МИСТЕЦТВО ТА АКТИВІЗМ У ТВОРЧІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ДАНИ КАВЕЛІНОЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-23

Ключові слова:

Дана Кавеліна, жінки-художниці, анімація, живопис, активізм, фемінізм, війна.

Анотація

У статті досліджуються особливості творчої діяльності художниці, режисерки анімаційних мультфільмів Дани Кавеліної; окрему увагу присвячено поєднанню мистецьких практик і громадського активізму в її художньому доробку. Художниця починала свій творчий шлях як ілюстраторка дитячих книжок, проте згодом почала активно займатися анімацією, плакатом, перфомансом, інсталяцією. Метою дослідження є визначення змістовного діапазону творчих інтенцій мисткині, впливу її громадянської позиції та політичної свідомості на мистецькі практики. У статті аналізуються твори Д. Кавеліної, визначаються меседжі, які транслюються нею, особливості вибору художницею методів, медіа та засобів візуальної мови, розглядається взаємозв’язок громадської і політичної позиції художниці та її мистецьких практик. Серед методів дослідження використано іконографічний та іконологічний аналіз, формальний аналіз, історичну реконструкцію, феміністичну оптику. У статті проаналізовано обрані твори Д. Кавеліної: живопис, рисунок, авторську анімацію, розкрито теми, з якими працює художниця. Приділено увагу рефлексії мисткині щодо важливих соціальних та політичних питань, які порушує її творча практика, а також реакції суспільства, інституцій та медіапростору на деякі з творів Д. Кавеліної, зокрема на серію живописних банерів, присвячених проблемам, з якими стикається жінка у сучасному суспільстві. У своїй творчій діяльності Д. Кавеліна порушує питання, котрі стосуються фемінізму, історії та історичної пам’яті, травми, насильства, в тому числі гендерно зумовленого, війни, зокрема з погляду жіночого досвіду. Феміністична рефлексія займає важливе місце в її творчості, адже мисткиня пропонує гіноцентричний погляд на питання, які здебільшого ігноруються в андроцентричному наративі. Художниця не лише розмірковує про минуле та його «білі плями», а й за допомогою засобів мистецтва гостро реагує на актуальні соціальні і політичні події, що відбуваються у сучасному світі та Україні, шукає альтернативні історичні наративи, створює простір для нових інтерпретацій.

Посилання

Калита Н. Розмова Анни Щербини та Дани Кавеліної: «Пейзаж, который покроет собою все после последней войны». Supportyourart. URL: https://supportyourart.com/conversations/kavelinashcherbyna/ (дата звернення: 01.08.2022 р.).

Кмитів. Жести ставлення : фейсбук. URL: https://www.facebook.com/kmytivmuseum/photos/?tab=album& amp;album_id=1094977967364337 (дата звернення: 15.06.2022 р.).

Кучанський О. Кинохроника и геоэротика войны: Дана Кавелина о фильме «Письмо горлице». Supportyourart. URL: https://supportyourart.com/conversations/dana-kavelina-pismo-horlytse/ (дата звернення: 01.08.2022 р.).

Мирний М. “SKLO ̶н̶е̶цензури”: хто і чому закрив виставку в артпросторі університету Драгоманова? Zmina. URL: https://zmina.info/articles/ce_mozhut_pobachiti_diti_studenti_poprosili_rektora_universitetu_dragomanova_ vidreaguvati_statevi_organi_ta_pobutove_nasilljia_vistavka_vihovni_akti/ (дата звернення: 15.06.2022).

Право на істину. Розмови про мистецтво і фемінізм : збірка інтерв’ю / ред.: О. Брюховецька, Л. Кульчинська. Київ : Авантпост-Прим, 2019. 282 с.

Університет Драгоманова не пояснив раптовий демонтаж виставки та усунув керівницю артпростору «“SKLO”. Zmina. URL: https://zmina.info/news/universitet_dragomanova_ne_pojiasniv_demontazh_khudozhnoji_ vistavki_ta_usunuv_kuratorku_artprostori/ (дата звернення: 13.04.2022 р.).

Шевченківський райсуд не побачив складу злочину в плакаті з тризубом на Марші 8 березня в Києві. Zmina. URL: https://zmina.info/news/shevchenkivskij_rajsud_ne_pobachiv_skladu_zlochinu_v_plakati_z_trizubom_ na_marshi_8_bereznjia_v_kijevi-2/ (дата звернення: 13.04.2022 р.).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-06

Як цитувати

ЛУЦИШИНА, Д. (2023). МИСТЕЦТВО ТА АКТИВІЗМ У ТВОРЧІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ДАНИ КАВЕЛІНОЇ. Fine Art and Culture Studies, (1), 175–180. https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-23

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ