ЗМІСТОВІ І ПРОЦЕСУАЛЬНІ АСПЕКТИ ТЕХНОЛОГІЇ ФОРМУВАННЯ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ В УМОВАХ ЗБРОЙНОГО НАСИЛЛЯ ТА ІНФОРМАЦІЙНОЇ АГРЕСІЇ РФ ПРОТИ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Віталій КУРИЛО Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» https://orcid.org/0000-0003-2471-3358
  • Олена КАРАМАН Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» https://orcid.org/0000-0002-8541-9972

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.3.12

Ключові слова:

критичне мислення, військовослужбовці, формування критичного мислення, технологія формування критичного мислення, змістовий і процесуальний компоненти

Анотація

Метою статті є характеристика змістового і процесуального компонентів технології формування критичного мислення військовослужбовців в умовах збройного насилля та інформаційної агресії РФ проти України. Для досягнення мети статті використано комплекс методів теоретичного дослідження – аналіз, синтез, порівняння, узагальнення досвіду. Наукова новизна полягає в тому, що вперше з позицій аксіологічного, системного, технологічного, особистісно зорієнтованого, інформаційного, діяльнісного підходів визначено й охарактеризовано змістові і процесуальні аспекти технології формування критичного мислення військовослужбовців в умовах збройного насилля та інформаційної агресії РФ проти України. Змістовий компонент технології представлено змістом формування критичного мислення військовослужбовців відповідно до структури критичного мислення особистості: мотиваційно-ціннісний (формування ціннісного ставлення до військової служби та критичного мислення як засобу безпеки, уникнення маніпуляцій з боку ворога; усвідомлення цінності інформації та вміння працювати з нею при виконанні завдань за призначення та ін.); когнітивний (формування знань про сутність і потенціал критичного мислення як засобу безпеки; способи перевірки і оцінки достовірності інформації, військової ситуації, аргументованого спростування доказів та ін.); діяльнісний (формування навичок щодо використання раціональних й ефективних способів мислення при виконанні завдань за призначенням; застосовування різних способів перевірки і оцінки достовірності інформації, військової ситуації та ін.); рефлексивний (формування здатностей щодо критичного ставлення до власних думок, дій, можливостей; оцінки власних якостей мислення та якостей мислення інших людей; продукування власних ідей щодо вирішення завдань за призначенням, розробки й адаптації стратегічних планів та ін.).Процесуальний компонент розкрито через характеристику технологій (особистісно зорієнтованих, саморозвитку, евристичних, розвивальних, проблемних, проєктних, тренінгових, діалогових, інформаційно-комунікаційних, дослідницьких, контрольних, прикладних), форм, методів, прийомів, засобів, методичного інструментарію формування критичного мислення військовослужбовців у межах кожного змістового напряму.

Посилання

Бадер С. О., Починкова М. М. Структура критичного мислення особистості. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 62. Том 1. С. 91–97. DOI: https://doi.org/10.32782/2663- 6085/2023/62.1.18

Березнева І. М. Особливості формування критичного мислення курсантів військового закладу вищої освіти в процесі вивчення іноземної мови. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2018. Вип. 63. С. 10–13. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/23751

Бойко О. В. Теорія і методика формування лідерської компетентності офіцерів Збройних сил України : монографія. Житомир : Вид. О. О. Євенок, 2020. 667 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/722942/1/Boiko_O.V._Monografy.pdf

Вознюк О. Стратегії формування критичного мислення в контексті медіаосвіти. Нові технології навчання. 2023. № 97. С. 6–15. https://doi.org/10.52256/2710-3560.97.2023.97.01

Дворянчикова С., Юган Н. Навчання критичного мислення в Українських вишах: освітні тренди та виклики впровадження. Scientific Letters of Academic Society of Michal Baludansky. 2018. Vol.6, № 2А/2018. Р. 51–56. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/10747

Дметерко Н. В. Порівняльний аналіз методів розвитку професійної рефлексії та рефлексивного мислення фахівця. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, 2023. № 6. С. 45–49. DOI: https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.6.8

Збройне насилля, національна безпека і критичне мислення: теоретико-методологічний вимір : колективна монографія / за заг. ред. В. С. Курила ; Луганський національний університет імені Тараса Шевченка. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2024. 384 с. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/25976/1/krytychne_myslennia2024.pdf

Кисленко Д. Критичне мислення в діяльності військового керівника оперативного рівня. Військова освіта. 2024. №1 (49). С. 91–101. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-1775/2024-01/91-101)

Курило В. С., Караман О. Л. Теоретичні засади технології формування критичного мислення військовослужбовців в умовах збройного насилля та інформаційної агресії. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2025. №1. C. 128–136. DOI: https://doi.org/10.12958/3083-6514-202 5-1-128-136

Починкова М. М. Формування критичного мислення майбутніх учителів початкової школи у процесі професійної підготовки : дис. на здобуття наук. ступеня доктора педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». Старобільськ, 2021. 572 с. URL: https://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/handle/123456789/7523

Технологія розвитку критичного мислення : інформаційно-методичний посібник / автор-уклад. О. М. Гриненко. Словянськ. 2023. 57 с. URL: https://donopdut.org.ua/wp-content/uploads/2023/09/Tekhnologiya-rozvitku-kritichnogo-mislennya.pdf

Хміляр О. Ф. Критичне та позитивне мислення офіцера. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія» : збірник наукових праць. Острог : Вид-во НаУОА, 2018. № 7. С. 72–76. DOI: https://doi.org/10.25264/2415-7384-2018-7-72-76

Юрків Я. І. Теорія і практика професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів та соціальних працівників до роботи із вразливими категоріями населення : дис. на здобуття наук. ступ. доктора пед. наук за спеціальністю 13.00.05 – соціальна педагогіка. ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шев- ченка». Старобільськ, 2021. 606 с. URL: https://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/8789/dis.pdf?sequence=5&isAllowed=y

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-08

Як цитувати

КУРИЛО, В., & КАРАМАН, О. (2025). ЗМІСТОВІ І ПРОЦЕСУАЛЬНІ АСПЕКТИ ТЕХНОЛОГІЇ ФОРМУВАННЯ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ В УМОВАХ ЗБРОЙНОГО НАСИЛЛЯ ТА ІНФОРМАЦІЙНОЇ АГРЕСІЇ РФ ПРОТИ УКРАЇНИ. Ввічливість. Humanitas, (3), 88–95. https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.3.12

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ