ДОСЛІДЖЕННЯ СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ В МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЗДАТНОСТІ ДО КОМУНІКАТИВНОЇ ВЗАЄМОДІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.1.2

Ключові слова:

професійна підготовка, комунікативна взаємодія, потреба в спілкуванні, комунікативні та організаторські здібності, емпатія

Анотація

У статті розкриваються результати дослідження стану сформованості в майбутніх соціальних працівників осо- бистісних якостей та ознак (сформованої потреби в спілкуванні, розвинених комунікативних та організаторських зді- бностей, здатності до емпатії), які характеризують їхню здатність до комунікативної взаємодії – суб’єктно-об’єктно- суб’єктної діяльності учасників спілкування, спрямованої на інформаційний обмін і вплив на свідомість чи поведінку адресата через спілкування шляхом використання паравербальних засобів, інтенційно-стратегічних програм. Дослі- джено, що: для основної частини майбутніх соціальних працівників характерними є середній та нижче середнього рівні сформованості потреби в спілкуванні; в більшості з них низький та нижче середнього рівень розвитку комунікативних та організаторських здібностей, причому чітко проявляється тенденція до значно нижчого рівня розвитку організатор- ських здібностей у порівнянні з розвитком комунікативних; в переважної більшості майбутніх соціальних працівників не сформовані та не розвинені на належному рівні уміння розуміти внутрішній світ іншої людини, її труднощі та особис- тісні проблеми, відгукуватися на її переживання, тобто розуміти стан клієнта, його соціальний досвід та особливос- ті емоційно-чутєвої сфери. Встановлено, що лише перехід від директивно-знаннєвого навчання студента до запро- вадження особистісно зорієнтованої парадигми, реалізації діяльнісного, рефлексивного, компетентнісного підходів у навчально-виховному процесі ЗВО забезпечить: формування в майбутніх соціальних працівників умінь налагоджувати діалогічні форми взаємодії з клієнтами, бачити сутнісні властивості проблеми клієнта, передбачати наслідки колек- тивної діяльності; розвиток гнучкості та динаміки сприйняття оточуючої дійсності, спостережливості, емпатійно- чуттєвого сприйняття взаємодії, спрямованості уваги, сприймання, мислення на стан, проблеми, поведінку іншої людини, емоційної чутливості.

Посилання

Андриенко А.С. Компетентностно-ориентированный подход в системе высшего образования : история, современное состояние и перспективы развития : монография. Чебоксары : ИД «Среда», 2018. 92 с.

Філоненко М.М. Психологія спілкування : підручник. Київ : Центр учбової літератури, 2008. 224 с.

Психологу для роботи. Діагностичні методики : збірник / уклад. М.В. Лемак, В.Ю. Петрище. Ужгород : Видавництво Олександри Гаркуші, 2012. 616 с.

Пономарева М.А. Эмпатия : теория, диагностика, развитие. Минск : Бестпринт, 2006. 76 с.

Гунько С. О. Особливості розвитку емпатії майбутніх соціальних педагогів Гірська школа Українських Карпат. Івано-Франківськ, 2016. № 14. С. 177-181.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-05-12

Як цитувати

ГУНЬКО, С. (2021). ДОСЛІДЖЕННЯ СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ В МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЗДАТНОСТІ ДО КОМУНІКАТИВНОЇ ВЗАЄМОДІЇ. Ввічливість. Humanitas, (1), 9–14. https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.1.2

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ