ОБРАЗ ТАНЦЮ В КУЛЬТУРНІЙ АНТРОПОЛОГІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-43

Анотація

Танець є не лише естетичним виміром життя, а й формою його глибинного осмислення. Він часто відображає ті аспекти соціального буття, які складно передати вербальними засобами. Його витоки сягають дописемної доби, що свідчить про визначальний вплив танцю на людське життя від початку історії цивілізації.Метою статті є полягає у розкритті образу танцю в концепціях провідних культурних антропологів – Е. Тайлора, Дж. Фрезера, Б. Маліновського, Е. Еванс-Прітчарда та Д. Еллера.Методологічну основу статті становлять принципи історизму та компаративний метод, що дало змогу виявити конотації танцю як у сучасній культурі, так і в первісних та традиційних культурних практиках.Наукова новизна. Аналіз досліджень Джорджа Фрезера, Броніслава Маліновського, Евана Еванса-Прітчарда та Джека Еллера засвідчує, що в первісних суспільствах танець становив невід’ємну частину релігійних, соціальних та культурних практик. Він функціонував не лише як форма мистецької розваги, але й як сакральний ритуал, засіб комунікації з надприродним, інструмент соціальної інтеграції та символічне відображення життєво значущих процесів (полювання, війни, аграрної діяльності). Драматичне мистецтво європейської цивілізації сформувалося на основі сакральних танців Стародавньої Греції, що підтверджує глибинний зв’язок між танцем, театральними та літературними формами. Водночас етнографічні матеріали з Нової Гвінеї, Африки та Тибету демонструють універсальний характер цього феномена: у різних культурах танець виступав «мостом» між людиною, природою та сакральною сферою. Висновки. Попри майже повне зникнення сакрального танцю в сучасній культурі, його рудиментарні форми й далі зберігаються в народних традиціях, обрядах та ритуалах різних етносів. Це свідчить про стійкість танцю як універсальної культурної практики, здатної поєднувати релігійні, соціальні та естетичні принципи.Отже, танець постає не лише художнім феноменом, а й фундаментальною формою вираження колективного досвіду людства, що виявляється у різні історичні періоди та в різних культурних традиціях

Посилання

Balée W. Inside Cultures: An Introduction to Cultural Anthropology. Abingdon: Routledge, 2022. 324 p.

Eller J. Introducing Anthropology of Religion: Culture to the Ultimate. New York and London: Routledge Taylor & Francis Group, 2007. 352 p.

Eriksen T. Small Places, Large Issues: An Introduction to Social and Cultural Anthropology. London: Pluto Press, 2023. 504 p.

Evans-Pritchard E. Theories of primitive religion. Oxford: At The Clarendon Press, 1965. 132 p.

Frazer J. The Golden Bough: A Study in Magic and Religion: A New Abridgement from the Second and Third Editions (Oxford World’s Classics). Oxford: Oxford University Press, 2009. 858 p.

Huizinga J. Homo Ludens: A Study of the Play-Element in Culture. London: Routledge & Kegan Paul Ltd, 1949. 220 p.

Kringelbach H., Skinner J. Dancing Cultures Globalization, Tourism and Identity in the Anthropology of Dance. New York, Oxford: Berghahn, 2014. 228 p.

Kringelbach H., Skinner J. Introduction: The Movement of Dancing Cultures. Dancing Cultures Globalization, Tourism and Identity in the Anthropology of Dance. New York, Oxford: Berghahn, 2014. P. 1–28.

Kottak C. Mirror for Humanity: A Concise Introduction to Cultural Anthropology. New York: McGraw-Hill Education, 2022. 384 p.

Malinowski B. Magic, Science and Religion and Other Essays. Boston: Beacon Press, 1948. 327 p.

Tylor E. Anthropology an introduction to the study of man and civilization. New York: D. Appelton and Company, 1896. 440 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-07

Як цитувати

ДАНКАНІЧ, А. (2025). ОБРАЗ ТАНЦЮ В КУЛЬТУРНІЙ АНТРОПОЛОГІЇ. Fine Art and Culture Studies, (4), 340–345. https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-43

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ