ТЕОРЕТИКО-ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ПСИХОСОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ ІЗ ПІДЛІТКАМИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.5.14Ключові слова:
психосоціальна робота, підлітки, соціальна робота, резильєнтність, соціалізація, цифровізація, психологічна підтримка, інноваційні підходиАнотація
У статті розкрито теоретико-прикладні засади психосоціальної роботи із підлітками в умовах сучасних соціокультурних трансформацій, воєнних подій та цифровізації суспільного життя. Обґрунтовано актуальність проблеми, пов’язаної зі зростанням психоемоційних, поведінкових і соціальних дезадаптацій серед молоді внаслідок кризових чинників, зокрема воєнного стресу, інформаційного перевантаження, порушення сімейних зв’язків і зміни соціальних цінностей. Визначено, що підлітковий вік є критичним періодом становлення особистості, у якому особливо важливо забезпечити психологічну підтримку, розвиток резильєнтності та соціальної компетентності. Здійснено аналіз основних наукових підходів до організації психосоціальної допомоги підліткам: системного, гуманістичного, когнітивно-поведінкового, діяльнісного та ресурсно-орієнтованого. Показано, що ефективна психосоціальна робота має інтегративний характер і передбачає взаємодію психологічних, соціальних, педагогічних і комунікативних ресурсів. Системний підхід дозволяє розглядати підлітка у контексті складної мережі соціальних взаємин, гуманістичний – орієнтує на прийняття, емпатію та розвиток внутрішнього потенціалу, когнітивно-поведінковий – забезпечує роботу з дисфункціональними переконаннями, діяльнісний – сприяє формуванню активної позиції, а ресурсно-орієнтований – активізує позитивні можливості особистості. Особливу увагу приділено впливу війни та цифрової трансформації на психіку і поведінку підлітків. Визначено, що сучасні виклики потребують нових форматів психосоціальної підтримки, які поєднують традиційні методи з цифровими технологіями – онлайн-консультуванням, дистанційними програмами самодопомоги, інтерактивними тренінгами розвитку емоційного інтелекту. Підкреслено важливість етичної відповідальності фахівців, які працюють із підлітками у кризових умовах, зокрема дотримання конфіденційності, поваги до автономії клієнта та запобігання вторинній травматизації. Розкрито роль психосоціальної роботи як засобу формування у підлітків психологічної стійкості, почуття безпеки, довіри до світу, уміння долати труднощі та будувати конструктивні соціальні зв’язки. Наголошено, що сучасний фахівець має володіти міждисциплінарним мисленням, емоційною компетентністю, здатністю діяти в умовах невизначеності та застосовувати інноваційні технології допомоги. Доведено, що поєднання класичних теоретичних моделей і цифрових форматів взаємодії забезпечує підвищення ефективності психосоціальної роботи з підлітками, сприяє їхній адаптації, саморозвитку та соціальній активності.
Посилання
Брич В., Миколюк С. Соціальний захист сиріт в Україні: монографія. Тернопіль : ТНЕУ, 2019. 200 с. URL: https://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/37769
Безпалько О. В. Соціальна педагогіка та соціальна робота у сучасному освітологічному просторі. Освітологічний дискурс. 2011. № 1. С. 103–111. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/osdys_2011_1_12
Гусак Н., Чернобровкіна В., Чернобровкін В., Максименко А. Психосоціальна підтримка в умовах надзвичайних ситуацій: підхід резилієнс : навч.-метод. посіб. Нац. ун-т «Києво-Могилянська академія». Київ : НаУКМА, 2017. 92 с. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/items/e000a560-2b12-4a6a-8dd6-c9fac1f3c8e1
Капська А.Й. Соціальна робота: деякі аспекти роботи з дітьми та молоддю. Київ : УДЦССМ. 2001. 400 с.
Карпенко О. Професійні функції соціального працівника як складова професійної компетентності. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2007. Вип. 20. С. 27–34. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppps_2007_20_6
Козубовська І. Аналіз деяких соціальних проблем сім’ї. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. Ужгород, 2008. Вип. 15. С. 89–91. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/43346
Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. К.: Рад. школа, 1989. 608 с. URL: https://journal.kdpu.edu.ua/psychology/article/download/7332/6799/11089
Миколюк С., Миколюк Н. Формування комунікативної компетентності майбутніх психологів та соціальних працівників. Проблеми гуманітарних наук. Психологія. 2024. Вип. 53. С. 52–57.
Миколюк С. Професійне вигорання соціальних працівників в умовах війни. Ввічливість. Humanitas. 2022. №6. С. 31–36. DOI: https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.3
Миколюк С. М. Соціально-психологічна допомога дітям із прийомних сімей в умовах війни. Габітус. 2022. Вип. 38. С. 152–155. URL: http://www.habitus.od.ua/38-2022
Пов’якель Н. І. Психологічна готовність до партнерства як ознака психічного здоров’я особистості та умова превенції конфліктів. Міжнародний науковий форум: соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент. 2010. Вип. 2. С. 139–150. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mnf_2010_2_15
Семигіна Т. Сучасна соціальна робота. Київ : Академія праці, соціальних відносин і туризму, 2020. 275 с.
Соціальна робота в Україні: навч. посіб.: за заг. ред. І. Д. Звєрєвої, Г. М. Лактіонової. К. : Науковий світ, 2003. 233 с.
Титаренко Т. М. Технології відновлення психологічного здоров’я особистості в умовах війни: комплексний підхід. Наукові студії із соціальної та політичної психології. 2019. Вип. 43. С. 54–62. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nsspp_2019_43_8
Чебикін О. Емоційний інтелект, його пізнавально-мисленнєві ознаки та функції. Наука і освіта. 2020. № 1. С. 19–28. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2020_1_5
Чепелєва Н. В. Психологічна характеристика особистості, здатної до самопроектування. Педагогіка і психологія. 2018. № 1. С. 71–77.
Erickson E. Сhildhood and society. 1995. Random house. 397 с.
Luthar S. S. Measurement issues in the empirical study of resilience: An overview / S. S. Luthar, G. Cushing. Resilience and development: Positive life adaptations. New York : Plenum, 1999. P. 129–160. DOI: https://doi.org/10.1007/0-306-47167-1_7
Rutter M. Psychosocial resilience and protective mechanisms / M. Rutter// In J. Rolf, A.S. Masten, D. Cicchetti, K. H, Neuchterlein, & S. Weintraub (Eds.), Risk and protective factors in the development of psychopathology (R. 181–214). New York, NY: Cambridge University Press. 1990. P. 181–214. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511752872.013
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





