CONTINUOUS PROFESSIONAL DEVELOPMENT FOR TEACHERS OF SPECIAL AND INCLUSIVE EDUCATION ESTABLISHMENTS IN THE CONDITIONS OF FORMAL, INFORMAL AND INFORMAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.3.21

Keywords:

professional development, continuous professional development, non-formal education, informal education, special education, inclusive education, teacher

Abstract

The relevance of the research is driven by the rapid development of inclusive education in Ukraine, the deinstitutionalization of boarding facilities, and the increasing role of special educational institutions in providing conditions for the education of children with special educational needs. The necessity to provide quality educational, psychological-pedagogical, and correctional-developmental services to this category of children emphasizes the need for continuous professional development of educators in special and inclusive education, not only within the formal education system but also in the realms of informal and non-formal education. The article aims to explore and analyze the organization of continuous professional development of pedagogical staff working with children with special educational needs. It delves into the concepts of continuous professional development and lifelong learning, the essence, and peculiarities of implementing formal, non-formal, and informal education, highlighting their advantages and disadvantages in the context of preparing educators in special and inclusive institutions to work with students with special educational needs. It is established that formal education, implemented through educational programs in higher education institutions, provides structured knowledge and the attainment of a state-issued diploma, yet it may not always reflect the real challenges of the profession and lacks orientation towards acquiring practical skills. On the other hand, non-formal and informal education are more flexible and geared towards obtaining relevant knowledge, but their time limitations can pose challenges for in-depth knowledge acquisition. The research results indicate the necessity not only to create conditions for the education of children with special educational needs but also to ensure opportunities for the professional development of educators through the integration of all forms of education.

References

Бенера В. Інформальна освіта як ресурс професійного розвитку майбутнього вихователя. Актуальні питання у сучасній науці, 2023. 3 (9)).

Бондаренко Ю., Позняк О. Підвищення професійного рівня педагогічних працівників закладу загальної середньої освіти у сфері інклюзивної освіти (з досвіду роботи). Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2022. Випуск 88. С.33-37.

Брик Р. Безперервна освіта як засіб формування професійної компетентності педагога. Редакційна колегія, 2023. 282.

Гомоляко Р. Роль неформальної освіти у професійному розвитку молодих педагогів. Doctoral dissertation, ГО «Інститут інноваційної освіти»; Науково-навчальний центр прикладної інформатики НАН України. Запоріжжя: АА Тандем. 2023.

Дрижак В., Єрмак С. Освіта дорослих у контексті концепції розвитку педагогічної освіти. Вісник Національного університету Чернігівський колегіум імені Т.Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки, 2019. (2), 15-20.

Запорожцева Ю. Індивідуальна освітня траєкторія розвитку педагога-запорука його професіоналізму. Актуальні питання у сучасній науці, 2023. 8 (14).

Захарін С. Глобальні виклики часу освіти дорослих в Україні. Наука і техніка сьогодні, 2023. 3(17).

Ілляхова М. Безперервний професійний розвиток науково-педагогічних працівників у контексті розвитку європейського освітнього простору. Вісник Національного університету Чернігівський колегіум імені ТГ Шевченка. Серія: Педагогічні науки, 2019. (1). С.55-60.

Коберська В. Статус учителя: безперервний професійний розвиток. Збірники наукових праць професорсько-викладацького складу ДонНУ імені Василя Стуса, 2019. С.66-68.

Ковбасюк Т. Безперервний професійний розвиток педагогічних працівників в Україні та за кордоном. Нова педагогічна думка, 2016. 3. С.17-20.

Кононова М. Професійний розвиток вчителя-дефектолога: концептуальні підходи до змісту і складників. Наукові записки Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки, 2019. 178. С.115-119.

Метейко А. Професійний розвиток учителя як складова освіти дорослих. 2022. 61.

Міністерство освіти і науки України. Статистичні дані. 2023. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/inklyuzivnenavchannya/statistichni-dani

Одайник С. Здійснення неформальної освіти в системі післядипломного навчання. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогічні науки, 2019. 2.

Палько Т. Безперервний професійний розвиток – шлях самореференції ідентичності педагога. Науковий вісник Ужгородського університету: збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота. Ужгород: Говерла, 2021. Вип. 2 (49). С. 140-144.

Самко А. Професійний розвиток педагогічного персоналу в умовах відкритої післядипломної педагогічної освіти. м. Київ, 2021. 142.

Семигіна Т. Європейська практика підтвердження професійних кваліфікацій неформальної освіти. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського: наук. журнал. Одеса: ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2020. № 3 (132). С. 57-65.

Семигіна Т., Рашкевич Ю. Мікрокваліфікації як тренд розвитку сучасної безперервної освіти. Collection of scientific papers «SCIENTIA», (April 1, 2022; Kraków, Poland). С.46-50.

Сидоренко В. Безперервний професійний розвиток педагога Нової української школи в умовах формальної і неформальної освіти: зб.матеріалів ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (з міжнародною участю). «Психолого-педагогічний супровід професійної підготовки та підвищення кваліфікації фахівців в умовах трансформації освіти», м. Київ, 25 травня 2018 р.

Сиско Н. Провідні принципи професійного розвитку викладачів закладів професійної (професійно-технічної) освіти. Вісник післядипломної освіти. Серія: Педагогічні науки, 2019. 8. С.136-152.

Слозанська Г., Горішна Н. Функціонування закладів інституційного догляду та їх негативний вплив на вихованців. Social Work and Education. 2021. Vol. 8 (1). P. 19-41.

Слозанська Г., Горішна Н. Навчання впродовж життя у підготовці та перепідготовці фахівців спеціальної та інклюзивної освіти. ІІ Всеукраїнська міждисциплінарна науково-практична конференція «Інклюзивна освіта: ідея, стратегія, результат», 20.10.2022 р.

Слозанська Г., Стельмах С., Криницька І. Підвищення кваліфікації фахівців з соціальної роботи та соціальних менеджерів: досвід реалізації сертифікатної програми у ЗВО «Український католицький університет». Social Work and Education, 2022. Vol. 9 (2). Р. 226-244.

Закон України. Про освіту. 2017.

Clark B. Adult education in transition: A study of institutional insecurity. University of California Press. 2021.

Foley G. Introduction: The state of adult education and learning. In Dimensions of adult learning. Routledge, 2020. Р.3-18.

Horishna N., Polishchuk V., Slozanska H., Hlavatska O. Trends in the development of inclusive education in Ukraine. Educational Dimension, 2020. 3. Р.103–116. https://doi.org/10.31812/educdim.v55i0.3953

Kalaur S., Slozanska H., Honcharuk N. The development of inclusive competence in the system of postgraduate education: theoretical, methodological and practical aspects. Social work and education, 2022. 9(2). С.305-316.

Kim S., Raza M., Seidman E. Improving 21st-century teaching skills: The key to effective 21st-century learners. Research in Comparative and International Education, 2019. 14(1), 99-117.

Lifelong Learning. UNESCO Institute for Lifelong Learning Technical Note. URL: https://uil.unesco.org/fileadmin/keydocuments/Lifelong Learning/en/UNESCO TechNotesLLL.pdf

Pavlyk N. Неформальна освіта у системі освіти України. Освітологічний дискурс, 2016. 2(14). С. 27-37.

Published

2023-10-10

How to Cite

СЛОЗАНСЬКА, Г., ПЕЖИНСЬКА, О., & ГОРІШНА, Н. (2023). CONTINUOUS PROFESSIONAL DEVELOPMENT FOR TEACHERS OF SPECIAL AND INCLUSIVE EDUCATION ESTABLISHMENTS IN THE CONDITIONS OF FORMAL, INFORMAL AND INFORMAL EDUCATION. Humanitas, (3), 157–166. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.3.21

Issue

Section

SECTION 3 CONTINUOUS PROFESSIONAL DEVELOPMENT