АРТТЕРАПІЯ ЯК МЕТОД СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.3.21Ключові слова:
арттерапія, соціально-педагогічна реабілітація, діти у складних життєвих обставинах, психоемоційна підтримка, творчість, адаптивна поведінка, соціалізація, емоційний розвитокАнотація
У статті здійснено комплексний аналіз можливостей арттерапії як ефективного інструменту соціально- педагогічної реабілітації дітей, які опинилися в складних життєвих обставинах. З огляду на зростання кількос- ті дітей, що пережили психотравмуючі події, зазнали насильства, соціального відторгнення, втрати значущих дорослих або були вимушено переміщеними через війну чи інші катастрофічні події, актуалізується потреба у пошуку нових форм гуманістично орієнтованої допомоги, яка виходить за межі традиційного педагогічного чи психологічного супроводу. У цьому контексті арттерапія постає як засіб, що поєднує елементи творчості, психоемоційного розвантаження, самопізнання й відновлення внутрішнього ресурсу дитини. Метою статті є наукове обґрунтування арттерапії як універсального і гнучкого методу соціально-педагогічної реабілітації, що здатен забезпечити не лише емоційне відновлення дитини, а й сприяти її соціалізації, розвитку адаптивних нави- чок, формуванню стійкого позитивного образу «Я» та підвищенню якості життя в умовах кризи. Системати- зовано ключові підходи до трактування поняття «соціально-педагогічна реабілітація», здійснено огляд наукових публікацій вітчизняних і зарубіжних авторів, а також охарактеризовано сучасні тенденції впровадження арт- терапії в освітню та соціальну практику. Особлива увага приділена аналізу таких можливостей арттерапії, як: створення безпечного простору для емоційного самовираження; корекція поведінкових і комунікативних трудно- щів; розвиток творчого потенціалу; формування адаптивних стратегій у стресових ситуаціях; зниження рівня тривожності та агресивності; покращення сенсомоторної координації; а також загальна стабілізація психо- фізіологічного стану. Продемонстровано, що арттерапевтичні методики можуть бути ефективно адаптовані до вікових, когнітивних, психоемоційних та культурних особливостей дитини, що дозволяє використовувати їх у найрізноманітніших реабілітаційних контекстах – від шкільного середовища до центрів соціальної підтримки.У дослідженні порушено проблему недостатньої систематизації арттерапевтичного досвіду в Україні, а також брак уніфікованих програм, орієнтованих на дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах. У висно- вках обґрунтовано необхідність подальших наукових досліджень, спрямованих на розробку структурованих моде- лей соціально-педагогічної реабілітації із застосуванням арттерапії, створення мультидисциплінарних команд фахівців та підвищення кваліфікації педагогів і соціальних працівників у сфері арттерапевтичної практики.
Посилання
Андросова Н. С. Арттерапія як метод роботи соціального педагога з профілактики девіантної поведінки підлітків. Актуальні проблеми соціально-педагогічних досліджень: матер. Всеукр. наук.-практ. конф. молодих науковців, м. Харків, 17 травня 2016 р. Харків: ХНПУ, 2016 р. С. 112–113.
Байовський Т. Соціально-педагогічний супровід учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні. Актуальні проблеми досліджень у галузі соціальної педагогіки і соціальної роботи: матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції здобувачів освіти, присвяченої 300-річчю з дня народження Григорія Савича Сковороди, 19 травня 2022 року. Харків: ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2022. С. 7–11.
Вознесенська О. Л. Арттерапія як засіб психосоціального відновлення особистості. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки: зб. наук. праць. 2015. №3 (29). С. 40–47.
Євтушина М. П. Підготовка майбутніх соціальних педагогів до використання арт-терапії в роботі з дітьми із особливими потребами. Формування особистості фахівців соціономічної сфери: стратегія і тактика: монографія. Одеса: видавець Букаєв Вадим Вікторович, 2017. С. 97–112.
Звєрєва І. Д. Соціальна педагогіка: теорія і технології: підручник. Київ: Центр навчальної літератури, 2006. 316 с.
Капська А. Й. Соціальна педагогіка: підручник. Київ: Центр учбової літератури, 2011. 488 с.
Карапетова О. В. Використання методів арттерапії у роботі психолога з корекції тривожних станів особистості. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2020. №2 (20). С. 34–39.
Козирєв М. П. Соціальна педагогіка: навчальний посібник. Львiв: Львiвський держaвний унiверситет внутрiшнiх спрaв, 2020. 352 с.
Логвиненко Д. Використання засобів артпедагогіки та арттерапії у соціальній педагогічній роботі з дітьми з особливими освітніми потребами. Наука і техніка сьогодні. 2022. №5 (5). С. 327–335.
Олійник І. В. Арттерапія як одна із інноваційних психолого-педагогічних технологій у професійній діяльності соціальних працівників. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2018. Вип. 61. С. 208–213.
Рінило В. В. Артпедагогіка й арттерапія в соціально-педагогічній роботі фахівців соціальної сфери. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/27700/1/%D0%90%D0%A0%D0%A2%D0%9F%D0%95%D0%94%D0%90%D0%93%D0%9E%D0%93%D0%86%D0%9A%D0%90%20%D0%99%20%D0%90%D0%A0%D0%A2%D0%A2%D0%95%D0%A0%D0%90%D0%9F%D0%86%D0%AF%20%D0%92%20%D0%A1%D0%9E%D0%A6%D0%86%D0%90%D0%9B %D0%AC%D0%9D%D0%9E-%D0%9F%D0%95%D0%94%D0%90%D0%93%D0%9E%D0%93%D0%86%D0%A7%D0%9D%D0%86%D0%99%20%D0%A0%D0%9E%D0%91%D0%9E%D0%A2%D0%86.pdf
Садова І. І. Арттерапія як сучасний метод у системі соціальної роботи педагога з дітьми з порушеннями психофізичного розвитку. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2012. Вип. 3. С. 197–205.
Семерчак Л. І. Арттерапія в роботі фахівців соціальної сфери. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогіка». 2020. Вип. 1. С. 218–223.
Хіля А. Арттерапія як об’єкт наукового дослідження у працях зарубіжних та вітчизняних учених. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2016. №5 (59). С. 394–405.
Pylypenko, N., Radchuk, H., Shevchenko, V., Horetska, O., Serdiuk, N., Savytska, O. The Psychodrama Method of Group Psychotherapy. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. 2023. №14(3). PP/ 134–149. https://doi.org/10.18662/brain/14.3/466
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.