СОЦІАЛЬНИЙ СУПРОВІД СІМЕЙ, ЯКІ ПЕРЕБУВАЮТЬ У СКЛАДНИХ ЖИТТЄВИХ ОБСТАВИНАХ (ІЗ ДОСВІДУ ВИКЛАДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «СОЦІАЛЬНИЙ СУПРОВІД»)
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.4.1Ключові слова:
соціальна робота, соціальний супровід, сім’я, яка перебуває у складних життєвих обставинах, соціальний працівник, соціальні службиАнотація
Статтю присвячено аналізу соціального супроводу сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах (із досвіду викладання навчальної дисципліни «Соціальний супровід»). Проаналізовано, що соціальний супровід розглядається як довготривала робота, спрямована на здійснення індивідуальної соціальної допомоги та підтримки у вигляді надання комплексних соціальних послуг із метою міні- мізації складних життєвих обставин, подолання життєвих труднощів, збереження та підвищення соціального статусу клієнта шляхом активізації його ресурсів та найближчого оточення. Розглянуто особливості сім’ї як клієнта соціальної роботи. Наведено основні технології соціального супроводу сім’ї, як-от: соціальна опіка (представлення працівником соціальної служби інтересів сім’ї (чи її члена) в органах влади, різних установах); соціальний патронаж (надання соціальних послуг (переважно за місцем проживання) індивідуальним клієнтам і групам ризику, тобто постійний соціальний нагляд, регулярне відвідування їхнього житла соціальними та іншими працівниками, надання їм необхідної економічної, соціально-побутової, лікувально- профілактичної допомоги); соціальна допомога сім’ї (передбачає надання соціальними службами, кризовими центрами, соціальними працівниками соціальних послуг відповідно до Закону України «Про соціальні послуги»). Визначено основні формами соціальної роботи, які є базовими для соціального супроводу сімей, які перебува- ють у складних життєвих обставинах. Розкрито зміст видів допомоги під час здійснення соціального супроводу сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, як-от: психолого-педагогічна робота, сприяння незалежності та поліпшенню матері- ального становища родини, сприяння навчанню та розвитку дитини, сприяння захисту здоров’я дитини, пред- ставництво інтересів, представлення інтересів дитини перед органами державної та місцевої влади, залучення дільничного інспектора з метою припинення насильства або пияцтва в сім’ї, допомога родичам дитини в оформ- ленні опіки, сприяння влаштуванню на виховання дитини в прийомну сім’ю.
Посилання
Бичук І.О. Основи соціальної роботи з неблагополучною сім’єю (з досвіду викладання навчальної дисципліни «Соціальна робота з сім’єю»). Педагогічний часопис Волині: науковий журнал. 2018. № 2 (9). С. 106–112.
Кияниця З.П. Застосування ведення випадку в соціальній роботі: міжнародний досвід, практика і перспективи в Україні. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzspp_2016_1_49
Любецька М.М. Розвиток наукового знання у сфері здійснення соціального супроводу сімей (осіб), які перебувають у складних життєвих обставинах. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 1. С. 97–100.
Пєша І.В. Соціальний супровід як форма комплексної соціальної допомоги. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2013. № 11(2). С. 193–199.
Про забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах : Закон України від 01.06.2020 р. № 585. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/775-2021-%D0%BF#Text
Про організацію надання соціальних послуг : Закон України від 01.07.2020 р. № 587. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/587-2020-%D0%BF#Text
Про соціальні послуги : Закон України від 17.01.2019 р. № 2671-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua
Соціальна робота в Україні: навч. посіб. / заг. ред. І.Д. Звєрєвої, Г.М. Лактіонової. Київ : Наук. світ, 2003. 117 с.
Технології створення та функціонування прийомних сімей, дитячих будинків сімейного типу. / авт. кол. Г.М. Бевз, А.Й. Капська, Н.М. Комарова та ін. Київ : Державний ін-т проблем сім’ї та молоді, 2003. 188 с.
Черниш О.О. Поняття «складні життєві обставини» у міждисциплінарному вимірі. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2019. № 6 (329). Ч. 1. С. 55–63.