ДОСВІД РЕАЛІЗАЦІЇ НЕФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ У СФЕРІ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ

Автор(и)

  • Валентина АНГОЛЕНКО Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради http://orcid.org/0000-0001-6673-4494
  • Вікторія ГЕРАСИМЕНКО Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради http://orcid.org/0000-0001-9078-5080
  • Наталія ПЕЧЕРИЦЯ Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради http://orcid.org/0000-0002-9219-2294

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.3.1

Ключові слова:

неформальна освіта, дорослі, соціальна робота, компетентність, розвиток

Анотація

У статті наведено досвід реалізації неформальної освіти дорослих у сфері соціальної роботи. Визначено актуальність розвитку різноманітних видів неформальної освіти. Конкретизовано поняття неформальної осві- ти дорослих і визначено його характерні особливості. Наведено ознаки неформального навчання: добровільність, доступність, здобуття у різних місцях і в різних ситуаціях тощо. Виокремлено характеристики неформальної освіти дорослих: орієнтування на освітні запити різних груп населення, мотивацію, внутрішню відповідальність і т. д. Установлено, що неформальна освіта дорослих може здійснюватися різними суб’єктами освітнього про- стору: комерційними недержавними організаціями, неформальною освітою у «третьому секторі» та держав- ними установами. У статті висвітлено досвід неформальної освіти дорослих за умов освітнього середовища Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради (КЗ «ХГПА» ХОР). Зокрема, охарактеризовано створену в академії систему гендерної просвіти, спрямовану на підвищення рівня гендерної грамотності фахівців із соціального і соціально-правового захисту та надання соціальних послуг: персоналу уповноваженого органу з питань пробації, волонтерів пробації; працівників територіальних центрів соціального обслуговування, державних і не державних соціальних служб; працівників соціально-психологічної служби закладів середньої та вищої освіти, викладачів вищої школи, які опікуються підготовкою майбутніх соціальних працівників тощо. До викладання були залучені висококваліфіковані фахівці: експертки з гендерних питань, тренерки, досвідчені викладачі, доктори та кандидати наук. Перспективним напрямом подальшого наукового пошуку може бути здійснення порівняльного аналізу закордонного та вітчизняного досвіду, а також концепцій і стратегій розвитку освіти дорослих.

Посилання

Александров В.Т. Державні механізми управління якістю неперервної освіти в Україні : монографія. Суми : Сумський державний університет. 2012. 366 с.

Василенко Н.Г. Стан і проблеми запровадження системи визнання результатів неформального професійного навчання в Україні. Актуальні проблеми професійної орієнтації та професійного навчання населення в умовах соціально-економічної нестабільності. Київ, 2014. С. 130–138.

Голубенко Т.О. Формальна та неформальна освіта майбутніх соціальних працівників. Науковий часопис Національного педагогічного ун-ту ім. М.П. Драгоманова. Серія 11, Соціальна робота. Соціальна педагогіка. 2017. Вип. 23. С. 153–158. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_011_2017_23_28.

Гончарук А. Неформальна освіта дорослих у країнах ЄС. Педагогічні науки. № 54. 2012. С. 31–36.

Закон України «Про освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.

Лук’янова Л.Б. Концептуальні засади формування законодавства у галузі освіти дорослих. Актуальні проблеми професійної орієнтації та професійного навчання населення в умовах соціально-економічної нестабільності. Київ : ІПК ДСЗУ, 2014. С. 52–59.

Меморандум Європейської Комісії 2000. Рекомендація 1437 (2000) Про неформальну освіту. URL: http://www.coe.kiev.ua/docs/pace/rec1437%282000%29.htm.

Міжнародна стандартна класифікація освіти. URL: http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/isced-2011-ru.pdf.

Ничкало Н.Г. Неперервна професійна освіта як світова тенденція. Професійна освіта в зарубіжних країнах : порівняльний аналіз. Черкаси : ВИБІР, 2014. 322 с.

Терьохіна Н. Неформальна освіта як важлива складова системи освіти дорослих. Порівняльно-педагогічні студії. 2014. № 6 (20). С. 109–114.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-28

Як цитувати

АНГОЛЕНКО, В., ГЕРАСИМЕНКО, В., & ПЕЧЕРИЦЯ, Н. (2021). ДОСВІД РЕАЛІЗАЦІЇ НЕФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ У СФЕРІ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ. Ввічливість. Humanitas, (3), 3–9. https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.3.1

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ