СТИЛЬ СЕЦЕСІЇ В ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКІЙ МУЗИЧНІЙ КУЛЬТУРІ ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-22

Ключові слова:

сецесія, fin de siècle, західноукраїнська музика, С. Людкевич, В. Барвінський

Анотація

У статті розглядаються особливості прояву стилю сецесії в українській музичній культурі початку ХХ ст. Зазначено, що сецесія, як явище передмодернізму, ортимала найбільший розвиток у малярстві та архітектурі, а її центрами в Австро-Угорській імперії стали Відень і Прага. Намагання наблизитися до нових течій і напрямків мистецтва було притаманним і для покоління західноукраїнських композиторів, початок творчої діяльності яких припав на перші два десятиліття ХХ віку. Cтверджується, що, на відміну від австро-німецького. польсько- го чи російського варіантів, сецесія в українській музичній культурі пов’язана з активними пошуками національного стилю і становленням композиторської школи європейського зразка. Метою пропонованої статті є розгляд характерних рис стилю сецесії у творчості двох найвидатніших представників західноукраїнської музичної культури першої половини ХХ ст. – С. Людкевича й В. Барвінського, як свідчення зрілості українського музичного мистецтва початку ХХ ст. та його інклюзії у загальноєвропейський культурний контекст. Методологія статті базується на використанні музикознавчого історичного підходу у дослідженні історичних закономірностей розвитку західноукраїнської професійної музичної культури; компаративного методу, що виявляє індивідуальні особливості творчості С. Людкевича та В. Барвінського; семіологічного , як інструменту тлумачення музичних текстів. Наукова новизна статті полягає у виявленні роздвоєності сецесії в українському музичному мистецтві на загальноєвропейську та національну течії. Висновки. Вплив віденської сецесії з її естетичною складовою дає підставу говорити про повернення українською культурою своєї домінантної естетичної складової, втраченої попереднім етапом розвитку. С. Людкевич і В. Барвінський здійснили прорив у тогочасній українській музичній свідомості, продемонструвавши у своїх ранніх творах виразне модерне мислення.

Посилання

Грималюк Р. Формування естетичної платформи сецесії в українському мистецтв кінця ХІХ – початку ХX ст. Народознавчі зошити. Серія мистецтвознавча, 2014. № 6 (120). С.1316–1327.

Захаржевська В. Сецесія в художньому світі слов'ян (українсько-болгарські ремінісценції). Слово і Час. Київ : Фенікс, 2008. № 5. С. 20-24.

Зінків І. Коломийка у творчості Василя Барвінського. Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії. Київ: НАНУ, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2009. Вип. 9. С. 99–106.

Каралюс М. Стильові домінанти модерну в українському мистецтві. Студії мистецтвознавчі, 2010. № 3. С. 64-69.

Назар Л. Спостереження над стилем В. Барвінського. Первні творчої особистості як культурологічного феномену: аутентичний первень. Василь Барвінський у дослідженнях та матеріалах / ред. В. Грабовський. Дрогобич: Посвіт, 2008. С.16–45.

Немец-Игнашева Д. Fin de siècle, Антропология переломных эпох:https://discours.philol.msu.ru/archives/309 (дата звернення: 25.10.2021).

Новакович М. Галицька музика габсбурзької доби: у пошуках української ідентичності. Львів: Видавець Т. Тетюк, 2019. 368 с.

Павлишин С. Василь Барвінський. Київ : Муз. Україна, 1990. 87 с.

Степняк М. Поети «Молодої музи». «Чорна Індія» «Молодої Музи»: антологія прози та есеїстики / Упоряд., літ. ред. та прим. В. Ґабора. Львів: ЛА «Піраміда», 2014. С. 236–279.

Тарнавський О. Поет Василь Пачовський. Пачовський В. Зібрані твори: у 2 т. Філадельфія–Нью-Йорк–Торонто: Слово, 1984–1985. Т. 1: Поезії. 1984. С. 11–26.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-22

Як цитувати

НОВАКОВИЧ, М., КРУГЛЯЧЕНКО, А., & ПИЛИПЧУК, В. (2022). СТИЛЬ СЕЦЕСІЇ В ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКІЙ МУЗИЧНІЙ КУЛЬТУРІ ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ. Fine Art and Culture Studies, (1), 157–163. https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-22

Номер

Розділ

Статті