СОЦІАЛЬНА ПІДТРИМКА БАТЬКІВ НЕПОВНОЛІТНІХ, ЯКІ ПЕРЕБУВАЮТЬ У КОНФЛІКТІ ІЗ ЗАКОНОМ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.5.1

Ключові слова:

батьки, сім’я, неповнолітні, конфлікт із законом, соціальна підтримка, кримінальне правопорушення, громада, суспільство

Анотація

Стаття присвячена дослідженню видів, форм і методів соціальної підтримки батьків підлітків, які перебувають у конфлікті із законом. Це зумовлено загостренням питання щодо соціального контролю, супроводу та надання соціальної підтримки вразливим верстам населення, а саме сім’ям, які опинилися в складних життєвих умовах, а їхні діти вчинили кримінальне правопорушення. Методологія нашої статті базується на аналізі наукової літератури. Під час аналізу першоджерел ми встановили, що автори, вивчаючи це питання, приділяли увагу тільки одній складовій частині діяльності із соціальної підтримки батьків. Основними напрямами дослідження були соціальна профілактика жорстокого поводження з дітьми серед батьків підлітків, які перебувають у конфлікті із законом, сімейне неблагополуччя як чинник формування девіантної поведінки підлітків, чинники ризику кримінальних правопорушень неповнолітніми, причини соціальної дезадаптації неповнолітніх, які пов’язані із сім’єю, вплив неблагополучних сімей на формування делінквентної поведінки у дітей, ставлення сім’ї до неповнолітніх як ризик вчинення кримінального правопорушення, зміст соціальної роботи з сім’ями, форми та методи підтримки батьків, роль громади в соціальній підтримці батьків. Вивчення літератури дає підставу стверджувати, що в ситуаціях, коли неповнолітній перебуває у конфлікті із законом, важливо не тільки здійснювати корекційну та профілактичну роботу з ним, але й організувати та забезпечити соціальну підтримку його батьків чи осіб, що їх замінюють. Особливу увагу треба приділити комплексному підходу до вирішення цього питання. Наукова новизна полягає в систематизації та вдосконаленні підходу до процесу соціальної підтримки батьків неповнолітніх, які перебувають у конфлікті із законом, що складається з таких етапів: встановлення контакту з дитиною та її сім’єю, мотивування їх до співпраці й роботи над проблемами дитини; здійснення комплексної оцінки потреб дитини та сім’ї; розроблення плану соціально-педагогічної підтримки сім’ї дитини; контроль за поведінкою дитини, за дотриманням нею умов звільнення від покарання, норм моралі та права, угоди щодо співпраці; психологічна та педагогічна реабілітація дитини; формування сприятливого соціального-педагогічного середовища довкола дитини; соціальна реінтеграція та реадаптація дитини; оцінка процесу і результативності соціально-педагогічної підтримки. Ефективним варіантом роботи з батьками є використання відновлювальних соціальних технологій. Це вид соціальних технологій, спрямованих на відновлення попереднього (нормального) стану людини, порушеного внаслідок негативного впливу соціального середовища, соціальної дезадаптації, девіантної та ризикованої поведінки, вчиненого злочину тощо. Саме цей напрям має пріоритетне значення в наших подальших дослідженнях.

Посилання

Liakh T., Spirina T., Alieksieienko T. Recommendations on social support to families affected by HIV/AIDS. Society, Integration, Education. Proceedings of the International Scientifical Conference. 2020. No. 4. P. 279–284. URL: https://doi.org/10.17770/sie2020vol4.4944 (date of access: 25.11.2021).

Алєксєєнко Т.Ф. Виховний потенціал сім’ї в сучасних умовах. Український соціум. Київ, 2002. 143 с.

Бесєдін А.А. Дисфункціональна сім’я як чинник девіантної поведінки неповнолітніх : дис. ... канд. соціол. наук : 22.00.03. Харків, 2002. 180 с.

Градецька Н.М. Сім’я як суб’єкт запобігання злочинності неповнолітніх : автореф. дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.08. Запоріжжя, 2010. 20 с.

Дворкова А.В. Соціальні фактори формування злочинної поведінки неповнолітніх жіночої статі. Часопис Київського університету права. 2010. Вип. 5. С. 117–125.

Журавель Т.В. Соціальна профілактика жорстокого поводження з дітьми серед батьків підлітків, які перебувають у конфлікті із законом. Проблеми та перспективи розвитку науки на початку третього тисячоліття у країнах Європи та Азії : матеріали ХІІІ міжн. наук.-практ. інтернет-конф., м. Переяслав-Хмельницький, 29–30 листопада 2014 р. Переяслав-Хмельницький, 2014. С. 140–142.

Караман О.Л. Теорія і методика соціально-педагогічної роботи з неповнолітніми засудженими в пенітенціарних закладах України : автореф. дис. ... докт. пед. наук : 13.00.05. Луганськ, 2013. 44 с.

Клішевич Н.А. Соціально-педагогічна робота з підлітками із делінквентною поведінкою (друга половина XX - початок XXI ст.) : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.05. Київ, 2011. 20 с.

Кучерявенко Л.В. Сімейне неблагополуччя як чинник формування девіантної поведінки підлітків. Громадянське суспільство та проблеми становлення особистості : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. Кривий Ріг : Видавничий дім, 2006. Вип. 1. С. 76–81.

Лісова Н. Проблемні аспекти злочинності неповнолітніх. Науковий вісник Національної академії внутрішніх справ. 2019. № 2 (111). С. 61–67.

Логвінова М.В. Цивільна та сімейно-правова відповідальність батьків (осіб, які їх замінюють) за правопорушення, вчинені неповнолітніми : монографія. Івано-Франківськ, 2009. 225 с.

Мушкевич М.І. Моделі організації психологічного супроводу сімей, які мають проблемних дітей. Збірник наукових праць Рівненського державного гуманітарного університету. 2017. Вип. 8. С. 183–190.

Павлик О.М. Вплив сім’ї на порушення поведінки у підлітків. Невротичні розлади та порушення поведінки у дітей та підлітків : матеріали наук.-практ. конф. Харків, 2001. С. 74–75.

Скіпальська Г., Лях Т., Клішевич Н. Аналіз зарубіжних практик протидії домашньому насильству в період пандемії COVID-19. Науковий вісник Ужгородського університету. 2021. № 2 (49). С. 192–197. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.49.192-197 (дата звернення: 25.11.2021).

Ткачова О.В. Чинники, що впливають на злочинність неповнолітніх. Молодий вчений. 2018. № 11 (2). С. 929–932.

Чернуха Н.М. Категорія соціально-педагогічної підтримки: теорія і практика. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2012. № 6. С. 179–182.

Чечко Т., Лях Т. Сутність соціально-педагогічної підтримки особистості. Науковий вісник Чернівецького університету. Чернівці : ЧНУ, 2015. Вип. 739 : Педагогіка та психологія. С. 207–214.

Шумна Л.П. Поняття та види соціальної підтримки. Збірник наукових праць Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. ПРАВО. 2011. Вип. 17. С. 119–125.

Юзікова Н.С. Злочинність неповнолітніх: особливості, сучасні тенденції та заходи запобігання і протидії їй : монографія. Дніпро : Біла К.О., 2016. 510 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-12

Як цитувати

БОЛОТНА, А., & СУЛІЦЬКИЙ, В. (2022). СОЦІАЛЬНА ПІДТРИМКА БАТЬКІВ НЕПОВНОЛІТНІХ, ЯКІ ПЕРЕБУВАЮТЬ У КОНФЛІКТІ ІЗ ЗАКОНОМ. Ввічливість. Humanitas, (5), 3–10. https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.5.1

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ