ОСВІТНЯ ПОСЛУГА ЯК ЧИННИК ІНТЕГРАЦІЇ РОМСЬКИХ НАЦІОНАЛЬНИХ МЕНШИН ДО НОВИХ СОЦІОКУЛЬТУРНИХ УМОВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.3.13Ключові слова:
національні меншини, освітня послуга, роми, освіта, ромські національні меншини.Анотація
Освіта є важливим складником для розвитку будь-якої держави, а освітні послуги є ключовим елементом, що цьому сприяють. Кожен громадянин має право отримати загальносередню освіту, а от вища освіта є окремим вибором кожного та не є обов’язковою. Українське законодавство максимально сприяє тому, аби всі діти мали доступ до якісної освіти. Враховуючи специфіку ромської спільноти, освіта серед таких осіб не є популярною та інколи лишається поза контекстом розвитку дітей, адже для ромів інколи першочерговими потребами є інші побутові питання, які їм доводиться вирішувати. Відповідно постає потреба у залученні більшої кількості дітей ромської національності до освітнього процесу. Насамперед така потреба виникає через майбутню можливість бути реалізованим у суспільстві та задля створення власного відповідного життя. Стаття є дослідженням особливостей надання освітніх послуг як чинника інтеграції ромських національних меншин до нових соціокультурних умов. Наголошено, що на сучасному етапі, освітній рівень серед ромів залишається низьким у порівнянні з іншими національними спільнотами водночас доведено, що невисокий освітній рівень батьків, власне, і є наслідками низької успішності ромських дітей. Відповідно у статті розкриваються особливості змісту поняття «освітня послуга», виділяються ключові характеристики. Розкрито специфіку отримання освіти дітьми ромської національності, охарактеризовано аналітичну статистику щодо кількісних показників в отриманні такої послуги. Вказано на важливу роль держави та приватних інститутів (фондів, громадських організацій) в організації надання якісних освітніх послуг різним категоріям громадян, у тому числі, ромським національним спільнотам. Виокремлено шляхи залучення дітей ромської національності до участі в навчальному процесі з метою їхньої інтеграції до нових соціокультурних умов.
Посилання
Аналітичний бріф за результатами дослідження «Мапування потенціалу працевлаштування та розвитку підприємництва в ромських громадах (на матеріалі Волинської, Донецької, Закарпатської, Луганської, Одеської, Харківської, Черкаської областей)». URL: https://www.irf.ua/wp-content/uploads/2021/04/employment-briefcorrected2. pdf (дата звернення 10.08.2023).
Іваненко І. Пропозиції щодо підвищення рівня освіти і збереження культури в рамках комплексної державної програми підтримки ромів України. Наукові записки. Збірник праць молодих вчених та аспірантів. 2008. Т. 15. С. 223–231.
Лабош К. Педагогіка партнерства в освітньому середовищі ромського населення. Освіта і наука. 2022. Вип. 1 (28). С. 90–97.
Освіта ромських дітей в Україні під час війни. Аналітичний звіт за підсумками соціологічного дослідження. URL: https://www.irf.ua/wp-content/uploads/2023/03/report_final. pdf (дата звернення 10.08.2023).
Про повну загальну середню освіту : Закон України №463-IX. Відомості Верховної ради України. 2020. №31, ст. 226. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення 10.08.2023).
Про освіту : Закон України №2145–VIII. Відомості Верховної ради України. 2017. №38-39, ст. 380. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення 10.08.2023).
Ромська молодь як учасник громадянського суспільства: результати соціологічного дослідження. Аналітичний звіт. Квітень 2021. URL: https://www.irf.ua/wp-content/uploads/2021/07/romska-molod_rezultatysocziologichnogo- doslidzhennya.pdf (дата звернення 10.08.2023).
Стратегія сприяння реалізації прав і можливостей осіб, які належать до ромської національної меншини, в українському суспільстві на період до 2030 року : розпорядження Кабінету Міністрів України №866-2021-р. Відомості Верховної ради України. 2021. №866-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/866-2021-%D1%80#Text (дата звернення 10.08.2023).
Kotler F., Armstrong G. Fundamentals of Marketing. New Jersey: Pearson, 2006. Р. 175.