ДОСЛІДЖЕННЯ РОЛІ ТА ФУНКЦІЙ ТОРСУ ЛЮДИНИ У ПРОЦЕСІ ВОКАЛІЗАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2022-2-8Ключові слова:
фізіологія дихання, повний дихальний цикл, анкерування, вокальна опора, торс.Анотація
У статті порушується одна з важливих проблем дослідження ролі та функції торсу у процесі вокалізації, а також пов’язаних з ним співацьким диханням, формуванням правильної постави під час співу, тощо. Це дозволить науково обґрунтувати фізіологічні закономірності організму людини та зробить більш зрозумілим і прозорим процес співацької діяльності у цілому. Проблематика розкривається у взаємозв’язку таких її складових, як: робота вегетативної нервової системи, що сигналізує моторні задачі м’язовим волокнам в організмі людини, та загального функціонування дихальної системи, що здійснює повний дихальний цикл. У цьому контексті детально проаналізовано процес дихання у процесі вокалізації та визначено роль кожного органу торсу окремо. Зазначено, що фізіологічне співацьке дихання регулюється моторними задачами різних типів, серед яких: повільній встановлений, швидкий встановлений, середньо встановлений у м’язових волокнах діафрагми під час видиху, тощо. Закцентовано увагу на тому, що фізіологічне дихання включає усю площину нижньої частини торсу, завдяки чому у процесі вокалізації беруть участь нижні ребра, діафрагма, м’язи спини, грудна клітина, які можуть працювати одночасно. При цьому амплітуда дихальних рухів людини буде залежати від його фізіологічного та психоемоційного стану. Методологія даного дослідження полягає у зміні його ракурсу, що дозволить виявити сутнісні складові торсу і проаналізувати їх роль у процесі вокалізації. Наукова новизна полягає у виявленні механізмів взаємодії між різними складовими торсу людини та їх впливу на процес звуковидобування. Практичне значення полягає у спрямованості на безпечні підходи у формуванні навичок співацького дихання під час процесу вокалізації. Результати дослідження можуть бути використані для подальшого дослідження та розробки вокальних методик.
Посилання
Валік Б. (2006) Підготовка м’язів, що забезпечують правильну поставу та пружні властивості стопи // Фізична культура у школі. № 8. С. 59–62.
Соловйова І. (2006) На славу скакалки // Фізична культура у шкільництві.. № 7. С. 38–40.
Соколенко В., Весніна Л., Жукова М., Міщенко І., Ткаченко Л. (2019) Фізіологія системи дихання. Модуль 2. Фізіологія вісцеральних систем : навч.-метод. посіб. для студентів медичних вузів України. Полтава. 160 с.
Corda M., Von Euler C. and Lennerstr G. (1965) Proprioceptive innervation of the diaphragm. J. Physiol. 178. Р. 161–177.
Nguyen A., Amirjani N., McCaughey X. E. J., Gandevia X. S. C., Butler X. J. E. and Hudson X. A. L. (2015) Differential activation of the human costal and crural diaphragm during voluntary and involuntary breaths X D.
Estill J., Kobayashi N., Honda K., Kakita Y. (1990) A Study on Respiratory and Glottal Controls in Six Western Singing Qualities: Air flow and Intensity Measurement of Professional Singing. in ICSL. P. 169–172.
Hoit J., Hixon T. (1986) Body type and speech breathing. J. Speech Hear. Res. 29. Р. 313–324.
Howorth M. (1956) Posture in adolescents and adults. The American journal of nursing. Jan 1: 34 – 6.
Yeo S., Lee R., McCabe P., Madill C. (2018) Effects of Different Lung Volume Conditions on Closed Quotient // Vocal Fundamental Frequency and Relative Intensity in Vocally Untrained Female Speakers. Acoust. Aust. 46. Р. 339–347.
Gardiner M. (1957) The principles of exercise therapy. Bell.
Lattitia Peultier-Celli, Mathilde Audouin, Christian Beyaert, and Philippe Perrin (2020) “Postural Control in Lyric Singers”.
Levangie P., Norkin C. (2011) Joint Structure and Function: A Comprehensive Analysis by F. A. DAVIS Company P. USA.
Linklater Kristin (2006) “Freeing the Natural Voice: Imagery and Art in the Practice of Voice and Language”. 381 р.
Matthew J., Fogarty Carlos B., Mantilla and Gary C. (2018) Sieck // Breathing: Motor Control of Diaphragm Muscle // PHYSIOLOGY 33: Published February 7. Р. 113–126.
Pettersen V. & Westgaard R. (2004). Muscle activity in professional classical singing: a study on muscles in the shoulder, neck and trunk. Logopedics Phonatrics Vocology, 29 (2): 56–65.
Pettersen V. (2005). Muscular patterns and activation levels of auxiliary breathing muscles and thorax movement in classical singing. Folia Phoniatricaet Logopaedica, 57 (5–6): 255–277.
Pettersen V., Bjorkoy K., Torp H. & Westgaard R. H. (2005). Neck and shoulder muscle activity and thorax movement in singing and speaking tasks with variation in vocal loudness and pitch. Journal of Voice, 19 (4). P. 623–634.
Steinhauer Kimberly, Mary McDonald Klimek, Jo Estill (2017) “The Estill Voice Model Theory and Translation”. 281 р.
Shahideh S., Christoph A., Andrew C., James W, Harkina Andrew P., Prayled Milind P., Sovanie Charlotte E., Boltonbf Penny A., Gowland P. Hallab (2020) Assessing the impact of posture on diaphragm morphology and function using an open upright MRI system. A pilot study.
Traser L. (2020) Respiratory kinematics and the regulation of subglottic pressure for phonation of pitch jumps – a dynamic MRI study. 21. Watson P., Hixon T. (1985) Respiratory kinematics in classical (opera) singers. J. Speech Hear. Res. 28, 104–122.