ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ КОНФЛІКТОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ КОЛЕДЖУ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ «СОЦІАЛЬНА РОБОТА»
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.4.17Ключові слова:
конфлікт, конфліктологічна компетентність, соціальна робота, студенти коледжу, навчанняАнотація
У статті проаналізовані соціальні передумови підвищення рівня конфліктогенності в українському суспільстві, викликані повномасштабним вторгненням. Метою статті є виділення особливостей формування фахової компетентності до передбачення, управління та розв’язання конфліктів студентами освітньої програми «Соціальна робота» рівня фаховий молодший бакалавр Економіко-правничого фахового коледжу Запорізького національного університету. Методологія дослідження представлена контент-аналізом робіт студентів, присвячених розв’язанню різного типу конфліктних ситуацій та їх бачення стратегій профілактики, управління конфліктом та конструктивного його розв’язання. Наукова новизна полягає у виділенні проблемами, з якими стикаються студенти коледжу в процесі формування конфліктологічної компетентності, серед яких труднощі з ідентифікацією певних типів конфлікту або їх передумов; «ефект посилання на себе»; опора на інтуїтивне бачення при аналізі конфліктної ситуації в цілому; «перенос» та яскраво виражені особисті вподобання до однієї зі сторін конфлікту; дихотомічне сприйняття причин та дій, що базується на рамці «правильно-неправильно», опора на стратегію «переможець»-«переможений» складнощі з опануванням технік колаборації та колективної діяльності. Запропоновано систему заходів, спрямованих на покращення якості формування конфліктологічної компетентності: якісне засвоєння академічних знань; науковий аналіз реальних конфліктів різних типів; проведення дискусій та дебатів, тренінгів та ділових ігор; усвідомлення та розуміння конфлікту як явища, яке іманентно присутнє в соціальному житті, а також цінність конструктивного розв’язання конфліктів та розбудову взаємодії при його виникненні; розширення рольового набору студента; аналіз всієї конфліктної ситуації в цілому, включаючи аналіз власної поведінки, думок та емоцій.
Посилання
Бортун К. Засоби формування конфліктологічної компетентності студентів спеціальності 231 «Соціальна робота». Ввічливість. Humanitas. 2022. № 6. С. 3–10.
Власенко І.А. Психологічні практики розвитку конфліктологічної компетентності особистості. Габітус. 2021. Вип. 26. С. 58–64.
Гарькавець С.О., Волченко Л.П. Конфлікти в освітньому середовищі: діагностика та практика вирішення: навчально-методичний посібник. Харків : Друкарня Мадрид, 2020. 92 с.
Голубєва М. О., Жарук І.В. Психолого-педагогічний зміст термінів «конфліктна компетентність» та «конфліктологічна компетентність». Науковий простір: актуальні питання, досягнення та інновації : матеріали III Міжнародної наукової конференції, м. Хмельницький, 13 травня, 2022 р. / Міжнародний центр наукових досліджень. Вінниця : Європейська наукова платформа, 2022. C. 449–454.
Дембіцький С. Стресові стани населення України в контексті війни. URL: https://www.ratinggroup.ua/news/stresovi-stany-naselennya-ukrainy-v-konteksti-viyni
Капська А. Й. Педагогічна компетентність – одна із складових у структурі професійної компетентності соціального працівника. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 11 : Соціальна робота. Соціальна педагогіка. 2018. Вип. 25. С. 22–29.
Котлова Л.О. Конфліктологічна компетентність в системі безперервної освіти. Актуальні проблеми в системі освіти: загальноосвітній навчальний заклад – доуніверситетська підготовка – вищий навчальний заклад : зб. наук. праць матеріалів III Всеукраїнської науково-практичної конференції, 27 квітня 2017 р., м. Київ, Національний авіаційний університет / наук. ред. Н. П. Муранова. Київ : НАУ, 2018. С. 130–133.
Міхєєва Л., Федощук А. Конфліктологічна компетентність як ключовий аспект професійної підготовки фахівців соціономічних професій. Psychology Travelogs. 2024. № 4. P. 35–45.
Стеценко Н. М. Конфліктологічна компетентність як умова успішної професійної діяльності педагога. Вісник науки та освіти. 2023. № 8(14). С. 792–806.
Топалова С., Топалова В. Покоління «зетів»: соціально-психологічні особливості та їх врахування в управлінні освітнім процесом і трудовою діяльністю. Фінансово-кредитні системи: перспективи розвитку. 2024. № 2(13). С. 145–154.
Щорічна доповідь Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини про стан додержання та захисту прав і свобод людини і громадянина в Україні у 2024 році. URL: https://surl.lu/ooaovf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





