ДЕЯКІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ГЕНДЕРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.5.2

Ключові слова:

гендерна компетентність, фахівець соціальної роботи, професійна діяльність, гендерна рівність, заклад вищої освіти

Анотація

З огляду на утвердження в демократичних державах гуманістичних цінностей, які передбачають дотримання соціальної справедливості та рівні умови в реалізації прав та можливостей усіх членів суспільства, зростає значення гендерного підходу в професійній діяльності фахівців різних галузей. Для цього заклади вищої освіти мають забезпечувати гендерний компонент у професійній підготовці спеціалістів. Метою статті є теоретичне обґрунтування особливостей формування гендерної компетентності майбутніх соціальних працівників. Відповідно для досягнення мети були використані загальнонаукові методи пізнання. У статті актуалізовано необхідність формування гендерної компетентності в майбутніх фахівців соціальної роботи та використання для цього комплексного підходу. На основі аналізу наукової літератури з’ясовано зміст та структуру поняття «гендерна компетентність соціального працівника». Зазначено, що сучасний соціальний працівник має володіти гендерною сенситивністю та гендерною лояльністю, а в певних професійних ситуаціях, виступаючи як агент соціальних змін, має проявляти й навички гендерної трансформації. Обґрунтовано необхідність формування гендерної компетентності майбутніх фахівців соціальної сфери через запровадження наскрізного гендерного підходу до освітнього процесу, важливе місце в якому належить спеціалізованим навчальним дисциплінам, які розкривають прикладні аспекти гендерної рівності. Розкрито зміст навчального курсу «Гендерні аспекти соціальної роботи», що читається у Львівському державному університеті безпеки життєдіяльності і дає розуміння гендеру як соціального конструкту, здатність помічати та оцінювати ситуацію гендерної нерівності в різних сферах життєдіяльності клієнтів, давати оцінку гендерно-дискримінаційним практикам, із метою їх уникнення в професійній діяльності, формує навички конструктивного розв’язання гендерних проблем і потенційних конфліктів, які виникають під час роботи.

Посилання

Гончаренко О.В. Фахова підготовка майбутніх соціальних працівників до гендерно чутливої соціальної роботи. Вісник післядипломної освіти. Серія : Педагогічні науки. 2020. Вип. 12 (41). С. 63–76.

Карагодіна О.Г., Семигіна Т.В. Гендерна освіта у підготовці соціальних працівників. Репрезентація освітніх досягнень, мас-медіа та роль філології у сучасній системі наук : монографія. Вінниця : Європейська наукова платформа, 2021. С. 25–37.

Маркова Н. Гендерний підхід у соціальній роботі. Наукові записки Малої академії наук України. Серія : Педагогічні науки. 2019. Вип. 15. С. 46–49

Про затвердження плану заходів з реалізації зобов’язань Уряду України, взятих в рамках міжнародної ініціативи «Партнерство Біарріц» з утвердження гендерної рівності. Затверджено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 р. № 1578-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1578-2020-%D1%80#Text (дата звернення: 11.11.2021).

Семигіна Т. Сучасна соціальна робота. Київ : Академія праці, соціальних відносин і туризму, 2020. 275 с.

Семигіна Т., Ярошенко А. Гендерна компетентність соціальних працівників: науковий дискурс. Tendenze attuali della moderna ricerca scientifica: der Sammlung wissenschaftlicher Arbeiten «ΛΌГOΣ» zuden Materiali ender international en wissens chaftlich-praktischen Konferenz (B. 2), 5. Juni, 2020. Stuttgart, Deutschland: Europäische Wissenschafts plattform, 2020. С. 32–33.

Стандарт вищої освіти: перший (бакалаврський) рівень вищої освіти, ступінь вищої освіти «бакалавр», галузь знань 23 «Соціальна робота», спеціальність 231 «Соціальна робота». [Чинний від 2019-04-24]. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/04/25/231-sotsialna-robotabakalavr.pdf (дата звернення: 11.11.2021).

Стражнікова І. Проблеми ґендерної політики в Україні та країнах Західної Європи: порівняльно-історіографічний аналіз. Педагогічний дискурс. 2018. Вип. 24. С. 63–68.

Україна стала повноправною учасницею «Партнерства Біарріц» / Президент України. Офіційне Інтернет-представництво. URL: https://www.president.gov.ua/news/ukrayina-stala-povnopravnoyu-uchasniceyupartnerstva-biarric-63521 (дата звернення: 10.11.2021).

Шевченко Т.Ю. До питання про зміст поняття «гендерна компетентність» у сучасному науковому дискурсі, Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2017. V (57), Issue: 129. Р. 45–48

Шлєіна Л.І. Зміст гендерної компетентності викладача аграрного закладу вищої освіти . Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 14(2). С. 178–182.

Ярошенко А.А., Семигіна Т.В. Розпізнати нерівність: гендерний аналіз навчальних матеріалів у соціальній роботі. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія : Соціально-педагогічна. 2019. Вип. 32. С. 183–198.

Gender Equality Glossary / UN Women Training Centre. URL: https://trainingcentre.unwomen.org/mod/glossary/view.php?id=36&mode=letter&hook=G&sortkey&sortorder=asc&fullsearch=0&page=2 (дата звернення: 12.11.2021).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-12

Як цитувати

ГРИЦАНЮК, В., КОСТИШИН, Е., & ЛОГВИНЕНКО, В. (2022). ДЕЯКІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ГЕНДЕРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ. Ввічливість. Humanitas, (5), 11–18. https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.5.2

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ