РЕАЛІЗАЦІЯ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ ЩОДО ЗАПРОВАДЖЕННЯ ПОСЛУГИ РАННЬОГО ВТРУЧАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.4.5

Ключові слова:

раннє втручання, соціальна послуга, діти з порушеннями розвитку, сім’я

Анотація

Практика раннього втручання в багатьох зарубіжних країнах налічує багато десятиліть, а фахівцями напрацьовано значний досвід у цій галузі. В Україні лише починає формуватися інститут раннього втручання і є потреба у вивченні механізмів запровадження та розвитку цієї послуги. Мета статті полягає в теоретич- ному аналізі процесу створення системи раннього втручання в Україні. Методологія дослідження побудована з урахуванням поставленої мети. Для досягнення об’єктивності та повноти результатів роботи використано комплекс загальнонаукових теоретичних методів пізнання. У статті проаналізовано особливості запровадження раннього втручання та виділено основні проблеми та невирішені завдання. На державному рівні робота над створенням системи раннього втручання розпоча- лась у 2016 р. з пілотного проєкту в чотирьох областях (згодом у 10 областях). За короткий період державою розв’язано низку важливих організаційних і технічних завдань. Проте актуальним завданням залишається фор- мування законодавчої бази, організація міжвідомчої взаємодії, вироблення єдиних методичних засад, критеріїв щодо порядку надання та оцінювання якості послуги, її фінансування тощо. Також є необхідність в організації підготовки спеціалістів до роботи в системі раннього втручання. Уважаємо, що навчання персоналу можна здійснювати не лише шляхом підвищення кваліфікації, а й у процесі фахової підготовки в закладі вищої освіти, включаючи, наприклад, відповідні курси в блоки вибіркових дисциплін, за допомогою яких буде здійснена траєкто- рія підготовки майбутніх фахівців раннього втручання. Незважаючи на окреслені труднощі у формуванні єдиної системи раннього втручання, мережа закладів, що надають послугу, розширюється. Ця програма в Україні працює і допомагає сім’ям, що сприятиме швидшому вирішенню поставлених завдань і її затвердженню на загальнонаціональному рівні.

Посилання

Гдиря О.В., Міщук Т.М. Реалізація програми раннього втручання для дітей віком від народження до 4 років на прикладі діяльності навчально-реабілітаційного центру «Джерело». Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України. 2017. № 3. С. 103.

Концепція створення та розвитку системи раннього втручання. Затверджено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26 травня 2021 р. № 517-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/517-2021-%D1%80#Text (дата звернення: 16.08.2021).

Кропівницька М.Е. Впровадження послуги раннього втручання на рівні пілотних областей в Україні. Інвестиції: практика та досвід. 2019b. № 6. С. 132–137.

Кропівницька М.Е. Шляхи підвищення потенціалу українських органів влади у розробці та впровадженні системи надання послуги раннього втручання. Eastern European Sciencе Journal. 2019a. Vol. 50. № 10. Р. 51–57.

Методичні рекомендації щодо впровадження практики надання послуги раннього втручання для забезпечення розвитку дитини, збереження її здоров’я та життя. Наказ Міністерства соціальної політики України від 18.02.2021 № 92. URL: https://www.msp.gov.ua/documents/5948.html (дата звернення: 07.09.2021).

Раннє втручання. Міністерство соціальної політики України: офіційний вебпортал. URL: https://www.msp.gov.ua/timeline/Ranne-vtruchannya.html (дата звернення: 05.08.2021).

Bhopti A., Lentin P. Brown T. Relationships between early childhood intervention services, family quality of life and parent occupations: A mixed-methods Australian study. Journal of Occupational Therapy, Schools, & Early Intervention, 2020. Vol. 13. № 2. P. 103–125.

Callanan J., Ronan K., Signal T. Activating Parents in Early Intervention: Preliminary findings from an empirical case study. International Journal of Disability, Development and Education. 2020. Vol. 6. №1. P. 1–17.

Leite, C.S., Pereira, A.P. Family outcomes in early intervention: results from a nationwide study in Portugal. Early Child Development and Care. 2020. Vol. 190. P. 2484–2492.

Mathews, S. B., Mozolic-Staunton, B., Jefford, E., Salehi, N.. Canadian Occupational Performance Measure and Early Intervention: A Scoping Review. Journal of Occupational Therapy, Schools, & Early Intervention. 2020. Vol. 13. P. 353–373.

Romski M., Sevcik R. A., Barton-Hulsey A., Whitmore A. S. Early Intervention and AAC: What a Difference 30 Years Makes. Augmentative and Alternative Communication. 2015. Vol. 31. № 3. P. 181–202.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-15

Як цитувати

ЛОГВИНЕНКО, В. (2021). РЕАЛІЗАЦІЯ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ ЩОДО ЗАПРОВАДЖЕННЯ ПОСЛУГИ РАННЬОГО ВТРУЧАННЯ. Ввічливість. Humanitas, (4), 31–37. https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.4.5

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають