SYSTEMATIC APPROACH TO THE PREVENTION OF BULLYING IN INSTITUTIONS OF GENERAL SECONDARY EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.1

Keywords:

bullying, prevention, social prevention, forms and methods; systematic approach

Abstract

The creation of a safe environment as a condition for the formation of democratic values is a guideline for the development of the state. The problem of bullying in a secondary education institution and the creation of a safe, nonviolent educational environment is extremely acute. Bullying is a common form of violence among teenagers, and it is important to note that bullying is a hot topic in secondary education, given the legislative scope. Secondary education institutions aim at comprehensive development of the child, creation of conditions for assimilation of effective models of behavior with peers, however, frequent bullying and high level of conflict among peers does not allow to fully achieve the set goals. The article updates the problem of bullying in a secondary education institution, considers the features of bullying (harassment) in a secondary education institution, defines typical signs, types of bullying and its factors. The Ukrainian experience of bullying prevention among the public and public sector is considered. Effective forms and methods of work aimed at preventing bullying among teenagers are characterized. The authors of the article came to the conclusion that currently it is urgent to make changes to the prevention system through the use of a systemic approach that will contribute to the prevention of bullying (harassment) in a secondary education institution; formation of respect for the rights and freedoms of a person, in particular a child; creating an atmosphere of safety in the adolescent environment by ensuring the process of constructive communication between adolescents and the environment. The solution of the mentioned problems actualizes the issue of building a safe and non-violent environment in the secondary education institution, which involves the introduction of preventive classes and effective methods of work to combat bullying in the secondary education institution into the education system.

References

Андрєєнкова В. Л, Мельничук В. О, Калашник О. А. Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід. : метод. посіб. Київ : «Агентство «Україна», 2019. 132 с.

Бондар В. І. Розвивальний потенціал сучасної соціальної роботи: методологія та технології : матеріали VІІI міжнар. наук.-практ. конф., м. Київ, 10–11 березня 2023 р. Київ, 2023. С. 21.

Енциклопедія освіти : енциклопедія / ред. В. Кремень. 2-ге вид. Київ, 2021. 1144 с.

Журавель Т. В. Соціальна профілактика як напрям соціально-педагогічної діяльності. Соціальна педагогіка : навч. посібник / О. В. Безпалько, І. Д. Звєрєва, Т. Г. Веретенко та ін. Київ, 2013. С. 85–101.

Запобігання та протидія домашньому насильству: діяльність закладів освіти : навч-метод посіб. / авт. кол: Андрєєнкова В.Л, Байдик В.В, Войцях Т.В, Калашник О. К. та ін. Київ : ФОП Нічога С. О., 2020. 196 с.

Лях, Т., Спіріна, Т., Клішевич, Н. (2022). Соціальна профілактика сімейного неблагополуччя в територіальній громаді. Social Work and Education. 2022. Т. 9, № 2. С. 245–255.

Попередження насильства в закладах освіти: методичний посібник для педагогічних працівників. Видання друге, доповнене та оновлене. К. : Благодійний фонд «Здоров’я жінки і планування сім’ї», 2020. 104 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/02/18/Posibnyk_POPEREDZHENNYA_NASYLSTVA.pdf

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню) : Закон України від 18.12.2018 р. № 2657- VIІІ. Відомості Верховної Ради України. 2019. № 5. Ст. 33. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-19 (дата звернення: 05.03.2023).

Профілактика деструктивної поведінки підлітків : навчальн-метод. посіб. / Т. Журавель та ін. ; ред. : Т. Журавель, Ю. Удовенко. Київ : Вид-во ФО-П Буря О.Д., 2022. 144 с. URL: https://www.researchgate.net/publication/361903322_PROFILAKTIKA_DESTRUKTIVNOI_POVEDINKI_PIDLITKIV

Результати міжнародного дослідження HBSC-2018 «Булінг і кібербулінг у підлітковому середовищі», Україна, 2018. Український Iнститут соцiальних дослiджень URL: https://www.uisr.org.ua/img/upload/files/buklet_22_10_2018_fin.pdf (дата звернення: 29.05.2023).

Розбудова миру. Профілактика і вирішення конфлікту з використанням медіації: соціально-педагогічний аспект : навч.-метод.посібник. К. : ФОП Стеценко В. В., 2016. 192 с.

Створення системи служб порозуміння для впровадження медіації за принципом «рівний-рівному/рівна-рівній» та вирішення конфліктів мирним шляхом у закладах освіти. Київ : ФОП Нічога С.О., 2018. 174 с.

Стоп булінг. ЮНІСЕФ. URL: https://www.stopbullying.com.ua/adults/about (дата звернення: 29.05.2023).

Published

2023-08-15

How to Cite

БОНДАР, В., ЛЯХ, Т., & НОХРІНА, І. (2023). SYSTEMATIC APPROACH TO THE PREVENTION OF BULLYING IN INSTITUTIONS OF GENERAL SECONDARY EDUCATION. Humanitas, (2), 3–11. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.1

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>