ІННОВАЦІЙНІ МЕТОДИ РОЗВИТКУ SOFT SKILLS У МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.4.9Ключові слова:
майбутні соціальні працівники, soft skills, розвиток, заклад вищої освіти, методи розвитку, інноваційність, інтегративністьАнотація
Стаття присвячена проблемі розвитку соціальних навичок (soft skills) у майбутніх соціальних працівників. Прогресуючий інформаційно-комунікативний розвиток світового співтовариства, активне упровадження робототехніки у всі сфери суспільного життя у ХХІ столітті, збільшення кризових ситуацій у різних соціальних групах України через військову агресію рф у нашу країну детермінують нові підходи до сучасної підготовки майбутніх соціальних працівників у закладах вищої освіти. Поряд з професійною компетентністю на перший план виступає вимога наявності у фахівця кваліфікованих соціальних навичок (soft skills). Метою нашого дослідження є виділення та характеристика інноваційних методів розвитку soft skills у майбутніх соціальних працівників у закладі вищої освіти. Методи дослідження: теоретичні – аналіз педагогічних джерел з досліджуваної проблематики, вивчення освітніх програм українських закладів вищої освіти зі спеціальності «Соціальна робота», узагальнення та систематизація даних щодо розвитку соціальних навичок у студентів під час навчальної та позанавчальної діяльності; емпіричні – анкетування. Вибірку дослідження склали 78 студентів бакалаврського (63 студенти) та магістерського рівня (15 студентів) з 9 закладів вищої освіти. Проведене анкетування засвідчило, що майбутні соціальні працівники надають перевагу методам розвитку soft skills з використанням освітніх веб-сервісів та онлай-платформ. Проаналізувавши інноваційні методи: тренінг, воркшоп, кейс-метод, брейнстормінг, метод проектів, коучинг, дійшли висновку про доцільність інтегративного їх впровадження в освітній процес закладу вищої освіти. Жоден з методів не можна вважати універсальним: кожен з них у певних ситуаціях дає різні результати і це необхідно враховувати під час постановки завдання щодо розвитку (удосконалення) тих чи інших soft skills.
Посилання
Бутиліна О.В., Сорока Ю. Г. Розвиток навичок самоменеджменту соціального працівника. Інноваційний потенціал соціальної роботи в сучасному світі: на межі науки та практики: матеріали І Міжнародної науково-практичної конференції (м. Чернігів, 20-21 травня 2021 р.). Чернігів: НУ «Чернігівська політехніка», 2021. С. 58–60.
Гарань Н.С., Замороцька В.В. Soft skills як складник підготовки майбутнього фахівця у закладі вищої освіти. Grail of Science, 2023. 28. С. 328–331. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/grail-of-science/issue/archive
Казаннікова О.В. Використання технології воркшопу у процесі практичної підготовки майбутніх соціальних педагогів до професійної діяльності. Науковий журнал Хортицької національної академії. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2020. Вип. 1(2). С.126–136.
Керик О. Використання тренінгових технологій у професійній підготовці фахівців соціальної сфери. Молодь і ринок. 2015. № 2. С. 136–140.
Кірдан О., Кірдан О. Формування soft skills здобувачів вищої освіти в освітньому процесі закладу вищої освіти. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи, 2022. 2(6), 152–160. URL: https://doi.org/10.31499/2706-6258.2(6).2021.248144
Коваль К. Розвиток «soft skills» у студентів – один із важливих чинників працевлаштування. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2015. № 2. С. 162–167.
Козак Л. Кейс-метод у підготовці майбутніх викладачів до інноваційної професійної діяльності. Освітологічний дискурс. 2015. № 3 (11). С.153–162.
Коляда Н., Кравченко О. Практичний досвід формування «soft-skills» в умовах закладу вищої освіти. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2020. Вип. 27. Том 3. С. 137–145.
Кононець Н. Технологія веб-квест у контексті ресурсно-орієнтованого навчання особистості. Витоки педагогічної майстерності. 2012. Вип.10. С.138.
Котикова О.М. Тренінги у професійній підготовці майбутніх соціальних працівників. Вісник національного авіаційного університету. 2016. № 8 (2016). С. 60–63.
Краснощок І. П., Демченко О.М., Кравцова Т.О. Практичні аспекти розвитку soft skills в освітніх закладах України: використання інноваційних методик та технологій. Перспективи та інновації науки. Серія: Педагогіка. 2023, № 10(28). С. 246–256.
Наход С. А. Значущість «Soft skills» для професійного становлення майбутніх фахівців соціономічних професій. Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2018. Випуск 63. С. 131–135.
Нежинська О. О., Тименко В. М. Основи коучингу: навчальний посібник. Київ; Харків : ТОВ «ДІСА ПЛЮС», 2017. 220 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/710073/1/Основи коучингу.pdf
Мельничук І. М. Теорія і методика професійної підготовки майбутніх соціальних працівників засобами інтерактивних технологій: монографія. Тернопіль: Економічна думка, 2010. 326 с.
Савельчук І. Б. Підготовка соціальних працівників в інноваційному освітньому середовищі університету : монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2019. 376 с.
Сокол І.М. Впровадження квест-технології в освітній процес: навч. посіб. Запоріжжя: Акцент Інвест-трейд, 2014. 108 с.
Grover R. L., Nangle D. W., Buffie M., Andrews L. A. Defining social skills. Social Skills Across the Life Span. Academic Press, 2020. P. 3–24
Hipkins, R., Bolstad, R., Boyd, S., & McDowall, S., (2014). Key competencies for the future. Wellington: NZCER Press.
Marin-Zapata, S. I., Román-Calderón, J. P., Robledo-Ardila, C., & JaramilloSerna, M. A. (2022). Soft skills, do we know what we are talking about? Review of Managerial Science, 16 (4), 969–1000. URL: https://link.springer.com/article/10.1007/ s11846-021-00474-9
Toader, C. S., Brad, I., Rujescu, C. I., Dumitrescu, C. S., Sîrbulescu, E. C., Orboi, M. D. & Gavrilă, C. (2023). Exploring Students’ Opinion towards Integration of Learning Games in Higher Education Subjects and Improved Soft Skills-A Comparative Study in Poland and Romania. Sustainability, 15 (10). URL: https://www.mdpi.com/2071-1050/15/10/7969