EXPERIENCE OF IMPLEMENTATION OF NON-FORMAL ADULT EDUCATION IN THE FIELD OF SOCIAL WORK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.3.1

Keywords:

non-formal education, adults, social work, competence, development

Abstract

The article presents the experience of implementing non-formal adult education in the field of social work. The relevance of the development of various types of non-formal education is determined. The concept of non-formal adult education is concretized and its characteristic features are determined. Signs of non-formal learning are given: voluntariness, accessibility, acquired in different places and in different situations, etc. The characteristics of non-formal adult education are highlighted: focusing on the educational needs of different groups of the population, motivation, internal responsibility, etc. It is established that non-formal adult education can be carried out by various subjects of the educational space: commercial non-governmental organizations, non-formal education in the “third sector” and government agencies. The article highlights the experience of non-formal adult education in an educational environment Municipal Establishment “Kharkiv Humanitarian – Pedagogical Academy” of the Kharkiv regional council. In particular, the system of gender education created at the academy is described, which is aimed at increasing the level of gender literacy of specialists in social and socio-legal protection and provision of social services: staff of the authorized body for probation, probation volunteers; employees of territorial centers of social services, state and non-state social services; employees of the social and psychological service of secondary and higher education institutions, teachers of higher schools who take care of the training of future social workers, etc. Highly qualified specialists were involved in teaching: gender experts, trainers, experienced teachers, doctors and candidates of science. A promising area of further research may be the implementation of comparative analysis of foreign and domestic experience, as well as concepts and strategies for the development of adult education

References

Александров В.Т. Державні механізми управління якістю неперервної освіти в Україні : монографія. Суми : Сумський державний університет. 2012. 366 с.

Василенко Н.Г. Стан і проблеми запровадження системи визнання результатів неформального професійного навчання в Україні. Актуальні проблеми професійної орієнтації та професійного навчання населення в умовах соціально-економічної нестабільності. Київ, 2014. С. 130–138.

Голубенко Т.О. Формальна та неформальна освіта майбутніх соціальних працівників. Науковий часопис Національного педагогічного ун-ту ім. М.П. Драгоманова. Серія 11, Соціальна робота. Соціальна педагогіка. 2017. Вип. 23. С. 153–158. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_011_2017_23_28.

Гончарук А. Неформальна освіта дорослих у країнах ЄС. Педагогічні науки. № 54. 2012. С. 31–36.

Закон України «Про освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.

Лук’янова Л.Б. Концептуальні засади формування законодавства у галузі освіти дорослих. Актуальні проблеми професійної орієнтації та професійного навчання населення в умовах соціально-економічної нестабільності. Київ : ІПК ДСЗУ, 2014. С. 52–59.

Меморандум Європейської Комісії 2000. Рекомендація 1437 (2000) Про неформальну освіту. URL: http://www.coe.kiev.ua/docs/pace/rec1437%282000%29.htm.

Міжнародна стандартна класифікація освіти. URL: http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/isced-2011-ru.pdf.

Ничкало Н.Г. Неперервна професійна освіта як світова тенденція. Професійна освіта в зарубіжних країнах : порівняльний аналіз. Черкаси : ВИБІР, 2014. 322 с.

Терьохіна Н. Неформальна освіта як важлива складова системи освіти дорослих. Порівняльно-педагогічні студії. 2014. № 6 (20). С. 109–114.

Published

2021-10-28

How to Cite

АНГОЛЕНКО, В., ГЕРАСИМЕНКО, В., & ПЕЧЕРИЦЯ, Н. (2021). EXPERIENCE OF IMPLEMENTATION OF NON-FORMAL ADULT EDUCATION IN THE FIELD OF SOCIAL WORK. Humanitas, (3), 3–9. https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.3.1

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK