КАНІСТЕРАПІЯ В СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ: ІННОВАЦІЙНИЙ РЕСУРС ПІДТРИМКИ ВРАЗЛИВИХ ГРУП
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.4.10Ключові слова:
каністерапія, соціальна робота, психосоціальна допомога, підготовка фахівців, інклюзія, ПТСР, сертифікаціяАнотація
У статті розглядається каністерапія як інноваційна форма соціально-психологічної допомоги, яка набуває особливої актуальності в умовах воєнного стану, масової психологічної травматизації населення та зростання психосоціальних викликів в Україні. Зазначений метод терапевтичної взаємодії між людиною та собакою розглядається як ефективний інструмент емоційної підтримки, стабілізації психоемоційного стану та підвищення якості життя уразливих категорій населення. Особливу увагу приділено роботі з дітьми з інвалідністю, особами, які пережили посттравматичні події, мають симптоми ПТСР, людьми похилого віку, а також особами, що перебувають у стані соціальної ізоляції чи мають інші особливі потреби. У статті здійснено аналіз поточного стану впровадження каністерапії у вітчизняну систему соціальної роботи, окреслено ключові бар’єри та перспективи розвитку цього напряму в українському контексті. Розкрито досвід реалізації освітнього проєкту з підготовки фахівців у сфері терапії за участі тварин, що був ініційований та реалізований за підтримки Кінологічної Спілки України у співпраці з громадською організацією «Серце, єдине для двох» та партнерськими структурами. Навчальна програма курсу охоплює як теоретичні основи каністерапії, так і практичну підготовку з урахуванням етичних стандартів, вимог до безпеки взаємодії та специфіки роботи з різними цільовими групами. Програма завершується сертифікацією фахівців, що забезпечує якісну підготовку кадрів для подальшого професійного застосування методу. У підсумку наголошується на важливості міждисциплінарного підходу до організації каністерапевтичної діяльності, необхідності формування науково обґрунтованих методичних засад її впровадження, а також окреслюються напрями подальших досліджень у сфері терапії за участі тварин як перспективного інструменту соціально-психологічної підтримки в умовах кризи.
Посилання
Каністерапія як інноваційний напрям соціально-психологічної реабілітації дітей з особливими освітніми потребами : монографія / Кравченко О. О., Кривоколинська Н. М., Стрельченко Н. А. Каштан С. М. ; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. Умань: Видавець «Сочінський М. М.», 2020. 224 с.
Кравченко О.О. Каністерапія як інноваційний напрям соціально-психологічної реабілітації. Інноватика у вихованні. Вип. 13. Том 1. 2021. С. 28–38.
Янчюк М. Ю., Зендик О. В., Гуліна Л. В., Ячнюк Є. М. Використання каністерапії у реабілітаційному лікуванні дітей. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Вип. 12 (172). 2023. С. 198–201.
Коломоєць Н. Т. Каністерапія як допоміжний альтернативний засіб спілкування дітей із розладами аутистичного спектра. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2015. Вип. 6(1). С. 159–170.
Каністерапія. Тлумачний словник української мови. URL: https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B0%D0%BF%D1%96%D1%8F (дата звернення: 18.06.2025).
Клевака Л. П. Досвід використання каністерапії в діяльності закордонних соціальних працівників. ІІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Суспільство і особистість у сучасному комунікаційному дискурсі». 2020. С. 33–38. URL: https://reposit.nupp.edu.ua/bitstream/PoltNTU/7386/1/%D0%9A%D0%B0%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B0%D0%BF%D1%96%D1%8F.pdf (дата звернення: 18.06.2025).
Садрицька С.В. Проблеми каністерапії як новітнього методу практичної соціальної роботи. «SOCIOПРОСТІР : міждисциплінарний електронний збірник наукових праць з соціології та соціальної роботи». 2021. № 11. С. 38–45
Центри каністерапії. URL: https://canistertherapy.com.ua/(дата звернення: 18.07.2025).
Каністерапія UA. Всеукраїнський проєкт навчання спеціалістів з каністерапії. URL: https://harmonicdog.com.ua/school-of-social-cynology-and-hendling/studying-online/kanisterapiia-ua/ (дата звернення: 18.07.2025).
Беляєва О. А. Малювання із собакою, як засіб соціальної реабілітації та адаптації дітей з особливими потребами. Впровадження проекту «Малювання із собакою». Актуальні проблеми ортопедагогіки, ортопсихології та реабілітології : матеріали ІІІ Міжнар. наук.- практ. конф. м. Запоріжжя, 4–5 жовтня. 2019 р. Запоріжжя, 2019. С. 270–272.
Гринь О. О., Пістряк А. І., Мітусова А. О. Каністерапія, дельфінотерапія – форми лікування в інклюзивній освіті. Система надання освіти дітям з особливими освітніми потребами в умовах сучасного закладу : матеріали VІ Всеукр. наук.-практ. конф. м. Лисичанськ, 12 грудня. 2018 р. Лисичанськ, 2018. С. 67–71.
Дуда А. О. Каністерапія: собаки-терапевти лікують людей. Здоров’я людини: теоретичні, практичні та методичні аспекти : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. м. Полтава, 17 листопада. 2016 р. Полтава, 2016. С. 31–32.
Міщенко М. С. Каністерапія як метод реабілітації дітей з особливими потребами. Modern scientific challenges and trends : a collection scientific works of the International scientific conference (Warsaw, 20th February, 2020). Warsaw : iScience», 2020. Pp. 226–228.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





