ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ВИВЧЕННЯ СОЦІАЛЬНОЇ УСПІШНОСТІ У СТУДЕНТСЬКОМУ СЕРЕДОВИЩІ
Ключові слова:
соціальна успішність, успіх, студентська молодь, соціальна адаптація, особистісний розвиток, професійна компетенція, заклад вищої освітиАнотація
У статті здійснено комплексний теоретичний аналіз феномену соціальної успішності студентської молоді, розглянутий через призму різних наукових дисциплін. Проведено систематизацію основних теоретико-методологічних засад дослідження соціальної успішності у філософському, соціологічному, психологічному, педагогічному та економічному аспектах. На основі ґрунтовного аналізу наукових праць провідних дослідників висвітлено багатогранність концепції соціальної успішності та її фундаментальне значення для розвитку студентської молоді в умовах сучасного суспільства. Детально розглянуто ключові фактори впливу на формування соціальної успішності, серед яких виділено зовнішні (соціальне визнання, досягнення, професійний розвиток, економічний чинник) та внутрішні аспекти (особистісні ресурси, мотивація, самостійність, адаптивність). Значну увагу приділено міждисциплінарній природі досліджуваного феномену та його визначальній ролі у формуванні майбутнього соціального становища студентів.У результаті дослідження встановлено, що соціальна успішність виступає не лише важливим чинником стабільного розвитку суспільства, але й ключовим аспектом життя студентської молоді, який визначає як їхні академічні досягнення, так і подальшу соціальну реалізацію в професійній сфері. Виявлено, що формування соціальної успішності потребує комплексного підходу, який враховує взаємодію особистісних характеристик студентів із соціальним середовищем та освітнім простором. Особливий акцент зроблено на значенні соціальної успішності для розвитку професійних компетенцій та адаптивних здібностей студентів в умовах динамічних соціальних змін.
Посилання
Бевзенко Л. Зміст життєвого успіху: соціально-культурологічний контекст. Соціологія: теорія, методи, маркетинг. 2000. № 1. С. 34–51.
Бевзенко Л. Ресурси досягнення соціального успіху – вітчизняні реалії з погляду випускників шкіл та вчителів. Соціальні виміри суспільства. 2012. № 4. С. 129–142.
Безрук К. Формування соціальної успішності підлітків у системі учнівського самоврядування: понятійне поле. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді : зб. наук. праць Інституту проблем виховання НАПН України. 2020. Кн.1, № 24. С. 17–39.
Бойченко М. Гідність, цілісність і успішність: академічні та громадянські чесноти. Філософська думка. 2014. № 5. С. 110–123
Боровинська І. Є. До психологічного розуміння понять «успіх», «успішність», «життєвий успіх», «життєва успішність». Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : психологічні науки. 2017. Вип. 3(2). С. 142–148.
Городняк І. В. Вивчення успіху крізь призму досвіду індивіда. Вісник Вісник Одеського національного університету: серія «Психологічні науки». 2008. Т. 13, № 5. С. 290–294.
Грінченко О. М. Психологія успіху як основа соціального оптимізму. Переяславська рада: її історичне значення та перспективи розвитку східнослов’янської цивілізації: за матеріалами 6-ї Міжнар. науково-початково- практичної конф., 15-16 груд. 2011 р. Харків : НТУ «ХПІ», 2012. С. 181–183.
Дідковський С. Стратегії формування успішності суб’єкта діяльності. Успішність особистості: потенціал та обмеження»: матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., 18 березня 2010 р. Київ, 2010. С. 80–81.
Ільіна Ю. М. Психологія успіху: онтологія проблематики. Актуальні проблеми психології. Психологічна теорія і технологія навчання. 2008. Т. 8, № 5. С. 45–56.
Коваль І. С. Формування професійної готовності майбутніх рятувальників до діяльності в екстремальних умовах : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Львівськ. держ. ун-т безп. життєд. Львів, 2017. 294 с.
Маркозова О. О. Соціальний успіх особи у контексті історичних практик свободи. Вісник Національної юридичної академії України імені Ярослава Мудрого Серія : філософія, філософія права, політологія, соціологія. 2013. № 3. С. 169–178.
Михайлишин Г. Й., Довга М. М. Успішність особистості: філософський та психолого-педагогічний контекст. Наукова думка сучасності і майбутнього : зб. матеріалів IХ всеукр. практ.-пізнав. конф., 3–12 березня 2017 р. Дніпро : Наукове мислення, 2017. С. 50–56.
Панченко В. Г., Резнікова Н. В., Іващенко О. А. Стратегічний форсайт як інструмент протидії сучасним глобальним викликам економічній безпеці і нерівності досвід ЄС для України у сприянні стійкості та сталості. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2023. № 4. С. 31–39.
Проскурка Н. М. Професійна кар’єра як один із аспектів професійного розвитку особистості. Вісник Національного авіаційного університету. Серія. Педагогіка. Психологія. 2009. № 2. С. 28–32.
Стрижак А. Проблема формування соціальної успішності особистості у наукових джерелах. Методи і технології загальної і соціальної психології та психотерапії в умовах сучасного суспільства : матеріали ІV науково-практ. конф. з міжнар. участю, 21 травня 2020 р. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова. 2020. С. 214–216.
Ткачук І. І. Онтологія психолого-педагогічних досліджень проблеми професійного успіху особистості. Актуальні проблеми професійної орієнтації та професійного навчання населення : матеріали V Міжнар. наук.- практ. конф., 24 листопада 2011р. Київ : ІПК ДСЗУ, 2011. С. 264–273.
Ципко С. Соціальний успіх та статусна функція сім’ї в сучасному українському суспільстві. Релігія та Соціум. Міжнародний часопис. 2011. № 2 (6). С. 122–129.
Ярема А. І. Феномен успіху в соціологічному вимірі. Вісник Львівського університету ім. Івана Франка. Серія соціологічна. 2010. Вип. 4. С. 92–99.
Iefymenko T. Crisis transformations of socio-economic systems. Фінанси України. 2021. № 11. С. 7–20.
Mannheim K. Essays on the sociology of knowledge. New York : Routledge, 1952. 236 p.
Sen A. Development as Freedom. Oxford : Oxford University Press, 1999. 366 p.
Stiglitz J. The Price of Inequality: How Today’s Divided Society Endangers Our Future. 2nd ed. New York : W.W. Norton & Company, 2012. 448p.