РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ В СУЧАСНІЙ УКРАЇНІ: ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВИХ КОМПЕТЕНЦІЙ І РОЛЬ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.4.19Ключові слова:
професійна компетентність, цифрова компетентність соціального працівника, штучний інтелект в соціальній роботіАнотація
Стаття присвячена розгляду особливостей розвитку цифрових компетенцій в системі професійної компетентності соціального працівника в сучасній Україні. Метою дослідження є аналіз розвитку професійної компетентності соціальних працівників в сучасній Україні шляхом формування цифрових компетенцій, і оволодіння новітніми цифровими технологіями, зокрема, штучним інтелектом. Методологія дослідження включає комплекс загальнонаукових та спеціально-наукових (зокрема, метод аналізу сильних і слабких сторін, можливостей і загроз у використанні штучного інтелекту в діяльності фахівця соціальної сфери) методів. Наукова новизна роботи визначається обґрунтуванням того, що цифрова компетентність має властивість надбудови над іншими структурними елементами професійної компетентності соціального працівника. Тобто, розвиток компетентності, яка необхідна для здійснення професійної діяльності, професійно-комунікаційної компетентності, особистісної компетентності не може бути реалізований у сучасному інформаційно-мережевому суспільстві без набуття компетентності цифрової. Висновки. Розвиток компетентності, яка необхідна для здійснення професійної діяльності соціального працівника, передбачає набуття ним навичок використання сучасної електронної техніки і відповідного програмного забезпечення. Розвиток професійно-комунікаційної компетентності фахівця соціальної сфери в сучасному світі також пов’язаний із сформованими цифровими компетенціями. Зокрема, такі фахівці можуть взаємодіяти з клієнтами дистанційно, використовуючи платформи Zoom, Microsoft Teams, Google Meet. Цифрова компетентність також відіграє допоміжну, інструментальну роль у процесах розвитку особистісної компетентності соціального працівника, дозволяючи йому здійснювати ефективний пошук інформації, в тому числі цифровізованої, яка є ґрунтом для осмислення життєвого та професійного досвіду. Сьогодні існують можливості застосування програм на основі штучного інтелекту в діяльності фахівців сфери соціальної роботи. Штучний інтелект може стати потужним інструментом спеціаліста соціальної роботи для зменшення бюрократії, оптимізації робочого часу та підвищення якості надання соціальних послуг. Проте штучний інтелект несе свої небезпеки: за результатами новітніх досліджень Лондонської школи економіки було встановлено, що більшість моделей ШІ, задіяних у аналізі справ клієнтів задля призначення медико-соціальних послуг, продемонстрували гендерну упередженість, неадекватно оцінюючи (применшуючи значимість, а іноді видаляючи) потреби жінок, що могло стати причиною ненадання їм необхідних послуг.
Посилання
Бражко О., Січкарь Н. Модернізація організаційного механізму державного управління системою соціальних послуг у контексті цифровізації. Літопис Волині. Всеукраїнський науковий часопис. 2024. Чис. 31. С. 183–187.
Дітковська Л. А. Формування цифрової компетентності майбутніх соціальних працівників. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки. 2021. Випуск 199. С. 109–114.
Кирилюк В., Рябоконь І., Кіндій А. Цифрові соціальні сервіси у менеджменті соціального забезпечення. Актуальні проблеми економіки. 2023. № 7 (265). С. 6–14.
Концепція розвитку цифрових компетентностей. Схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 3 березня 2021 р. № 167-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-р#n13 (дата звернення 28.08.2025).
Мельничук І.М. Теорія і практика професійної підготовки майбутніх соціальних працівників засобами інтерактивних технологій : монографія. Тернопіль : Економічна думка, 2010. 326 с.
Попова А. Підготовка майбутніх соціальних працівників до використання цифрових технологій у професійній діяльності у межах вивчення освітньої компоненти «Цифрові технології в соціальній сфері». Наукові записки БДПУ Серія : Педагогічні науки. 2022. Вип. 2. С. 345–355.
Семигіна Т.В., Каркач А.В. Формування цифрової компетентності соціальних працівників як вимога ринку праці. Ринок праці: досягнення, виклики та перспективи у національному та європейському просторі : тези доповідей учасників Міжнар. наук.-практ. конф. Київ : ФОП Ямчинський О.В, 2024. С. 383–385.
Технології соціальної роботи / О. А. Агарков, Д. Ю. Арабаджиєв, Т. В. Єрохіна, В. В., Кузьмін, І. В. Мещан, В. М. Попович. Запоріжжя : Видавничий комплекс «Мотор Січ», 2015. 487 с.
Циган Н. В. Особливості формування професійної компетентності при підготовці фахівців для різних типів соціальних закладів. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна»,2017. № 13. C. 71–75.
Ferrari A. Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2012. 92 p.
Morales A., Sheafor B. Social Work: a profession of many faces. Boston : Allyn & Bacon, 1977. 286 p.
Redecker C. European Framework for the Digital Competence of Educators. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2017. 94 р.
Rickman S. Evaluating gender bias in large language models in long-term care. BMC Medical Informatics and Decision Making. 2025. Vol. 25 https://bmcmedinformdecismak.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12911-025-03118-0 (дата звернення 28.08.2025).
Scott C. The Futures of Learning 3: What kind of pedagogies for the 21st century? International Journal for Business Education. 2023. Vol. 164. № 1. URL: https://ir.library.illinoisstate.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1106&context=ijbe (дата звернення 28.08.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





