ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ ДО ВОЛОНТЕРСЬКОЇ РОБОТИ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ: СУЧАСНИЙ СТАН

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.1.9

Ключові слова:

соціальна робота, майбутні соціальні працівники, волонтерська діяльність, професійна підготовка, заклад вищої освіти.

Анотація

Сучасне демократичне суспільство, яке нині переживає системні трансформації, потребує висококваліфікованих фахівців у всіх сферах людського життя, зокрема й у галузі соціальної роботи. Серед головних пріоритетів у підготовці майбутніх соціальних працівників є розвиток у них навичок і вмінь, які дозволять їм ефективно взаємодіяти в умовах сучасності, упевнено реагувати на виклики й компетентно розв’язувати життєві ситуації. Одним із таких напрямів, що потребує залучення висококваліфікованих фахівців як умови підвищення ефективності, є волонтерська діяльність. Метою статті є висвітлення сучасного стану підготовки майбутніх соціальних працівників до волонтерської роботи в закладах вищої освіти України. Реалізація окресленої мети здійснювалася за допомогою таких теоретичних методів дослідження, як аналіз наукової літератури та освітньо-професійних програм підготовки майбутніх соціальних працівників; систематизація й узагальнення поглядів українських учених на досліджувану проблему тощо. Аналіз сучасного стану підготовки майбутніх соціальних працівників до волонтерської діяльності в системі вищої освіти України дозволив виокремити низку аспектів, які потребують подальшого розвитку та вдосконалення. Зокрема нерозв’язаною залишається проблема надмірної теоретичної підготовки майбутніх соціальних працівників у порівнянні з практичною. Практична складова відіграє ключову роль у формуванні професійних навичок соціальних працівників, але її обсяг, як правило, виявляється недостатнім для повного охоплення широкого спектру практичних навичок. У цьому контексті показовими є приклади окремих ЗВО, які залучають здобувачів вищої освіти-майбутніх соціальних працівників до волонтерської діяльності як одного з пріоритетних напрямів діяльності закладу вищої освіти. Виявлено наявність проблеми в забезпеченні балансу між дисциплінами циклу загальної та професійної підготовки. Університетська система потребує універсальності, однак для вирішення сучасних соціальних проблем необхідні фахівці з чіткими знаннями та практичним досвідом саме в галузі соціальної роботи. Для вирішення означеної проблеми, як свідчить досвід аналізованих ЗВО, ефективним є впровадження інноваційних інтерактивних методів навчання в освітній процес ЗВО, які здійснюють професійну підготовку майбутніх соціальних працівників, що сприяє підвищенню їх конкурентоспроможності, особливо під час проведення профорієнтаційних заходів, зокрема шляхом привернення уваги абітурієнтів не лише до перспектив працевлаштування, але й до стимулювального освітнього процесу.

Посилання

Вайнола Р. Х. Проблеми професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів до роботи в закладах оздоровлення та відпочинку. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Соціальна робота. Соціальна педагогіка: зб. наук. праць. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. Вип. 22. С. 10-18.

Волонтерська діяльність майбутніх соціальних педагогів та працівників. Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди. Режим доступу: http://hnpu.edu.ua/uk/division/volonterska-diyalnistmaybutnih-socialnyh-pedagogiv-ta-pracivnykiv. Дата звернення: 16.02.2024.

Кафедра соціальної роботи та менеджменту соціокультурної діяльності. Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка. Режим доступу: https://tnpu.edu.ua/faculty/psychped/kafsocroboty.php. Дата звернення: 01.03.2024.

Кафедра соціальної педагогіки та спеціальної освіти. Запорізький національний університет. Режим доступу: https://www.znu.edu.ua/ukr/university/departments/spp/Departaments/spu. Дата звернення: 01.03.2024.

Коваленко І. Е. Підготовка соціальних працівників до фандрайзингової діяльності. Імідж сучасного педагога. 2022. № 6(201). С. 77-81.

Колодійчук Ю. В., Корнещук В. В. Професійна підготовка майбутніх соціальних працівників до роботи з дітьми з обмеженими можливостями здоров’я: монографія. Одеса: ФОП Бондаренко М.О., 2017. 182 с.

Михнюк С. В. Теоретичні і практичні аспекти підготовки майбутніх соціальних працівників у європейських країнах. Науковий вісник Ужгородського університету: збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2021. Вип. 1 (48). С. 272-279.

Онипченко О. І., Сургова С. Ю., Білозерова М. В. Підготовка майбутніх соціальних працівників до соціальної профілактики торгівлі людьми у закладах вищої освіти. Наука і техніка. 2023. № 12 (26). С. 550-562.

Освітньо-професійна програма «Соціальна педагогіка». Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди. Режим доступу: http://smc.hnpu.edu.ua/files/Osv%D1%96tn%D1%96_programi/Osvitni_programu_bakalavr/2023_rik/Sotsialna_pedahohika_bakalavr.pdf. Дата звернення: 22.02.2024.

Освітньо-професійна програма «Соціальна робота. Соціальна педагогіка». Волинський національний університет імені Лесі Українки. Режим доступу: http://surl.li/nvvmh. Дата звернення: 17.02.2024.

Освітньо-професійна програма «Соціальна робота. Управління соціальними проєктами та волонтерство». Ізмаїльський державний гуманітарний університет. Режим доступу: http://idgu.edu.ua/wp-content/uploads/2023/03/ proyekt_bakalavr_op_231_socialna_robota_vstup_2023.pdf. Дата звернення: 03.03.2024.

Освітньо-професійна програма «Міжнародні соціальні проекти та волонтерська діяльність». Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». Режим доступу:

https://osvita.kpi.ua/sites/default/files/opfiles/231_oppb_mspvd_2023.pdf. Дата звернення: 27.02.2024.

Палагнюк Ю. В., Сиса А. Д. Підготовка майбутніх соціальних працівників в умовах європейської інтеграції України. Теорія та практика державного управління і місцевого самоврядування. 2017. № 2.

Паскаль О. В. Підготовка майбутніх соціальних працівників до роботи в ситуації стресу. Наукові інновації та передові технології (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія»,Серія «Педагогіка»). 2023. № 10(24). С. 623-635.

Поліщук В. Підготовка майбутніх соціальних працівників до роботи з батьками, які виховують дітей з проявами аутичних розладів. Social Work and Education. 2021. Vol. 8, No. 4. P. 540-549.

Поліщук В., Олексюк Н., Лещук Г. Підготовка майбутніх соціальних працівників до роботи з людьми літнього віку. Науковий вісник Ужгородського університету. Сер. «Педагогіка. Соціальна робота». 2022. Вип. 1 (50). С.227-231.

Положення про волонтерський рух у Волинському національному університеті імені Лесі Українки. Режим доступу: http://surl.li/rjahq. Дата звернення: 01.03.2024.

Равлюк Т. Підготовка майбутніх соціальних працівників до роботи з людьми з особливими потребами в процесі професійно орієнтованої практики. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2014. Вип. 8. С. 128-132.

Савельчук І. Б. Підготовка соціальних працівників в інноваційному освітньому середовищі університету: монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2019. 375 c.

Співак Я., Співак Л., Кузнецов О., Бєседіна Є., Дуднік К. Сучасні проблеми підготовки майбутніх соціальних працівників до професійної діяльності. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2021. № 34 (2). С. 105-111.

Сургова С.Ю. Підготовка майбутніх соціальних працівників до превентивної діяльності: монографія. Миколаїв: Іліон, 2021. 252 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-03

Як цитувати

МОТОРНА, М. (2024). ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ ДО ВОЛОНТЕРСЬКОЇ РОБОТИ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ: СУЧАСНИЙ СТАН. Ввічливість. Humanitas, (1), 59–67. https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.1.9

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ