THEORETICAL AND PRACTICAL ASPECTS OF PSYCHOSOCIAL WORK WITH ADOLESCENTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.5.14Keywords:
psychosocial work, adolescents, social work, resilience, socialization, digitalization, psychological support, innovative approachesAbstract
The article reveals the theoretical and applied principles of psychosocial work with adolescents in the context of modern socio-cultural transformations, military events and digitalization of social life. The relevance of the problem associated with the growth of psycho-emotional, behavioral and social maladaptations among young people as a result of crisis factors, in particular military stress, information overload, disruption of family ties and changes in social values is substantiated. It is determined that adolescence is a critical period of personality formation, in which it is especially important to provide psychological support, develop resilience and social competence. An analysis of the main scientific approaches to organizing psychosocial assistance to adolescents is carried out: systemic, humanistic, cognitivebehavioral, activity-based and resource-oriented. It is shown that effective psychosocial work is integrative in nature and involves the interaction of psychological, social, pedagogical and communicative resources. The systemic approach allows us to consider the adolescent in the context of a complex network of social relationships, the humanistic approach focuses on acceptance, empathy, and the development of internal potential, the cognitive-behavioral approach provides work with dysfunctional beliefs, the activity approach promotes the formation of an active position, and the resourceoriented approach activates the positive capabilities of the individual. Particular attention is paid to the impact of war and digital transformation on the psyche and behavior of adolescents. It is determined that modern challenges require new formats of psychosocial support that combine traditional methods with digital technologies – online counseling, distance self-help programs, interactive trainings for the development of emotional intelligence. The importance of the ethical responsibility of professionals working with adolescents in crisis conditions is emphasized, in particular, maintaining confidentiality, respecting the client's autonomy, and preventing secondary traumatization. The role of psychosocial work as a means of forming in adolescents psychological stability, a sense of security, trust in the world, the ability to overcome difficulties and build constructive social ties is revealed. It is emphasized that a modern specialist must have interdisciplinary thinking, emotional competence, the ability to act in conditions of uncertainty and apply innovative assistance technologies. It is proven that the combination of classical theoretical models and digital formats of interaction ensures increased effectiveness of psychosocial work with adolescents, promotes their adaptation, self-development and social activity.
References
Брич В., Миколюк С. Соціальний захист сиріт в Україні: монографія. Тернопіль : ТНЕУ, 2019. 200 с. URL: https://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/37769
Безпалько О. В. Соціальна педагогіка та соціальна робота у сучасному освітологічному просторі. Освітологічний дискурс. 2011. № 1. С. 103–111. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/osdys_2011_1_12
Гусак Н., Чернобровкіна В., Чернобровкін В., Максименко А. Психосоціальна підтримка в умовах надзвичайних ситуацій: підхід резилієнс : навч.-метод. посіб. Нац. ун-т «Києво-Могилянська академія». Київ : НаУКМА, 2017. 92 с. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/items/e000a560-2b12-4a6a-8dd6-c9fac1f3c8e1
Капська А.Й. Соціальна робота: деякі аспекти роботи з дітьми та молоддю. Київ : УДЦССМ. 2001. 400 с.
Карпенко О. Професійні функції соціального працівника як складова професійної компетентності. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2007. Вип. 20. С. 27–34. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppps_2007_20_6
Козубовська І. Аналіз деяких соціальних проблем сім’ї. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. Ужгород, 2008. Вип. 15. С. 89–91. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/43346
Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. К.: Рад. школа, 1989. 608 с. URL: https://journal.kdpu.edu.ua/psychology/article/download/7332/6799/11089
Миколюк С., Миколюк Н. Формування комунікативної компетентності майбутніх психологів та соціальних працівників. Проблеми гуманітарних наук. Психологія. 2024. Вип. 53. С. 52–57.
Миколюк С. Професійне вигорання соціальних працівників в умовах війни. Ввічливість. Humanitas. 2022. №6. С. 31–36. DOI: https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.3
Миколюк С. М. Соціально-психологічна допомога дітям із прийомних сімей в умовах війни. Габітус. 2022. Вип. 38. С. 152–155. URL: http://www.habitus.od.ua/38-2022
Пов’якель Н. І. Психологічна готовність до партнерства як ознака психічного здоров’я особистості та умова превенції конфліктів. Міжнародний науковий форум: соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент. 2010. Вип. 2. С. 139–150. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mnf_2010_2_15
Семигіна Т. Сучасна соціальна робота. Київ : Академія праці, соціальних відносин і туризму, 2020. 275 с.
Соціальна робота в Україні: навч. посіб.: за заг. ред. І. Д. Звєрєвої, Г. М. Лактіонової. К. : Науковий світ, 2003. 233 с.
Титаренко Т. М. Технології відновлення психологічного здоров’я особистості в умовах війни: комплексний підхід. Наукові студії із соціальної та політичної психології. 2019. Вип. 43. С. 54–62. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nsspp_2019_43_8
Чебикін О. Емоційний інтелект, його пізнавально-мисленнєві ознаки та функції. Наука і освіта. 2020. № 1. С. 19–28. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2020_1_5
Чепелєва Н. В. Психологічна характеристика особистості, здатної до самопроектування. Педагогіка і психологія. 2018. № 1. С. 71–77.
Erickson E. Сhildhood and society. 1995. Random house. 397 с.
Luthar S. S. Measurement issues in the empirical study of resilience: An overview / S. S. Luthar, G. Cushing. Resilience and development: Positive life adaptations. New York : Plenum, 1999. P. 129–160. DOI: https://doi.org/10.1007/0-306-47167-1_7
Rutter M. Psychosocial resilience and protective mechanisms / M. Rutter// In J. Rolf, A.S. Masten, D. Cicchetti, K. H, Neuchterlein, & S. Weintraub (Eds.), Risk and protective factors in the development of psychopathology (R. 181–214). New York, NY: Cambridge University Press. 1990. P. 181–214. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511752872.013






