FACTORS OF THE EFFECTIVENESS OF EDUCATIONAL PROGRAMS FOR IMPROVING THE LEVEL OF DIGITAL SECURITY OF PUPILS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.1.1

Keywords:

children, learning effectiveness, digital security, internet, online child sexual abuse, child protection, prevention.

Abstract

The relevance of educating of pupils on internet safety is indisputable, given the data that indicate an increase in the time spent by children on the internet and the spread of the facts of their encounter with online risks, including the risks of sexual violence. At the same time, the lack of research on the effectiveness of preventive programs, which mostly take the form of education sessions, negatively affects the possibilities of improving and scaling such programs. The article present the results of the first stage of the research of the effectiveness of the educational campaign #stop_sexting on the safety of children in the digital environment, aimed at determining the factors that influence the effectiveness of the educational program and should be taken into account in the process of its evaluation. In the course of the research, an analysis of the existing scientific literature on the prevention of digital risks for children and the evaluation of the effectiveness of educational programs for children was carried out, as well as a content analysis of 1,200 feedback questionnaires from teachers regarding their experience of conducting educational classes for children within the framework of the campaign. It was determined that the evaluation of the effectiveness of educational interventions carried out within the framework of school educational and preventive programs should take into account the peculiarities of pedagogical activity, its complex structure and focus on creating conditions for the formation and development of pupils' competence. The participants of the learning process – the pupil and the teacher – organize a specific system of objective and subjective conditions and factors during the education process, which make influence to the education, such as: formation of the learning content in accordance with the pedagogical tasks set (selection, design and application of its elements); selection and application of forms, methods and techniques of learning, use of material and technical means and environmental resources; the teacher’s professional knowledge and skills, his personal characteristics, their implementation in the education process and the teacher’s ability to influence to the pupils learning in specific contextual conditions; pupil’s knowledge and skills, his individual and age cherecteristics. The article presents the results of the first stage of the research of the effectiveness of the educational campaign #stop_sexting on the safety of children in the digital environment, aimed at determining the factors that influence the effectiveness of the educational pr ogram and should be taken into account in the pr ocess of its evaluation. In the research results, key factors that can affect the quality of preventive education programs were identified: 1) the content of the educational program; 2) the student's current level of knowledge in the topic; 3) the level of expertise of the teacher in the topic; 4) conditions of holding the education. Further research involves a detailed, qualitative study of the manifestations and actions of these factors, as well as an assessment of the impact of the lessons conducted as part of the #stop_sexting educational campaign on children's knowledge and skills The proposed research results can be used at the stage of developing preventive educational programs for pupils and as a tool for evaluating the effectiveness of existing educational programs.

References

Байдарова О. О., Дробот А. І. Сексуальне насильство над дітьми в інтернеті як цифровий виклик сучасності. Ввічливість. Humanitas. 2022. (2). С. 3-13. DOI: https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.2.1

Безпека дітей у цифровому світі / Урядовий контактний центр. Урядова «гаряча лінія» 1545, 2023. URL: https://ukc.gov.ua/bezpeka-ditej-u-tsyfrovomu-sviti/ (дата звернення: 23.03.2023).

Бражнич О. Г. Педагогічні умови диференційованого навчання учнів загальноосвітньої школи: дис. … канд. пед. наук : 13.00.07. Кривий Ріг, 2001. 238 с.

Гончаренко С. У. Методологічні характеристики педагогічних досліджень. Вісник АПН України. 1993. №3, 11-23.

Диса О. В. Педагогічна система як основа розвитку особистісної зрілості студентів. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2019. №1(17). С. 13-19. DOI: 10.32342/2522-4115-2019-1-17-2

Концепція виховання дітей та молоді в цифровому просторі / В. Г. Кремень та ін. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2022. №4(2). С. 1-30. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4206

Леврінц М. Умови ефективності професійної діяльності вчителів у США. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2019. Вип. 3. С. 110-119. DOI: https://doi.org/10.31499/2307- 4906.3.2019.190339

Найдьонова Л. А. Цифрові ризики в умовах дистанційної освіти в часи пандемії: Наукова доповідь на методологічному семінарі НАПН України «Актуальні проблеми психологічної протидії негативним інформаційним впливам на особистість в умовах сучасних викликів», 8 квітня 2021 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2021. №3(1). DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2021-3-1-13-3

Он-ляндія: безпечна вебкраїна. URL: https://disted.edu.vn.ua/media/bp/html/etusivu.htm (дата звернення: 24.03.2023).

Освітій проєкт #stop_sexтинг: сайт. URL: https://stop-sexting.in.ua (дата звернення: 24.03.2023).

Полек Т., Саніна Т., Соболь Ю. Вплив пандемії COVID-19 на щоденні практики дитинства. Київ, 2022. 79 с.

Попередження та протидія кібербулінгу в дитячому середовищі України : Аналітичний огляд / Команда правозахисного департаменту ГО «Докудейз», 2020. 98 с.

Посібник INSPIRE: дії для впровадження семи стратегій задля припинення насильства стосовно дітей / Одеський Благодійний Фонд «Шлях до дому», 2019. 291 с.

Посібник для фасилітаторів з питань навчання протидії онлайн-насильству сексуального змісту щодо дівчат-підлітків. Рекомендації щодо організації змісту, й проведення тренінгу / International Child Development Initiatives; перекл. і адапт. МГО «Соціальні ініціативи з охорони праці та здоров’я». Київ, 2021. 35 с.

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо імплементації Конвенції Ради Європи про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства (Ланцаротської Конвенції): закон України від 18.02.2021 № 1256-IX. / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1256-20#Text (дата звернення: 23.03.2023).

Про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства: Конвенція Ради Європи від 25 жовтня 2007 р.; ратифіковано з заявами Законом України №4988-VI від 20.06.2012 / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_927#Text/ (дата звернення: 13.04.2022).

Сексуальне насильство над дітьми та сексуальна експлуатація дітей в Інтернеті в Україні : Аналітичний звіт по результатам кількісного дослідження / Proinsight Lab, 2021. URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2021/03/ Zvit-Seksualne-nasylstvo-nad-ditmy-ta-seksualna-ekspluatatsiya-ditej-v-Interneti-v-Ukrayini.pdf (дата звернення: 19.04.2022).

Соціальна обумовленість та показники здоров’я підлітків та молоді : за результатами соціологічного дослідження в межах міжнародного проекту «Здоров’я та поведінкові орієнтації учнівської молоді» : моногр. / О. М. Балакірєва, Т. В. Бондар та ін. ; наук. ред. О. М. Балакірєва ; ЮНІСЕФ, ГО «Укр. ін-т соц. дослідж. ім. О. Яременка». Київ, 2019. 127 с.

Чатбот «Кіберпес». URL: https://t.me/kiberpes_bot (дата звернення: 24.03.2023).

Черних О. О. Аналіз класифікацій загроз в Інтернеті. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2015. №1 (290). С. 281-289.

Черних О. О. Онлайк : навчально-методичний посібник. Київ, 2020. 108 с.

Щодо необхідності проведення додаткових профілактичних заходів в середовищі дітей та підвищення обізнаності батьків: Лист МОН № 1/9-128 від 10.03.21 року / Міністерство освіти і науки України. URL: https:// mon.gov.ua/ua/npa/shodo-neobhidnosti-provedennya-dodatkovih-profilaktichnih-zahodiv-v-seredovishi-ditej-tapidvishennya- obiznanosti-batkiv/ (дата звернення: 23.04.2022). 23. Romero Saletti S. M., Van den Broucke S., Chau C. The effectiveness of prevention programs for problematic Internet use in adolescents and youths: A systematic review and meta-analysis. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace. 2021. Vol. 15(2). Article 10. DOI: https://doi.org/10.5817/CP2021-2-10

Published

2023-06-28

How to Cite

БАЙДАРОВА, О., & ШКУРО, В. (2023). FACTORS OF THE EFFECTIVENESS OF EDUCATIONAL PROGRAMS FOR IMPROVING THE LEVEL OF DIGITAL SECURITY OF PUPILS. Humanitas, (1), 3–12. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.1.1

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK