CONTENT AND PROCEDURAL ASPECTS OF THE TECHNOLOGY FOR DEVELOPING CRITICAL THINKING IN MILITARY PERSONNEL IN THE CONTEXT OF ARMED VIOLENCE AND INFORMATIONAL AGGRESSION BY THE RUSSIAN FEDERATION AGAINST UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.3.12Keywords:
critical thinking, military personnel, development of critical thinking, technology for developing critical thinking, content and procedural aspectsAbstract
The purpose of the article is to characterize the content and procedural aspects of the technology for developing critical thinking in military personnel in the context of armed violence and informational aggression by the Russian Federation against Ukraine. To achieve the goal of the article, a set of methods of theoretical research is used – analysis, synthesis, comparison, generalization of experience. The scientific novelty lies in the fact that, for the first time, the content and procedural aspects of the technology for developing critical thinking in military personnel in the context of armed violence and informational aggression by the Russian Federation against Ukraine are defined and described through the prism of axiological, systemic, technological, learner-centered, informational, and activity-based approaches.The content aspect of the technology is represented by the content of developing critical thinking in military personnel in accordance with the structure of an individual’s critical thinking. This includes: the motivational and value-based component (formation of a value-based attitude toward military service and critical thinking as a means of ensuring security and avoiding enemy manipulation; awareness of the value of information and the ability to work with it while performing assigned tasks, etc.); the cognitive component (formation knowledge about the essence and potential of critical thinking as a security tool; methods of verifying and evaluating the reliability of information and military situations; skills of reasoned refutation of arguments, etc.); the activity-based component (development of skills for applying rational and effective ways of thinking in the execution of assigned tasks; application of various methods to verify and evaluate the credibility of information and military contexts, etc.); the reflective component (formation of abilities for critical self-reflection regarding one’s own thoughts, actions, and capabilities; evaluation of one’s own thinking qualities as well as those of others; generation of original ideas for solving operational tasks, and for developing and adapting strategic plans, etc.).The procedural aspect is revealed through the characterization of technologies such as: learner-centered, self-development, heuristic, developmental, problem-based, project-based, training, dialogical, information and communication, research-based, assessment, and applied. It also encompasses the forms, methods, techniques, tools, and methodological instruments used for developing critical thinking in military personnel within each content-related dimension.
References
Бадер С. О., Починкова М. М. Структура критичного мислення особистості. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 62. Том 1. С. 91–97. DOI: https://doi.org/10.32782/2663- 6085/2023/62.1.18
Березнева І. М. Особливості формування критичного мислення курсантів військового закладу вищої освіти в процесі вивчення іноземної мови. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2018. Вип. 63. С. 10–13. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/23751
Бойко О. В. Теорія і методика формування лідерської компетентності офіцерів Збройних сил України : монографія. Житомир : Вид. О. О. Євенок, 2020. 667 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/722942/1/Boiko_O.V._Monografy.pdf
Вознюк О. Стратегії формування критичного мислення в контексті медіаосвіти. Нові технології навчання. 2023. № 97. С. 6–15. https://doi.org/10.52256/2710-3560.97.2023.97.01
Дворянчикова С., Юган Н. Навчання критичного мислення в Українських вишах: освітні тренди та виклики впровадження. Scientific Letters of Academic Society of Michal Baludansky. 2018. Vol.6, № 2А/2018. Р. 51–56. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/10747
Дметерко Н. В. Порівняльний аналіз методів розвитку професійної рефлексії та рефлексивного мислення фахівця. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, 2023. № 6. С. 45–49. DOI: https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.6.8
Збройне насилля, національна безпека і критичне мислення: теоретико-методологічний вимір : колективна монографія / за заг. ред. В. С. Курила ; Луганський національний університет імені Тараса Шевченка. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2024. 384 с. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/25976/1/krytychne_myslennia2024.pdf
Кисленко Д. Критичне мислення в діяльності військового керівника оперативного рівня. Військова освіта. 2024. №1 (49). С. 91–101. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-1775/2024-01/91-101)
Курило В. С., Караман О. Л. Теоретичні засади технології формування критичного мислення військовослужбовців в умовах збройного насилля та інформаційної агресії. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2025. №1. C. 128–136. DOI: https://doi.org/10.12958/3083-6514-202 5-1-128-136
Починкова М. М. Формування критичного мислення майбутніх учителів початкової школи у процесі професійної підготовки : дис. на здобуття наук. ступеня доктора педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». Старобільськ, 2021. 572 с. URL: https://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/handle/123456789/7523
Технологія розвитку критичного мислення : інформаційно-методичний посібник / автор-уклад. О. М. Гриненко. Словянськ. 2023. 57 с. URL: https://donopdut.org.ua/wp-content/uploads/2023/09/Tekhnologiya-rozvitku-kritichnogo-mislennya.pdf
Хміляр О. Ф. Критичне та позитивне мислення офіцера. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія» : збірник наукових праць. Острог : Вид-во НаУОА, 2018. № 7. С. 72–76. DOI: https://doi.org/10.25264/2415-7384-2018-7-72-76
Юрків Я. І. Теорія і практика професійної підготовки майбутніх соціальних педагогів та соціальних працівників до роботи із вразливими категоріями населення : дис. на здобуття наук. ступ. доктора пед. наук за спеціальністю 13.00.05 – соціальна педагогіка. ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шев- ченка». Старобільськ, 2021. 606 с. URL: https://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/8789/dis.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.