ФАКТОРИ ЕФЕКТИВНОСТІ НАВЧАЛЬНИХ ПРОГРАМ З ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ ЦИФРОВОЇ БЕЗПЕКИ УЧНІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.1.1Ключові слова:
діти, ефективність навчання, цифрова безпека, інтернет, сексуальне насильство над дітьми в інтернеті, захист дітей, профілактика.Анотація
Актуальність навчання школярів з питань безпеки в інтернеті є безперечною, з огляду на дані, що свідчать про збільшення часу перебування дітей у світовій мережі та поширення фактів зустрічі їх з онлайн-ризиками, в тому числі ризиками сексуального насильства. Водночас, брак досліджень ефективності профілактичних програм, які переважно мають вигляд навчальних занять, негативно позначається на можливостях удосконалення і масштабування таких програм. Стаття висвітлює результати першого етапу дослідження ефективності освітньої кампанії #stop_ sexтинг з безпеки дітей в цифровому середовищі, спрямованого на визначення факторів, що здійснюють вплив на ефективність навчальної програми та повинні бути враховані в процесі її оцінки. В ході кабінетного дослідження був здійснений аналіз наявної наукової літератури з питань профілактики цифрових ризиків для дітей та оцінки ефективності навчальних програм для дітей, а також контент-аналіз 1200 анкет зворотного зв’язку вчителів щодо їхнього досвіду проведення навчальних занять для дітей в рамках кампанії. Визначено, що оцінка ефективності навчальних втручань, які здійснюються в рамках шкільних освітньо- профілактичних програм, повинна враховувати особливості педагогічної діяльності, її складну структуру та спрямованість на створення умов для формування і розвитку компетентності учня. Учасники освітнього процесу – учень та вчитель – утворюють в процесі навчання особливу систему об’єктивних та суб’єктивних умов і факторів, що впливають на навчання, як то: формування відповідно до поставлених педагогічних завдань змісту навчання (відбір, конструювання й застосування його елементів); добір і застосування форм, методів і прийомів навчання, використання матеріально-технічних засобів та просторових ресурсів; професійні знання й уміння вчителя, його особистісні характеристики, їх реалізація у навчальному процесі та спроможність педагога здійснювати вплив на навчання учнів у конкретних контекстуальних умовах; знання й уміння учня, його індивідуально-вікові характеристики. В результаті дослідження було виділено ключові фактори, що можуть впливати на якість профілактичних навчальних програм: 1) зміст навчальної програми; 2) поточний рівень компетентності учня з теми; 3) рівень експертності вчителя у темі; 4) умови проведення навчання. Подальше дослідження передбачає детальне, якісне вивчення проявів та дії цих факторів, а також оцінку впливу уроків, проведених в рамках освітньої кампанії #stop_sexтинг, на знання та навички дітей. Запропоновані результати дослідження можуть бути використані як на етапі розробки навчальних профілактичних програм для учнів, так і як інструменти для оцінки ефективності наявних освітніх програм.
Посилання
Байдарова О. О., Дробот А. І. Сексуальне насильство над дітьми в інтернеті як цифровий виклик сучасності. Ввічливість. Humanitas. 2022. (2). С. 3-13. DOI: https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.2.1
Безпека дітей у цифровому світі / Урядовий контактний центр. Урядова «гаряча лінія» 1545, 2023. URL: https://ukc.gov.ua/bezpeka-ditej-u-tsyfrovomu-sviti/ (дата звернення: 23.03.2023).
Бражнич О. Г. Педагогічні умови диференційованого навчання учнів загальноосвітньої школи: дис. … канд. пед. наук : 13.00.07. Кривий Ріг, 2001. 238 с.
Гончаренко С. У. Методологічні характеристики педагогічних досліджень. Вісник АПН України. 1993. №3, 11-23.
Диса О. В. Педагогічна система як основа розвитку особистісної зрілості студентів. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2019. №1(17). С. 13-19. DOI: 10.32342/2522-4115-2019-1-17-2
Концепція виховання дітей та молоді в цифровому просторі / В. Г. Кремень та ін. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2022. №4(2). С. 1-30. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4206
Леврінц М. Умови ефективності професійної діяльності вчителів у США. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2019. Вип. 3. С. 110-119. DOI: https://doi.org/10.31499/2307- 4906.3.2019.190339
Найдьонова Л. А. Цифрові ризики в умовах дистанційної освіти в часи пандемії: Наукова доповідь на методологічному семінарі НАПН України «Актуальні проблеми психологічної протидії негативним інформаційним впливам на особистість в умовах сучасних викликів», 8 квітня 2021 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2021. №3(1). DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2021-3-1-13-3
Он-ляндія: безпечна вебкраїна. URL: https://disted.edu.vn.ua/media/bp/html/etusivu.htm (дата звернення: 24.03.2023).
Освітій проєкт #stop_sexтинг: сайт. URL: https://stop-sexting.in.ua (дата звернення: 24.03.2023).
Полек Т., Саніна Т., Соболь Ю. Вплив пандемії COVID-19 на щоденні практики дитинства. Київ, 2022. 79 с.
Попередження та протидія кібербулінгу в дитячому середовищі України : Аналітичний огляд / Команда правозахисного департаменту ГО «Докудейз», 2020. 98 с.
Посібник INSPIRE: дії для впровадження семи стратегій задля припинення насильства стосовно дітей / Одеський Благодійний Фонд «Шлях до дому», 2019. 291 с.
Посібник для фасилітаторів з питань навчання протидії онлайн-насильству сексуального змісту щодо дівчат-підлітків. Рекомендації щодо організації змісту, й проведення тренінгу / International Child Development Initiatives; перекл. і адапт. МГО «Соціальні ініціативи з охорони праці та здоров’я». Київ, 2021. 35 с.
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо імплементації Конвенції Ради Європи про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства (Ланцаротської Конвенції): закон України від 18.02.2021 № 1256-IX. / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1256-20#Text (дата звернення: 23.03.2023).
Про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства: Конвенція Ради Європи від 25 жовтня 2007 р.; ратифіковано з заявами Законом України №4988-VI від 20.06.2012 / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_927#Text/ (дата звернення: 13.04.2022).
Сексуальне насильство над дітьми та сексуальна експлуатація дітей в Інтернеті в Україні : Аналітичний звіт по результатам кількісного дослідження / Proinsight Lab, 2021. URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2021/03/ Zvit-Seksualne-nasylstvo-nad-ditmy-ta-seksualna-ekspluatatsiya-ditej-v-Interneti-v-Ukrayini.pdf (дата звернення: 19.04.2022).
Соціальна обумовленість та показники здоров’я підлітків та молоді : за результатами соціологічного дослідження в межах міжнародного проекту «Здоров’я та поведінкові орієнтації учнівської молоді» : моногр. / О. М. Балакірєва, Т. В. Бондар та ін. ; наук. ред. О. М. Балакірєва ; ЮНІСЕФ, ГО «Укр. ін-т соц. дослідж. ім. О. Яременка». Київ, 2019. 127 с.
Чатбот «Кіберпес». URL: https://t.me/kiberpes_bot (дата звернення: 24.03.2023).
Черних О. О. Аналіз класифікацій загроз в Інтернеті. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2015. №1 (290). С. 281-289.
Черних О. О. Онлайк : навчально-методичний посібник. Київ, 2020. 108 с.
Щодо необхідності проведення додаткових профілактичних заходів в середовищі дітей та підвищення обізнаності батьків: Лист МОН № 1/9-128 від 10.03.21 року / Міністерство освіти і науки України. URL: https:// mon.gov.ua/ua/npa/shodo-neobhidnosti-provedennya-dodatkovih-profilaktichnih-zahodiv-v-seredovishi-ditej-tapidvishennya- obiznanosti-batkiv/ (дата звернення: 23.04.2022). 23. Romero Saletti S. M., Van den Broucke S., Chau C. The effectiveness of prevention programs for problematic Internet use in adolescents and youths: A systematic review and meta-analysis. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace. 2021. Vol. 15(2). Article 10. DOI: https://doi.org/10.5817/CP2021-2-10