ЯКІСНИЙ АНАЛІЗ РЕЗУЛЬТАТІВ УПРОВАДЖЕННЯ ШКІЛЬНОГО ПРОФІЛАКТИЧНОГО КУРСУ: НА ПРИКЛАДІ ПРОГРАМИ «КРОКИ ПО ЖИТТЮ»
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.3.9Ключові слова:
ВІЛ, соціально небезпечне явище, соціальна профілактика, профілактична програма, факультативний курс, оцінюванняАнотація
Статтю присвячено питанням комплексного застосування кількісних та якісних методів під час оцінювання профілактичних втручань. Обґрунтовано необхідність використання якісних методів під час проведення оці- нювання профілактики та представлено результати оцінювання шкільного профілактичного факультативного курсу «Кроки по життю» із застосуванням таких методів. Продемонстровано, що під час оцінювання профілактичних програм загальною практикою є порівняння кіль- кісних показників, що відображають індикатори досягнення їхніх цілей, на початку та після завершення профі- лактичної роботи в експериментальних та контрольних групах. Це дає змогу оцінити загальну результативність програми, проте не дає можливості розкрити всі їхні ефекти й розкрити проблеми, що виникають під час упрова- дження профілактичних програм. Доведено, що поєднання кількісних та якісних методів збору й аналізу даних дає змогу описати всі реальні результати впровадження профілактичної програми і знайти шляхи їх удосконалення. Комплексне застосування кількісних і якісних методів під час оцінювання шкільного профілактичного факуль- тативного курсу «Кроки по життю», здійсненому в рамках проєкту Українського фонду «Благополуччя дітей» «Профілактика ВІЛ-інфекції та підтримка психосоціального здоров’я в Україні», продемонструвало, що крім досягнення запланованих цілей курс сприяв розвитку загальних комунікативних навичок учнів, прийняттю важ- ливих рішень, самовизначенню та формуванню власної ідентичності, поліпшенню взаємовідносин з однолітками та батьками. Якісне дослідження виявило, що саме питання особистісного розвитку привертали основну увагу учнів, водночас запобігання проблемам, з якими вони можуть зустрітися в майбутньому, було учням цікавим, але не завжди вважалося актуальним. Зроблено висновок, що недостатнє усвідомлення учнями актуальності профі- лактичних завдань та недостатня увага педагогів до підліткових проблем можуть стати на заваді досягненню максимальної ефективності профілактичних курсів. Результати дослідження дали змогу сформулювати рекомендації щодо вдосконалення шкільних профілактич- них курсів та подальшої роботи над методикою їх оцінювання.
Посилання
Аналітичний звіт по результатам кількісного дослідження на тему «Сексуальне насильство над дітьми та сексуальна експлуатація дітей в Інтернеті в Україні». НУШ. 2021. URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2021/03/Zvit-Seksualne-nasylstvo-nad-ditmy-ta-seksualna-ekspluatatsiya-ditej-v-Interneti-v-Ukrayini.pdf (дата звернення: 26.08.2021).
Воронцова Т.В., Пономаренко В.С. Захисти себе від ВІЛ. Тренінги життєвих навичок : методичний посібник для педагога-тренера. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2012. 208 c.
Исследование эффективности тренинговой программы «Ступеньки» в вопросах профилактики инфицирования ВИЧ среди подростков групп риска в Украине : отчет / Д.М. Топольсков. Киев : Представительство международной организации HeathRight International в Украине, 2012. URL : http://www.healthright.org.ua/wp-content/uploads/2014/10/Final-STEPS-report-big-Ru-final.pdf (дата звернення: 26.08.2021).
Куріння, вживання алкоголю та наркотичних речовин серед підлітків, які навчаються: поширення й тенденції в Україні: за результатами дослідження 2019 року в рамках міжнародного проєкту «Європейське опитування учнів щодо вживання алкоголю та інших наркотичних речовин – ESPAD» / О.М. Балакірєва та ін. Київ : ОБНОВА КОМПАНІ, 2019. 214 с.
Лютий В.П., Петрович В.С. «Кроки по життю»: адаптація профілактичної «Програми 15» до впровадження в умовах загальноосвітньої школи. Педагогічний часопис Волині. 2019. № 2(13). С. 126–137.
Програма 15. Загальний огляд : методичний посібник / авт.-упоряд.: А. Калініна та ін. ; за заг. ред. В. Головатого, У. Долиняк. Київ : Савісько І.С., 2017. 60 с.
Гончарова М., Слободян Т., Скорбун І. Теми статевого виховання в практиці викладання предмету «Основи здоров’я»: За результатами фокус-групових інтерв’ю з підлітками та вчителями. Київ : Благодійний фонд «Здоров'я жінки та планування сім'ї», 2017. URL: http://www.womanhealth.org.ua/wp-content/uploads/2019/12/Focus-groupresults_report.pdf (дата звернення: 26.08.2021).
Adverse childhood experiences and health-harming behaviours among students in Ukraine: Report on survey results (2018). World Health Organization. URL: https://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0004/ 370390/aceukraine-eng.pdf (дата звернення: 26.08.2021).
«Street Smart»: Assessment of the implementation and effectiveness of the Street SMART Intervention in Ukraine: Executive summary. Kyiv, 2015. URL: http://respond.org.ua/file/34e.pdf (дата звернення: 25.01.2021).