ПРИНЦИПИ ТЕМБРОВОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ У СТРУННОМУ КВАРТЕТІ О. ЩЕТИНСЬКОГО

Автор(и)

  • Христина ЮРКО Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського https://orcid.org/0009-0005-5460-9641

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-28

Ключові слова:

тембр, фактура, ансамблева музика, принцип тембрової інтеграції, принцип тембрової дезінтеграції, інтеграція та дезінтеграція, принцип тембрової інерції, принцип тембрової активності, творчість О. Щетинського, сучасна українська музика

Анотація

Актуальність теми дослідження зумовлена зростаючою увагою до сучасної української камерної музики, у якій темброва сфера набуває провідного значення як конструктивний та художньо-виражальний чинник. Метою статті є аналіз принципів тембрової організації у струнному квартеті О. Щетинського (1991) на основі опозиційних понять: інтеграція / дезінтеграція та інерція / активність. Наукова новизна роботи полягає у введенні твору до наукового обігу та демонстрації того, як мікротематизм і мікрохроматика, зазначені автором у передмові, функціонують у тісному зв’язку з темброво-фактурними процесами, формуючи цілісну систему організації матеріалу. У результаті аналізу встановлено, що принципи тембрової організації реалізуються від локальних елементів (секундовий мотив, pizzicato, glissando, флажолети) до великих структурних розділів. Принцип інтеграції забезпечує стійкість фактурних пластів, однорідність динаміки, регістру та артикуляції, створюючи цілісність звучання другої частини та фіналу. Дезінтеграція проявляється через варіювання регістру, динаміки, артикуляції та технік звуковидобування, сприяючи мотивно-тематичній трансформації, поліфонічній насиченості та драматургічним контрастам у першій і третій частинах. Інерція підкреслює сталість технік звуковидобування (legato, педальні фігурації), підтримуючи внутрішню стабільність голосів і поступовий розвиток матеріалу, тоді як активність реалізується через ритмічну та темброво-фактурну варіативність, забезпечуючи динамічний розвиток і виразність кожного розділу. Фінал квартету демонструє синтез цих принципів: переважає інтеграція, локальні прояви дезінтеграції та активності формують тонкі драматургічні акценти, наближаючи завершення до моделі відкритого, постмодерністського фіналу. Темброва організація виступає основним засобом розвитку матеріалу, замінюючи традиційний тематизм і забезпечуючи цілісність та багатовимірність структури квартету.

Посилання

Boulez P. Timbre and composition – timbre and language. Contemporary Music Review. 1987. No2 (1). С. 161–171.

Калашник М. Звукообраз фортепіано у творчості О. Щетинського. Fine Art and Culture Studies. 2025. Вип. 1. С. 73–80. DOI: https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-11

Larson S., Van Handel L. Measuring musical forces. Music Perception. 2005. No23 (2). С. 119–136.

Максимчук В. В. Особливості музичної мови фортепіанних творів Олександра Щетинського : магістер. робота. Львів, 2022. 65 с.

Палійчук І. С. Жанрово-стильові та виконавські особливості творчості для духових інструментів О. Щетинського. Мистецтвознавчі записки: збірник наукових праць. 2023. Вип. 43. С. 123–128. DOI: https://doi.org/10.32461/2226-2180.43.2023.286847

Рудь П. В. Еволюція композиторського стилю Олександра Щетинського : дис. … канд. мистецтвознав. : 17.00.03 / Нац. ун-т мистецтв ім. І. П. Котляревського. Харків, 2021. 220 с.

Savchenko H. S. Смисли та коди в інструментальних творах О. Щетинського. У кн. Modern Ukrainian musicology: from musical artifacts to humanistic universals : Колективна монографія, с. 231–251. Рига : Baltija Publishing, 2021. DOI: 10.30525/978-9934-26-072-8-12

Савченко Г. С. «Lacrimosa» Олександра Щетинського: музика, написана під час війни з вірою в перемогу Людяності і Світла. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. 2023. Вип. 66. С. 108–125. DOI: 10.34064/khnum1-66.07.

Савченко Г. С. Оркестрове мислення Олександра Щетинського: звук, простір, матерія. Рига : Baltija Publishing, 2023. 202 с.

Smalley D. Defining timbre – Refining timbre. Contemporary Music Review. 1994. No10 (2). С. 35–48.

Щетинський О. С. Струнний квартет (1991) [Ноти] : партитура. 46 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-07

Як цитувати

ЮРКО, Х. (2025). ПРИНЦИПИ ТЕМБРОВОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ У СТРУННОМУ КВАРТЕТІ О. ЩЕТИНСЬКОГО. Fine Art and Culture Studies, (4), 233–239. https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-28

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО