ОРГАНІЗАЦІЙНІ СТРУКТУРИ УПРАВЛІННЯ У СОЦІАЛЬНИХ СЛУЖБАХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.3.4

Ключові слова:

організаційна структура управління, соціальна служба, управління персоналом, соціальна робота, менеджмент

Анотація

Стаття містить аналіз організаційних структур управління у соціальних службах. Метою роботи є визна- чення особливостей організаційної структури управління у соціальній службі й оцінка можливостей побудови гнучких структур управління з урахуванням вимог зовнішнього оточення та тенденцій розвитку соціальної роботи в Україні. У контексті трансформації змістового наповнення професійних функцій соціальних пра- цівників і часткової зміни формату їх роботи актуалізується потреба у формуванні іншої моделі управління у соціальних службах. У статті було використано сукупність методів і прийомів наукового пізнання, а саме: методи аналізу та теоретичного узагальнення, системного аналізу. Шляхом дослідження структури та характеру управлін- ських зв’язків у соціальних службах визначено домінуючу модель управління – лінійно-функціональну. Їй прита- манні певні переваги та недоліки, зокрема опір змінам і втрата гнучкості реагування на зміни у зовнішньому середовищі. Це знижує ефективність роботи соціальної служби та доводить необхідність запровадження іншого підходу до менеджменту. У статті охарактеризовано декілька чинників, що впливають на систему управління і закріплюють ієрархічні відносини у цих організаціях. Відзначено, що недержавним організаціям соціальної сфери притаманна більша гнучкість, мобільність і здатність відповідати на виклики оточення. У статті визначено організаційну структуру управління соціальної служби та чинники, які її характеризують. Наведено декілька рекомендацій щодо оптимізації системи управління соціальної служби, а саме: 1) поступовий відхід від лінійно-функціональної моделі до мобільної системи, котра працює за принципом проєктів; 2) упро- вадження посади менеджера з персоналу у соціальних службах, що дозволить ефективно розв’язувати питан- ня соціального розвитку організації та персоналу; 3) активне налагодження зв’язків державних і недержавних структур із метою глибшого розуміння змін зовнішнього середовища і можливостей урахування їх у діяльності. Авторками визначено перспективний напрям досліджень – розробку основ актуальної моделі управління у соціальних службах і цілісної стратегії роботи з персоналом у межах менеджменту організації з урахуван- ням вимог зовнішнього середовища. Організаційна структура управління соціальних служб в Україні є недостатньо ефективною з огляду на умови, що інтенсивно змінюються. Система управління вимагає удосконалення у напрямі створення цілісної моделі менеджменту персоналу й активної співпраці з організаціями недержавного сектору.

Посилання

Бутиліна О.В., Євдокимова І.А. Ризики в діяльності соціальних служб. III International scientific conference “Modernization of the educational system: word trends and national peculiarities” : Conference proceedings, February 21th, 2020a. Kaunas : Izdevnieciba “Baltija Publishing”. P. 1–4.

Бутиліна О.В., Євдокимова І.А. Лояльність персоналу соціальної служби. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Вип. 77. 2020b. С. 38–41. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.77.08/

Сай Д. Сучасні тенденції розвитку соціального забезпечення та соціальної роботи в Європейському союзі. Наукові праці: Науково-методичний журнал. Вип. 281. Т. 293. Педагогіка. Миколаїв: Вид-во ЧНУ ім. Петра Могили, 2017. С. 83–89.

Кравченко О.О. Гендерний менеджмент у закладах соціальної сфери: стан та перспективи. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Соціальна робота. 2020. № 1 (6). С. 13–18. https://doi.org/10.17721/2616-7786.2020/6-1/3.

Гусак Н., Кабаченко Н. Управління діяльністю соціальних служб : методичний посібник / упорядн., заг. ред. О. Іванова, Н. Гусак ; ПРООН в Україні, Проект «Підтримка реформи соціального сектору в Україні». Київ : К.І.С., 2013. 178 с. URL: https://www.undp.org/content/dam/ukraine/docs/Managment%20book.pdf (дата звернення 20.08.2021).

Мищенко Е.С. Организационные структуры управления (современное состояние и эволюция) : учебное пособие. Тамбов : Изд-во ГОУ ВПО ТГТУ, 2011. 104 с.

Клейнер Г.Б. Спиральная динамика, системные циклы и новые организационные модели: перламутровые предприятия. Российский журнал менеджмента. 2021. № 18 (4). С. 471–496. https://doi.org/10.21638/spbu18.2020.401.

Когут В.І., Андрейчук С.К. Державні та недержавні організації соціальної сфери в Україні: особливості взаємодії та перспективи розвитку. Ефективність державного управління. 2016. Вип. 3. С. 201–207. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efdu_2016_3_24 (дата звернення 23.08.2021).

Шорохов В.В. Особливості еволюції організаційних структур управління підприємством. Ефективність державного управління. 2015. Вип. 44 (2). С. 48–57. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efdu_2015_44(2)__8. (дата звернення 23.08.2021).

Дубич К.В. Партнерство державного та недержавного суспільних секторів як ефективний механізм управління у сфері надання соціальних послуг у країнах Євросоюзу. Державне управління: теорія та практика. 2013. Вип. 2. URL: http://academy.gov.ua/ej/ej18/PDF/16.pdf (дата звернення 25.08.2021).

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-28

Як цитувати

БУТИЛІНА, О., & ЄВДОКИМОВА, І. (2021). ОРГАНІЗАЦІЙНІ СТРУКТУРИ УПРАВЛІННЯ У СОЦІАЛЬНИХ СЛУЖБАХ. Ввічливість. Humanitas, (3), 25–31. https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.3.4

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ