КОНЦЕРТ ДЛЯ ГІТАРИ З ОРКЕСТРОМ М. АРНОЛЬДА: ЖАНРОВО-СТИЛЬОВІ ВИМІРИ

Автор(и)

  • Анастасія ШНИРЬОВА Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського https://orcid.org/0000-0003-4807-4968

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-27

Ключові слова:

концерт для гітари з оркестром, британська гітарна музика ХХ століття, англійський фольклор, Малькольм Арнольд, сучасний гітарний репертуар

Анотація

Розквіт гітарного мистецтва Великої Британії припадає на другу половину ХХ століття. Цей період відзначився появою цілої низки сольних та концертно-симфонічних творів для гітари, що стало композиторською відповіддю на запит виконавців у зв’язку із стрімким поширенням в академічній концертній практиці даного напрямку. В статті розглянуто Концерт для гітари з оркестром op. 67 (1959) М. Арнольда – першого в історії англійської музики твору цього жанру. Завдяки яскравості музичного тематизму, неокласичної манери письма, синтезу англійського фольклору та джазу, оригінальній оркестровці, яка дозволяє демонструвати природнє звучання інструмента, даний опус заслуговує на увагу українських дослідників з метою подальшого аналітичного опрацювання композиторського доробку М. Арнольда та введення його до сучасної вітчизняної гітаристики. Мета статті – виявлення специфіки жанру в Концерті для гітари з оркестром ор. 67 М. Арнольда. Методологія. У дослідженні використано комплекс таких методів: біографічний, направлений на розкриття та систематизацію основних фактів творчого життя композитора; жанрово-стильовий, який визначає специфічні ознаки жанру концерту для гітари в творі М. Арнольда; структурно-композиційний, спрямований на висвітлення особливостей формотворчого процесу в розглянутому творі; інтерпретаційний, пов’язаний із аналізом Концерту з точки зору виконавських засад. Наукова новизна полягає у першому аналітичному опрацюванні Концерту ор. 67 для гітари з оркестром М. Арнольда у вітчизняній науково-дослідницькій практиці. Висновки. У процесі дослідження визначено, що М. Арнольд став першим серед британських композиторів, хто, звернувшись до гітарного концерту, відмовився від традиційних для цієї сфери музичних кліше. Закцентовано увагу на використанні автором англійського народного мелосу, що став альтернативою іспанському – традиційній основі гітарної музики академічного спрямування; на залученні джазової стилістики, що набула своєї популярності у творчості сучасників композитора. Гармонічне поєднання різнорідних елементів, як музичних кодів минулого та сучасного, визначає оригінальний стиль розглядуваного твору.

Посилання

Гончаров М. О. Концерт для гітари з оркестром: сучасний стан, тенденції розвитку : дис. … д-ра мистецтва. Київ, 2023. С. 81.

Доценко В. І. Аспекти виконавського аналізу (на прикладі концерту «Елегійний» для гітари з оркестром Лео Брауера). Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти: збірник наукових праць. Харків, 2008. № 23. С. 111–119.

Іванніков Т. П. Концерт «Аранхуес» для гітари з оркестром Х. Родріго як феномен іспанського неокласицизму. Мистецтвознавчі записки. Київ, 2017. № 31. С. 3–24.

Іванніков Т. П. Європейська гітарна музика ХХ століття: феноменологія творчості : дис. …д-ра мистецтвознавства. : 17.00.03. Київ, 2018. С. 95–106

Косинець І. І. Репертуарні та стилістичні тенденції гітарної гри у сучасній виконавській творчості : дис. …д-ра мистецтва. Одеса, 2022.

Юй Л. Гітарні концерти М. Джуліані: передумови створення і композиторська стилістика. Музичне мистецтво і культура. Одеса, 2020. № 31. С. 97–108.

Crags S. Malcolm Arnold. A Bio-Bibliography. Bio-Bibliographies in Music. 1998. № 69.

Duffie B. Composer Sir Malcolm Arnold. A Conversation with Bruce Duffie. 1991. URL: https://www.bruceduffie.com/arnold2.html

Jackson P. The Life and the Music of Sir Malcolm Arnold. The Brilliant and the Dark. 2023.

Kam K. The guitar works of Arnold Malcolm. History & Literature. 2023. Vol. 49 No. 4. 96–107.

McCarthy J. Jiulian Bream interview. Gramophone. 2007/2012. URL: https://www.gramophone.co.uk/features/article/julian-bream-interview

Mitchell D. Malcolm Arnold. The Musical Times. 1955. Vol.96 № 1350.

Mowat C. Sir Malcolm Arnold. The Guardian. 2006.

Ritchie, С. Malcolm Arnold interview. Soundtrack Magazine. 1998. № 7. URL: https://www.youtube.com/watch?v=g_BDsM1eJA4&ab_channel=JamesAlexander

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-07

Як цитувати

ШНИРЬОВА, А. (2025). КОНЦЕРТ ДЛЯ ГІТАРИ З ОРКЕСТРОМ М. АРНОЛЬДА: ЖАНРОВО-СТИЛЬОВІ ВИМІРИ. Fine Art and Culture Studies, (4), 223–232. https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-27

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО