PROFESSIONAL COMPETENCE OF SOCIAL WORKERS DEVELOPMENT IN MODERN UKRAINE: FORMATION OF DIGITAL COMPETENCES AND THE ROLE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.4.19

Keywords:

professional competence, digital competence of a social worker, artificial intelligence in social work

Abstract

The article is devoted to examining the peculiarities of developing digital competences within the system of professional competence of social workers in contemporary Ukraine. The purpose of the study is to analyze the development of professional competence of social workers in modern Ukraine through the formation of digital competences and the acquisition of advanced digital technologies, particularly artificial intelligence. The research methodology incorporates a set of general scientific and specialized methods (in particular, the analysis of strengths, weaknesses, opportunities, and threats in the use of artificial intelligence in the activities of social work professionals). The scientific novelty of the study lies in substantiating the idea that digital competence serves as an overarching component built upon other structural elements of the professional competence of a social worker. In other words, the development of competences necessary for professional activity, professional communication competence, and personal competence cannot be fully realized in today’s information and networked society without the acquisition of digital competence. Conclusions. The development of competences essential for performing the professional duties of a social worker presupposes the acquisition of skills in using modern electronic devices and relevant software. The development of professional communication competence of social work specialists in the contemporary world is also directly connected with established digital competences. In particular, such specialists can interact with clients remotely by means of platforms such as Zoom, Microsoft Teams, and Google Meet. Digital competence also plays a supportive and instrumental role in the processes of developing the personal competence of social workers, enabling them to conduct effective searches for information, including digitized sources, which provide the basis for reflection on both life and professional experience. At present, there are possibilities for applying artificial intelligence-based programs in the activities of social work specialists. Artificial intelligence can become a powerful tool for social work professionals in reducing bureaucracy, optimizing working time, and improving the quality of social services provision. However, AI also carries risks: according to recent studies by the London School of Economics, most AI models engaged in analyzing client cases for the assignment of medical and social services demonstrated gender bias, inadequately assessing (underestimating or, in some cases, removing) the needs of women, which could result in denying them access to essential services.

References

Бражко О., Січкарь Н. Модернізація організаційного механізму державного управління системою соціальних послуг у контексті цифровізації. Літопис Волині. Всеукраїнський науковий часопис. 2024. Чис. 31. С. 183–187.

Дітковська Л. А. Формування цифрової компетентності майбутніх соціальних працівників. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки. 2021. Випуск 199. С. 109–114.

Кирилюк В., Рябоконь І., Кіндій А. Цифрові соціальні сервіси у менеджменті соціального забезпечення. Актуальні проблеми економіки. 2023. № 7 (265). С. 6–14.

Концепція розвитку цифрових компетентностей. Схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 3 березня 2021 р. № 167-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-р#n13 (дата звернення 28.08.2025).

Мельничук І.М. Теорія і практика професійної підготовки майбутніх соціальних працівників засобами інтерактивних технологій : монографія. Тернопіль : Економічна думка, 2010. 326 с.

Попова А. Підготовка майбутніх соціальних працівників до використання цифрових технологій у професійній діяльності у межах вивчення освітньої компоненти «Цифрові технології в соціальній сфері». Наукові записки БДПУ Серія : Педагогічні науки. 2022. Вип. 2. С. 345–355.

Семигіна Т.В., Каркач А.В. Формування цифрової компетентності соціальних працівників як вимога ринку праці. Ринок праці: досягнення, виклики та перспективи у національному та європейському просторі : тези доповідей учасників Міжнар. наук.-практ. конф. Київ : ФОП Ямчинський О.В, 2024. С. 383–385.

Технології соціальної роботи / О. А. Агарков, Д. Ю. Арабаджиєв, Т. В. Єрохіна, В. В., Кузьмін, І. В. Мещан, В. М. Попович. Запоріжжя : Видавничий комплекс «Мотор Січ», 2015. 487 с.

Циган Н. В. Особливості формування професійної компетентності при підготовці фахівців для різних типів соціальних закладів. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна»,2017. № 13. C. 71–75.

Ferrari A. Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2012. 92 p.

Morales A., Sheafor B. Social Work: a profession of many faces. Boston : Allyn & Bacon, 1977. 286 p.

Redecker C. European Framework for the Digital Competence of Educators. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2017. 94 р.

Rickman S. Evaluating gender bias in large language models in long-term care. BMC Medical Informatics and Decision Making. 2025. Vol. 25 https://bmcmedinformdecismak.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12911-025-03118-0 (дата звернення 28.08.2025).

Scott C. The Futures of Learning 3: What kind of pedagogies for the 21st century? International Journal for Business Education. 2023. Vol. 164. № 1. URL: https://ir.library.illinoisstate.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1106&context=ijbe (дата звернення 28.08.2025).

Published

2025-10-15

How to Cite

CHAIKA І., MALOVICHKO О., & TSOKUR Є. (2025). PROFESSIONAL COMPETENCE OF SOCIAL WORKERS DEVELOPMENT IN MODERN UKRAINE: FORMATION OF DIGITAL COMPETENCES AND THE ROLE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE. Humanitas, (4), 139–147. https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.4.19

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK