ART THERAPY AS A METHOD OF SOCIAL AND PEDAGOGICAL REHABILITATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.3.21Keywords:
art therapy, social and pedagogical rehabilitation, children in difficult life circumstances, psycho- emotional support, creativity, adaptive behavior, socialization, emotional developmentAbstract
The article provides a comprehensive analysis of the potential of art therapy as an effective tool for the social and educational rehabilitation of children who find themselves in difficult life circumstances. Given the growing number of children who have experienced traumatic events, violence, social rejection, loss of significant adults, or have been forcibly displaced due to war or other catastrophic events, there is an urgent need to find new forms of humanistic- oriented assistance that go beyond traditional pedagogical or psychological support. In this context, art therapy emerges as a means that combines elements of creativity, psycho-emotional relief, self-knowledge, and restoration of the child’s internal resources. The purpose of the article is to provide a scientific justification for art therapy as a universal and flexible method of social and pedagogical rehabilitation, capable of ensuring not only the emotional recovery of the child, but also promoting their socialization, the development of adaptive skills, the formation of a stable positive self-image, and an improvement in quality of life in crisis conditions. The article systematizes key approaches to the interpretation of the concept of «social and pedagogical rehabilitation», reviews scientific publications by domestic and foreign authors, and characterizes current trends in the implementation of art therapy in educational and social practice. Particular attention is paid to the analysis of such possibilities of art therapy as: creating a safe space for emotional self-expression; correcting behavioral and communication difficulties; developing creative potential; forming adaptive strategies in stressful situations; reducing anxiety and aggression; improving sensorimotor coordination; and general stabilization of the psychophysiological state. It has been demonstrated that art therapy techniques can be effectively adapted to the age, cognitive, psycho-emotional, and cultural characteristics of the child, allowing them to be used in a wide variety of rehabilitation contexts – from school environments to social support centers. The study raises the issue of insufficient systematization of art therapy experience in Ukraine, as well as the lack of unified programs focused on children in difficult life circumstances. The conclusions justify the need for further scientific research aimed at developing structured models of social and pedagogical rehabilitation using art therapy, creating multidisciplinary teams of specialists, and improving the qualifications of teachers and social workers in the field of art therapy practice.
References
Андросова Н. С. Арттерапія як метод роботи соціального педагога з профілактики девіантної поведінки підлітків. Актуальні проблеми соціально-педагогічних досліджень: матер. Всеукр. наук.-практ. конф. молодих науковців, м. Харків, 17 травня 2016 р. Харків: ХНПУ, 2016 р. С. 112–113.
Байовський Т. Соціально-педагогічний супровід учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні. Актуальні проблеми досліджень у галузі соціальної педагогіки і соціальної роботи: матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції здобувачів освіти, присвяченої 300-річчю з дня народження Григорія Савича Сковороди, 19 травня 2022 року. Харків: ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2022. С. 7–11.
Вознесенська О. Л. Арттерапія як засіб психосоціального відновлення особистості. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки: зб. наук. праць. 2015. №3 (29). С. 40–47.
Євтушина М. П. Підготовка майбутніх соціальних педагогів до використання арт-терапії в роботі з дітьми із особливими потребами. Формування особистості фахівців соціономічної сфери: стратегія і тактика: монографія. Одеса: видавець Букаєв Вадим Вікторович, 2017. С. 97–112.
Звєрєва І. Д. Соціальна педагогіка: теорія і технології: підручник. Київ: Центр навчальної літератури, 2006. 316 с.
Капська А. Й. Соціальна педагогіка: підручник. Київ: Центр учбової літератури, 2011. 488 с.
Карапетова О. В. Використання методів арттерапії у роботі психолога з корекції тривожних станів особистості. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2020. №2 (20). С. 34–39.
Козирєв М. П. Соціальна педагогіка: навчальний посібник. Львiв: Львiвський держaвний унiверситет внутрiшнiх спрaв, 2020. 352 с.
Логвиненко Д. Використання засобів артпедагогіки та арттерапії у соціальній педагогічній роботі з дітьми з особливими освітніми потребами. Наука і техніка сьогодні. 2022. №5 (5). С. 327–335.
Олійник І. В. Арттерапія як одна із інноваційних психолого-педагогічних технологій у професійній діяльності соціальних працівників. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2018. Вип. 61. С. 208–213.
Рінило В. В. Артпедагогіка й арттерапія в соціально-педагогічній роботі фахівців соціальної сфери. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/27700/1/%D0%90%D0%A0%D0%A2%D0%9F%D0%95%D0%94%D0%90%D0%93%D0%9E%D0%93%D0%86%D0%9A%D0%90%20%D0%99%20%D0%90%D0%A0%D0%A2%D0%A2%D0%95%D0%A0%D0%90%D0%9F%D0%86%D0%AF%20%D0%92%20%D0%A1%D0%9E%D0%A6%D0%86%D0%90%D0%9B %D0%AC%D0%9D%D0%9E-%D0%9F%D0%95%D0%94%D0%90%D0%93%D0%9E%D0%93%D0%86%D0%A7%D0%9D%D0%86%D0%99%20%D0%A0%D0%9E%D0%91%D0%9E%D0%A2%D0%86.pdf
Садова І. І. Арттерапія як сучасний метод у системі соціальної роботи педагога з дітьми з порушеннями психофізичного розвитку. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2012. Вип. 3. С. 197–205.
Семерчак Л. І. Арттерапія в роботі фахівців соціальної сфери. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогіка». 2020. Вип. 1. С. 218–223.
Хіля А. Арттерапія як об’єкт наукового дослідження у працях зарубіжних та вітчизняних учених. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2016. №5 (59). С. 394–405.
Pylypenko, N., Radchuk, H., Shevchenko, V., Horetska, O., Serdiuk, N., Savytska, O. The Psychodrama Method of Group Psychotherapy. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. 2023. №14(3). PP/ 134–149. https://doi.org/10.18662/brain/14.3/466
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.