БЕЗПЕРЕРВНИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ РОЗВИТОК ПЕДАГОГІВ ЗАКЛАДІВ СПЕЦІАЛЬНОЇ ТА ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ФОРМАЛЬНОЇ, НЕФОРМАЛЬНОЇ ТА ІНФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.3.21Ключові слова:
професійний розвиток, безперервний професійний розвиток, формальна освіта, неформальна освіта, інформальна освіта, спеціальна освіта, інклюзивна освіта, педагогАнотація
Актуальність дослідження зумовлена швидким розвитком інклюзивної освіти в Україні, деінституалізацією інтернатних закладів та зростанням ролі спеціальних загальноосвітніх закладів у забезпеченні умов для здобуття освіти дітей з особливими освітніми потребами. Необхідність надання якісних освітніх, психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг даній категорії дітей актуалізує потребу у безперервному професійному розвитку педагогів закладів спеціальної та інклюзивної освіти не лише у системі формальної освіти, але й в умовах неформальної та інформальної її різновидів. Метою статті є вивчення та аналіз організації безперервного професійного розвитку педагогічних працівників, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами. У статті проаналізовано поняття безперервного професійного розвитку та безперервної освіти, сутність та особливості реалізації формальної, неформальної та інформальної освіти, їх переваги та недоліки у контексті підготовки педагогів закладів спеціальної та інклюзивної освіти до роботи з учнями з особливими освітніми потребами. З’ясовано, що формальна освіта, яка реалізується через освітні програми у закладах вищої освіти, дає можливість отримати структуровані знання та отримати диплом державного зразка, проте не завжди відображає реальні виклики професії та не достатньо зорієнтована на здобуття практичних навичок. Неформальна та інформальна освіта є більш гнучкими та орієнтованими на здобуття актуальних знань, однак їх обмеженість у часі може становити виклик для опанування ґрунтовними знаннями. Результати дослідження вказують на необхідність не лише створення у закладах освіти умов для навчання дітей з особливими освітніми потребами, але й забезпечення можливостей для професійного розвитку педагогів через поєднання усіх видів освіти.
Посилання
Бенера В. Інформальна освіта як ресурс професійного розвитку майбутнього вихователя. Актуальні питання у сучасній науці, 2023. 3 (9)).
Бондаренко Ю., Позняк О. Підвищення професійного рівня педагогічних працівників закладу загальної середньої освіти у сфері інклюзивної освіти (з досвіду роботи). Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2022. Випуск 88. С.33-37.
Брик Р. Безперервна освіта як засіб формування професійної компетентності педагога. Редакційна колегія, 2023. 282.
Гомоляко Р. Роль неформальної освіти у професійному розвитку молодих педагогів. Doctoral dissertation, ГО «Інститут інноваційної освіти»; Науково-навчальний центр прикладної інформатики НАН України. Запоріжжя: АА Тандем. 2023.
Дрижак В., Єрмак С. Освіта дорослих у контексті концепції розвитку педагогічної освіти. Вісник Національного університету Чернігівський колегіум імені Т.Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки, 2019. (2), 15-20.
Запорожцева Ю. Індивідуальна освітня траєкторія розвитку педагога-запорука його професіоналізму. Актуальні питання у сучасній науці, 2023. 8 (14).
Захарін С. Глобальні виклики часу освіти дорослих в Україні. Наука і техніка сьогодні, 2023. 3(17).
Ілляхова М. Безперервний професійний розвиток науково-педагогічних працівників у контексті розвитку європейського освітнього простору. Вісник Національного університету Чернігівський колегіум імені ТГ Шевченка. Серія: Педагогічні науки, 2019. (1). С.55-60.
Коберська В. Статус учителя: безперервний професійний розвиток. Збірники наукових праць професорсько-викладацького складу ДонНУ імені Василя Стуса, 2019. С.66-68.
Ковбасюк Т. Безперервний професійний розвиток педагогічних працівників в Україні та за кордоном. Нова педагогічна думка, 2016. 3. С.17-20.
Кононова М. Професійний розвиток вчителя-дефектолога: концептуальні підходи до змісту і складників. Наукові записки Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки, 2019. 178. С.115-119.
Метейко А. Професійний розвиток учителя як складова освіти дорослих. 2022. 61.
Міністерство освіти і науки України. Статистичні дані. 2023. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/inklyuzivnenavchannya/statistichni-dani
Одайник С. Здійснення неформальної освіти в системі післядипломного навчання. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогічні науки, 2019. 2.
Палько Т. Безперервний професійний розвиток – шлях самореференції ідентичності педагога. Науковий вісник Ужгородського університету: збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота. Ужгород: Говерла, 2021. Вип. 2 (49). С. 140-144.
Самко А. Професійний розвиток педагогічного персоналу в умовах відкритої післядипломної педагогічної освіти. м. Київ, 2021. 142.
Семигіна Т. Європейська практика підтвердження професійних кваліфікацій неформальної освіти. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського: наук. журнал. Одеса: ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2020. № 3 (132). С. 57-65.
Семигіна Т., Рашкевич Ю. Мікрокваліфікації як тренд розвитку сучасної безперервної освіти. Collection of scientific papers «SCIENTIA», (April 1, 2022; Kraków, Poland). С.46-50.
Сидоренко В. Безперервний професійний розвиток педагога Нової української школи в умовах формальної і неформальної освіти: зб.матеріалів ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (з міжнародною участю). «Психолого-педагогічний супровід професійної підготовки та підвищення кваліфікації фахівців в умовах трансформації освіти», м. Київ, 25 травня 2018 р.
Сиско Н. Провідні принципи професійного розвитку викладачів закладів професійної (професійно-технічної) освіти. Вісник післядипломної освіти. Серія: Педагогічні науки, 2019. 8. С.136-152.
Слозанська Г., Горішна Н. Функціонування закладів інституційного догляду та їх негативний вплив на вихованців. Social Work and Education. 2021. Vol. 8 (1). P. 19-41.
Слозанська Г., Горішна Н. Навчання впродовж життя у підготовці та перепідготовці фахівців спеціальної та інклюзивної освіти. ІІ Всеукраїнська міждисциплінарна науково-практична конференція «Інклюзивна освіта: ідея, стратегія, результат», 20.10.2022 р.
Слозанська Г., Стельмах С., Криницька І. Підвищення кваліфікації фахівців з соціальної роботи та соціальних менеджерів: досвід реалізації сертифікатної програми у ЗВО «Український католицький університет». Social Work and Education, 2022. Vol. 9 (2). Р. 226-244.
Закон України. Про освіту. 2017.
Clark B. Adult education in transition: A study of institutional insecurity. University of California Press. 2021.
Foley G. Introduction: The state of adult education and learning. In Dimensions of adult learning. Routledge, 2020. Р.3-18.
Horishna N., Polishchuk V., Slozanska H., Hlavatska O. Trends in the development of inclusive education in Ukraine. Educational Dimension, 2020. 3. Р.103–116. https://doi.org/10.31812/educdim.v55i0.3953
Kalaur S., Slozanska H., Honcharuk N. The development of inclusive competence in the system of postgraduate education: theoretical, methodological and practical aspects. Social work and education, 2022. 9(2). С.305-316.
Kim S., Raza M., Seidman E. Improving 21st-century teaching skills: The key to effective 21st-century learners. Research in Comparative and International Education, 2019. 14(1), 99-117.
Lifelong Learning. UNESCO Institute for Lifelong Learning Technical Note. URL: https://uil.unesco.org/fileadmin/keydocuments/Lifelong Learning/en/UNESCO TechNotesLLL.pdf
Pavlyk N. Неформальна освіта у системі освіти України. Освітологічний дискурс, 2016. 2(14). С. 27-37.