СОЦІАЛІЗАЦІЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ У НАВЧАННІ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ В УМОВАХ ДІЇ ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.5.15

Ключові слова:

соціалізація, інклюзивна освіта, діти з особливими освітніми потребами, педагогічний супровід навчання, офлайн освіта, воєнний стан.

Анотація

Звернення української держави та суспільства до ідей впровадження в практику соціальної інклюзії є відображенням пріоритетів у суспільному розвиткові, а саме, посиленням гуманних соціальних відносин та переживання причетності до загальнолюдської культури у всіх соціальних практиках. Важливим інструментом соціальної інклюзії є інклюзивна освіта. Інклюзивна освіта в сучасному закладі загальної середньої освіти (ЗЗСО) передбачає таку організацію освітнього процесу, коли всі діти, незалежно від своїх фізичних, психічних та інших особливостей, включені у загальну систему освіти. Справжнім викликом для вітчизняної освіти, у тому числі інклюзивної, стала російсько-українська війна, яка майже унеможливила повноцінне очне навчання. Ефективним засобом реалізації інклюзивної освіти в умовах дії воєнного стану стає дистанційно-очне (змішане) навчання. Слід зазначити, що через наявність досвіду здобуття офлайн освіти під час дії карантинних обмежень, процес переходу до дистанційної форми відбувся відносно швидко та безпроблемно, проте нові реалії вимагають модернізації підходів до організації та проведення навчання. Наукова новизна дослідження. У статті уточнено сутність базових понять «інклюзивна освіта», «педагогічний супровід навчання»; розширено знання щодо потенціалу соціальної інклюзії в умовах дії воєнного стану. Обґрунтовано набір стратегій навчання дітей з ООП, розкрито можливості онлайн-навчання та доцільність посиленого педагогічного супроводу таких дітей. Методи дослідження. Для досягнення поставленої в роботі мети та вирішення окреслених завдань було використано комплекс методів: аналіз, синтез, узагальнення, систематизація, порівняння для розкриття сутності та визначення базових понять досліджуваної проблеми. Метою статті є розкриття особливостей запровадження соціальної інклюзії у закладах загальної середньої освіти України в умовах дії воєнного стану. У роботі зроблено висновок про те, що воєнні дії внесли помітні зміни в організації процесу соціалізації та навчання дітей з особливими освітніми потребами в ЗЗСО. Нині діти зазначеної категорії потребують допоміжних засобів та послуг, які б підтримували на поточному рівні або підвищували їх функціональні можливості й автономність.

Посилання

Закон України «Про повну загальну середню освіту» 16 січня 2020 року № 463-IX. URL: https://osv-osvita.gov.ua/zakon-ukraini-pro-povnu-zagalnu-serednju-osvitu-10-14-11-16-04-2020/

Закон України «Про правовий режим воєнного стану». URL: https://ips.ligazakon.net/document/T001647

Інклюзивне навчання у школі : посібник для директорів закладів освіти. URL: https://sqe.gov.ua/inklyuzivnenavchannya-u-shkoli-posibnik/

Лист Міністерства освіти і науки України від 06 вересня 2022 р. № 1/10258-22 «Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2022/2023 навчальному році». URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-organizaciyu-osvitnogo-procesu-ditej-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami-u-20222023-navchalnomu-roci

Марухина І. В., Кондратенко Л. О. Особливості реалізації основних напрямків роботи спеціаліста психологічної служби в умовах дистанційної освіти. Освітнього супроводу та соціально-педагогічного патронажу освітнього процесу в умова дистанційного навчання: метод. рек. Суми : НВВ КЗ СОІППО, 2021. С. 4–17.

Методика і технологія. Сім платформ для створення тестів. URL: https://osvita.ua/school/method/technol/45747/

Найда Ю. М., Ткаченко Л. М. Стандарти громадсько-активної школи: соціальна інклюзія: навчально-методичний посібник. Київ : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2014. 68 с.

Національна стратегія розвитку інклюзивної освіти на 2020-2030 роки: схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України. URL: http://surl.li/nebtj

Офіційний сайт Міністерства освіти і науки України. URL: https://quizly.com.ua/

Державна служба занятості. Платформа профорієнтації та розвитку кар’єри. URL: http://profi.dcz.gov.ua/tests/

Постанова КМУ від 15 вересня 2021 р. № 957 «Порядок організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/957-2021-%D0%BF#Text

Що з інклюзивною освітою в Україні під час війни. URL: https://nus.org.ua/articles/shho-z-inklyuzyvnoyuosvitoyu-v-ukrayini-pid-chas-vijny/

Google форми. URL: https://docs.google.com/forms/u/0

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-31

Як цитувати

ШКОЛЯР, Л., & МИХАЙЛЮЧЕНКО, А. (2024). СОЦІАЛІЗАЦІЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ У НАВЧАННІ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ В УМОВАХ ДІЇ ВОЄННОГО СТАНУ. Ввічливість. Humanitas, (5), 117–126. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.5.15

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ