ІНКЛЮЗИВНЕ СЕРЕДОВИЩЕ: ЗМІСТ ПОНЯТТЯ ТА НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
Ключові слова:
інклюзивне середовище, інклюзивне освітнє середовище, інклюзивне робоче середовище, інклюзивне культурно-дозвіллєве середовище, міжнародні нормативно-правові акти, вітчизняні нормативно-правові акти, правові основи створення інклюзивного середовища, реабілітаціяАнотація
Стаття присвячена дослідженню поняття інклюзивного середовища як комплексного явища, що охоплює різні сфери життєдіяльності людини: освіту, професійну та культурно-дозвіллєву. Мета дослідження – проаналізувати зміст поняття «інклюзивне середовище» в різних сферах діяльності й схарактеризувати нормативно-правове забезпечення. Розглянуто інклюзивне середовище як простір, де створені умови для повноцінної участі всіх людей, незалежно від їхніх фізичних, гендерних, ментальних, соціальних чи культурних особливостей. У статті акцентовано увагу на тому, що інклюзивне освітнє середовище, інклюзивне робоче середовище, інклюзивне культурно-дозвіллєве середовище передбачає створення специфічних умов у певній сфері життєдіяльності людини з інвалідністю з метою повноцінної реалізації прав кожної людини, які закладено у Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю (2006 р.), Цілі сталого розвитку (ООН, 2015 р.), Закон України «Про освіту» (2017 р.), Закон України «Про соціальний захист осіб з інвалідністю в Україні» (1991 р.) та ін. Окреслено роль інклюзивного робочого середовища у забезпеченні рівних можливостей для працевлаштування. Представлено формування інклюзивного середовища у сфері інклюзивного культурно-дозвіллєвого простору, зокрема розвиток доступних культурних програм, інклюзивного туризму та спортивних ініціатив. Окрему увагу приділено трьом аспектам, які необхідно зреалізувати у кожній сфері, щоб вона набула статусу інклюзивності: безбар’єрність, архітектурна доступність, сприятливий психологічний клімат та професійна підготовка фахівців.У висновках наголошено на тому, що створення інклюзивного середовища вимагає системного підходу, який поєднує законодавчі ініціативи, громадську активність та підтримку з боку держави.
Посилання
Ахновська І. О. Теоретичні засади формування освітнього середовища в контексті економіки знань. Економіка і організація управління. 2018. № 4 (32) С. 26–34.
Груць Г. Особливості організації інклюзивного освітнього середовища в закладі загальної середньої освіти. Інклюзивна освіта: ідея, стратегія, результат: праці ІІ Всеукраїнської міждисциплінарної науково-практичної конференції (20.10.2022 р.). 2022. С. 60–62.
Добрянська Н., Сачук Ю., Текучова І., Заремба-Косович Г. Мистецтво для всіх: ситуація з дотриманням культурних прав людей з інвалідністю в Україні. Аналітичний звіт за результатами всеукраїнського опитування «Думки і погляди населення України» (Омнібус) у вересні 2021 року. 2021. 84 с.
Загальна декларація прав людини Генеральної Асамблеї ООН від 10 грудня 1948 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_015#Text (дата звернення: 20.01.2025).
Методичні рекомендації з питань формування безбар’єрності на робочому місці в державних органах. 2023. URL: https://nads.gov.ua/storage/app/uploads/public/642/d1b/8bb/642d1b8bbde58062273509.pdf (дата звернення: 22.01.2025)
Про схвалення Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року: Наказ КМУ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/366-2021-%D1%80#Text (дата звернення: 20.01.2025)
Позняк О. Ґенеза поняття «інклюзивне освітнє середовище». Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2021. № 9 (113). С. 293–308.
Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні: Закону України. 1991 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/875-12#Text
Саламанкська декларація та рамки дій щодо освіти осіб з особливими освітніми потребами. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_001-94#Text (дата звернення: 12.01.2025).
Що таке Цілі сталого розвитку? URL : https://www.undp.org/uk/ukraine/tsili-staloho-rozvytku (дата звернення: 12.01.2025).
Business as unusual: Making workplaces inclusive of people with disabilities / International Labour Office, Bureau for Employers’ Activities (ACT/EMP), Conditions of Work and Equality Department (WORKQUALITY). Geneva : ILO, 2014. Р. 58 .
Children with disabilities. URL: https://data.unicef.org/topic/child-disability/overview (дата звернення: 16.12.2024).
Maznorbalia А., Zuhal H., Zurina I. The inclusion initiatives for persons with disabilities in the mainstream employment: a systematic literature. International Journal for Studies on Children, Women, Elderly and Disabled. 2022. Vol. 15. Р. 100–108.