FEATURES OF FORMATION OF CONFLICT COMPETENCE OF COLLEGE STUDENTS OF THE EDUCATIONAL PROGRAM «SOCIAL WORK»

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.4.17

Keywords:

conflict, conflict competence, social work, college students, training

Abstract

The article analyzes the social prerequisites for the increase in the level of conflict in Ukrainian society, caused by the full-scale invasion. The aim of the article is to highlight the features of the formation of professional competence in predicting, managing and resolving conflicts by students of the educational program «Social Work» at the level of a professional junior bachelor of the Economic and Legal Professional College of Zaporizhzhia National University. The research methodology is presented by a content analysis of students’ works dedicated to resolving various types of conflict situations and their vision of strategies for prevention, conflict management and its constructive resolution. The scientific novelty lies in highlighting the problems that college students face in the process of forming conflictological competence, including difficulties in identifying certain types of conflict or their prerequisites; «selfreference effect»; reliance on intuitive vision when analyzing the conflict situation as a whole; «transfer» and pronounced personal preferences for one of the parties to the conflict; dichotomous perception of causes and actions, based on the «right-wrong» framework, reliance on the «winner»-«loser» strategy, difficulties in mastering collaboration and collective activity techniques. A system of measures aimed at improving the quality of conflict competence formation is proposed: qualitative assimilation of academic knowledge; scientific analysis of real conflicts of various types; conducting discussions and debates, trainings and business games; awareness and understanding of conflict as a phenomenon that is immanently present in social life, as well as the value of constructive conflict resolution and building interaction when it occurs; expansion of the student’s role set; analysis of the entire conflict situation as a whole, including analysis of one’s own behavior, thoughts and emotions.

References

Бортун К. Засоби формування конфліктологічної компетентності студентів спеціальності 231 «Соціальна робота». Ввічливість. Humanitas. 2022. № 6. С. 3–10.

Власенко І.А. Психологічні практики розвитку конфліктологічної компетентності особистості. Габітус. 2021. Вип. 26. С. 58–64.

Гарькавець С.О., Волченко Л.П. Конфлікти в освітньому середовищі: діагностика та практика вирішення: навчально-методичний посібник. Харків : Друкарня Мадрид, 2020. 92 с.

Голубєва М. О., Жарук І.В. Психолого-педагогічний зміст термінів «конфліктна компетентність» та «конфліктологічна компетентність». Науковий простір: актуальні питання, досягнення та інновації : матеріали III Міжнародної наукової конференції, м. Хмельницький, 13 травня, 2022 р. / Міжнародний центр наукових досліджень. Вінниця : Європейська наукова платформа, 2022. C. 449–454.

Дембіцький С. Стресові стани населення України в контексті війни. URL: https://www.ratinggroup.ua/news/stresovi-stany-naselennya-ukrainy-v-konteksti-viyni

Капська А. Й. Педагогічна компетентність – одна із складових у структурі професійної компетентності соціального працівника. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 11 : Соціальна робота. Соціальна педагогіка. 2018. Вип. 25. С. 22–29.

Котлова Л.О. Конфліктологічна компетентність в системі безперервної освіти. Актуальні проблеми в системі освіти: загальноосвітній навчальний заклад – доуніверситетська підготовка – вищий навчальний заклад : зб. наук. праць матеріалів III Всеукраїнської науково-практичної конференції, 27 квітня 2017 р., м. Київ, Національний авіаційний університет / наук. ред. Н. П. Муранова. Київ : НАУ, 2018. С. 130–133.

Міхєєва Л., Федощук А. Конфліктологічна компетентність як ключовий аспект професійної підготовки фахівців соціономічних професій. Psychology Travelogs. 2024. № 4. P. 35–45.

Стеценко Н. М. Конфліктологічна компетентність як умова успішної професійної діяльності педагога. Вісник науки та освіти. 2023. № 8(14). С. 792–806.

Топалова С., Топалова В. Покоління «зетів»: соціально-психологічні особливості та їх врахування в управлінні освітнім процесом і трудовою діяльністю. Фінансово-кредитні системи: перспективи розвитку. 2024. № 2(13). С. 145–154.

Щорічна доповідь Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини про стан додержання та захисту прав і свобод людини і громадянина в Україні у 2024 році. URL: https://surl.lu/ooaovf

Published

2025-10-15

How to Cite

SOROKINA О. (2025). FEATURES OF FORMATION OF CONFLICT COMPETENCE OF COLLEGE STUDENTS OF THE EDUCATIONAL PROGRAM «SOCIAL WORK». Humanitas, (4), 127–133. https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.4.17

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK