INNOVATIVE METHODS OF SOFT SKILLS DEVELOPMENT OF FUTURE SOCIAL WORKERS IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.4.9

Keywords:

future social workers, soft skills, development, higher education institution, development methods, innovation, integrative approach

Abstract

The article is devoted to the problem of developing social skills (soft skills) in future social workers. The progressive information and communication development of the world community, the active introduction of robotics in all spheres of public life in the twentyfirst century, the increase in crisis situations in various social groups of Ukraine due to the military aggression of the Russian Federation in our country determine new approaches to the modern training of future social workers in higher education institutions. Along with professional competence, the requirement for a specialist to have qualified social skills (soft skills) comes to the fore. The purpose of our study is to identify and characterise innovative methods of developing soft skills in future social workers in higher education institutions. Methods of the study: theoretical – analysis of pedagogical sources on the studied issues, generalisation and systematisation of data on the development of social skills in students during academic and extracurricular activities; empirical – questionnaire. The study sample consisted of 78 bachelor's (63 students) and master's (15 students) students from 9 higher education institutions. The survey showed that future social workers prefer soft skills development methods using educational web services and online platforms. After analysing innovative methods: training, workshop, case method, brainstorming, project method, coaching, we concluded that it is advisable to integrate them into the educational process of a higher education institution. Since none of them can be considered universal: each of them in certain situations gives different results and this must be taken into account when setting the task of developing (improving) certain soft skills.

References

Бутиліна О.В., Сорока Ю. Г. Розвиток навичок самоменеджменту соціального працівника. Інноваційний потенціал соціальної роботи в сучасному світі: на межі науки та практики: матеріали І Міжнародної науково-практичної конференції (м. Чернігів, 20-21 травня 2021 р.). Чернігів: НУ «Чернігівська політехніка», 2021. С. 58–60.

Гарань Н.С., Замороцька В.В. Soft skills як складник підготовки майбутнього фахівця у закладі вищої освіти. Grail of Science, 2023. 28. С. 328–331. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/grail-of-science/issue/archive

Казаннікова О.В. Використання технології воркшопу у процесі практичної підготовки майбутніх соціальних педагогів до професійної діяльності. Науковий журнал Хортицької національної академії. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2020. Вип. 1(2). С.126–136.

Керик О. Використання тренінгових технологій у професійній підготовці фахівців соціальної сфери. Молодь і ринок. 2015. № 2. С. 136–140.

Кірдан О., Кірдан О. Формування soft skills здобувачів вищої освіти в освітньому процесі закладу вищої освіти. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи, 2022. 2(6), 152–160. URL: https://doi.org/10.31499/2706-6258.2(6).2021.248144

Коваль К. Розвиток «soft skills» у студентів – один із важливих чинників працевлаштування. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2015. № 2. С. 162–167.

Козак Л. Кейс-метод у підготовці майбутніх викладачів до інноваційної професійної діяльності. Освітологічний дискурс. 2015. № 3 (11). С.153–162.

Коляда Н., Кравченко О. Практичний досвід формування «soft-skills» в умовах закладу вищої освіти. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2020. Вип. 27. Том 3. С. 137–145.

Кононець Н. Технологія веб-квест у контексті ресурсно-орієнтованого навчання особистості. Витоки педагогічної майстерності. 2012. Вип.10. С.138.

Котикова О.М. Тренінги у професійній підготовці майбутніх соціальних працівників. Вісник національного авіаційного університету. 2016. № 8 (2016). С. 60–63.

Краснощок І. П., Демченко О.М., Кравцова Т.О. Практичні аспекти розвитку soft skills в освітніх закладах України: використання інноваційних методик та технологій. Перспективи та інновації науки. Серія: Педагогіка. 2023, № 10(28). С. 246–256.

Наход С. А. Значущість «Soft skills» для професійного становлення майбутніх фахівців соціономічних професій. Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2018. Випуск 63. С. 131–135.

Нежинська О. О., Тименко В. М. Основи коучингу: навчальний посібник. Київ; Харків : ТОВ «ДІСА ПЛЮС», 2017. 220 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/710073/1/Основи коучингу.pdf

Мельничук І. М. Теорія і методика професійної підготовки майбутніх соціальних працівників засобами інтерактивних технологій: монографія. Тернопіль: Економічна думка, 2010. 326 с.

Савельчук І. Б. Підготовка соціальних працівників в інноваційному освітньому середовищі університету : монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2019. 376 с.

Сокол І.М. Впровадження квест-технології в освітній процес: навч. посіб. Запоріжжя: Акцент Інвест-трейд, 2014. 108 с.

Grover R. L., Nangle D. W., Buffie M., Andrews L. A. Defining social skills. Social Skills Across the Life Span. Academic Press, 2020. P. 3–24

Hipkins, R., Bolstad, R., Boyd, S., & McDowall, S., (2014). Key competencies for the future. Wellington: NZCER Press.

Marin-Zapata, S. I., Román-Calderón, J. P., Robledo-Ardila, C., & JaramilloSerna, M. A. (2022). Soft skills, do we know what we are talking about? Review of Managerial Science, 16 (4), 969–1000. URL: https://link.springer.com/article/10.1007/ s11846-021-00474-9

Toader, C. S., Brad, I., Rujescu, C. I., Dumitrescu, C. S., Sîrbulescu, E. C., Orboi, M. D. & Gavrilă, C. (2023). Exploring Students’ Opinion towards Integration of Learning Games in Higher Education Subjects and Improved Soft Skills-A Comparative Study in Poland and Romania. Sustainability, 15 (10). URL: https://www.mdpi.com/2071-1050/15/10/7969

Downloads

Published

2023-12-11

How to Cite

ТКАЧУК, Ю. (2023). INNOVATIVE METHODS OF SOFT SKILLS DEVELOPMENT OF FUTURE SOCIAL WORKERS IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS. Humanitas, (4), 61–69. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.4.9

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK