СОЦІАЛЬНА РОБОТА З ДІТЬМИ З РОЗЛАДАМИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРА
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.1.3Ключові слова:
соціальна робота, соціалізація, соціальна адаптація, дитина, аутизм, дитина з розладами аутистичного спектраАнотація
Гуманістичний вектор розвитку українського суспільства вимагає оновлення принципів і підходів до організації соціальної роботи з дітьми з розладами аутистичного спектру; модернізації змісту, форм і методів її реалізації. Метою статті є аналіз специфіки соціальної роботи з дітьми з аутизмом. Реалізація поставленої мети передбачає вирішення низки завдань, як-от: 1) розкриття сутності поняття аутизму, аналіз теорій аутизму та ознак його прояву; 2) дослідження специфіки соціалізації дітей з розладами аутистичного спектра й 3) визна- чення оптимальних умов розвитку особистості дитини з аутизмом. У статті дитячий аутизм розглядається як складна медична, психолого-педагогічна та соціально-педагогіч- на проблема, конструктивне вирішення якої залежить від своєчасного діагностування аутистичних розладів, їх ефективного лікування та залучення дітей з аутизмом в освітній простір. Зауважено, що соціальна робота орієнтована на підвищення якості життя дітей з аутистичними проя- вами, активне включення у відповідну їх віку діяльність, забезпечення інтегрованого навчання і виховання, що й полегшить їхню соціалізацію. Соціалізацію дитини з розладами аутистичного спектру необхідно розпочинати з закладів дошкільної освіти, де й починається ідентифікація дитини як особистості й частини соціуму. Важливими факторами соціаліза- ції дитини з аутизмом є центри раннього втручання, школа, групи розвитку, сім’я, які забезпечують не лише її пасивну адаптацію, але й активне входження в суспільство. Як висновок, у статті наголошується, що створення в соціумі оптимальних умов для розвитку дитини з аутистичними розладами, її інтеграції в суспільство є одним із важливиих соціальних завдань нашої держави. Соціальна робота має забезпечити соціалізацію дітей з аутизмом на їх власних особистісних умовах, аби вони стали активними й повноправними членами суспільства. Подальшого дослідження потребують розробка інтерактивних методик, технологій, програм соціальної адаптації та реабілітації дітей з розладами аутистичного спектру.
Посилання
Островська К.О. Засади комплексної психолого-педагогічної допомоги дітям з аутизмом : монографія. Львів : Тріада плюс, 2012. 520 с.
Плахтій М., Куралова Я. Психологічні та фізіологічні особливості розвитку дітей з розладами аутичного спектру Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Психологічні науки. 2017. № 2 (18). С. 152-156.
Рибченко Л. Психологічна та соціальна адаптація дітей з аутизмом. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2014. Вип. 26. С. 387-392.
Вернер Д. Реабилитация детей-инвалидов. Москва : Филантроп. 676 с.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / за ред. В. Т. Бусела. Київ :Перун, 2009. 1736 с.
Хворова Г.М. Комплексна психолого-педагогічна технологія корекції розвитку активності дитини з аутизмом : автореф. дис…канд. пед. наук: 13.00.03. Київ, 2010. 20с.
Лебединский В.В., Никольская О.С., Баенская Е.Р. Эмоциональные нарушения в детском возрасте и их коррекция. Москва : Изд-во МГУ, 1990. 197 с.
Рассказова О.І. Розвиток соціальності учнів в умовах інклюзивної освіти : теорія і технологія : монографія. Харків : ФОП О. В. Шейніна, 2012. 468 с.
Скрипник Т.В. Стандарти психолого-педагогічної допомоги дітям з розладами аутичного спектра: навчально-методичний посібник. Київ : Гнозіс, 2013. 60 с.