ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ «МЕТОДОЛОГІЯ І ТЕХНОЛОГІЯ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ» ДЛЯ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.6.8Ключові слова:
наука, освіта, дисципліна, викладач, студент, методологія, технологія, наукове дослідженняАнотація
У статті висвітлено особливості викладання дисципліни «Методологія і технологія наукових досліджень» для студентів спеціальності «Соціальна робота», що дає змогу виконати громадські та державні замовлення, забезпечити соціальну сферу кадрами, які будуть здатні професійно вирішувати завдання в науково-дослідному, організаційно-управлінському, науково-педагогічному, соціально-проєктному, соціально-технологічному видах діяльності. Зауважено, що сьогодні є нагальна потреба у висококваліфікованих соціальних працівниках, які мають ґрунтовну загальнонаукову та професійну підготовку, здатні до самостійної і творчої наукової роботи. Наведено три концепції організації досліджень із соціальної роботи: рефлексивну, соціалістичну, реформістську. Встановлено, що саме дисципліна «Методологія і технологія наукових досліджень» допомагає студентам оволодіти основними принципами й методами проведення наукового дослідження в соціальній сфері, а також вивчити методологічні основи та технології наукового дослідження. Розглянуто структуру курсу: мету викладу матеріалу, основні завдання, питання, ключові слова теми, теоретичний матеріал, практичну компоненту, контрольні запитання та висновки. Сформовано методологічні принципи проведення наукового дослідження майбутніми фахівцями соціальної сфери, зокрема: а) науковість – опертя на наявні дані науки та використання понятійного апарату й соціологічного інструментарію сучасної науки; б) об’єктивність – виключення можливого впливу суб’єктивістських моментів свідомості студента та респондентів на процеси дослідження об’єкта, збору, обробки й аналізу інформації; в) усебічність – з’ясування різноманітних властивостей і зв’язків досліджуваного об’єкта з метою отримання найбільш повної та всебічної інформації про нього; г) прагматичність – націленість дослідника на отримання висновків та вироблення рекомендацій, які будуть корисні для практики суспільного життя. З огляду на здійснений аналіз окресленої проблеми запропоновано завдання для практичних занять та для самостійної роботи майбутніх фахівців соціальної сфери умовно поділити на чотири рівні: репродуктивний, частково пошуковий, дослідницький, творчий. Завдяки синтезу результатів дослідження розроблено приклади завдань для виконання майбутніми соціальними працівниками під час практичних занять у процесі викладання курсу «Методологія і технологія наукових досліджень».
Посилання
Arkhypova, S.P. (2018). Formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti maibutnikh mahistriv sotsialnoi roboty u protsesi profesiinoi pidhotovky [Formation of research competence of future masters of social work during vocational training]. Visnyk Cherkaskoho universytetu – Journal of Cherkasy University, 15, 3–12 [in Ukrainian].
Vazhynskyi, S.E., & Shcherbak, T.I. (2016). Metodyka ta orhanizatsiia naukovykh doslidzhen: navchalnyi posibnyk [Methods and organization of scientific research: tutorial]. Sumy : SumDPU im. A.S. Makarenka [in Ukrainian].
Zatserkovnyi, V.I., Tishaiev, I.V., & Demydov, V.K. (2017). Metodolohiia naukovykh doslidzhen: navchalnyi posibnyk [Methodology of scientific research: tutorial]. Nizhyn : NDU im. M. Hoholia [in Ukrainian].
Pein, M. (2007). Sotsyalnaia rabota: sovremennaia teoryia [Social work: modern theory], transl. from English O.V. Boyko, B.N. Motenko. Moscow : Akademyia [in Russian].
Povidaichyk, O.S. (2019). Teoriia i praktyka profesiinoi pidhotovky maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv do naukovo-doslidnytskoi diialnosti [Theory and practice of professional training for research activities of future social workers]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Ternopil [in Ukrainian].
Prokhorchuk, O.M. (2018). Formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti bakalavriv sotsialnoi pedahohiky u protsesi profesiinoi pidhotovky [Formation of research competence in bachelors of social pedagogy during vocational training]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Savelchuk, I.B. (2016). Pidhotovka sotsialnykh pratsivnykiv za suchasnykh umov: innovatsiini tendentsii [Training of social workers in today’s context: innovative trends]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu. Seriia “Pedahohichni nauky” – Bulletin of Zhytomyr State University. Series “Pedagogical Sciences”, 1(83), 120–125 [in Ukrainian].
Seiko, N.A., Andriichuk, N.M. (2020). Yakisni ta kilkisni metody doslidzhennia v kursi “Metodolohiia naukovykh doslidzhen” dlia maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv [Qualitative and quantitative research methods in the course “Research methodology” for future social workers]. Novi tekhnolohii navchannia – New learning technologies, 94, 299–305 [in Ukrainian].
Seiko, N.A. (2018). Fandraizynh u sferi osvity yak sotsialna tekhnolohiia (istoryko-pedahohichnyi kontekst problemy) [Fundraising in education as a social technology (historical and pedagogical context of the problem)]. Suchasni sotsialni tekhnolohii v osviti: monohrafia – Modern social technologies in education: monograph / ed. by N.A. Seiko. Zhytomyr : FOP Yevenok [in Ukrainian].
Shvyrev, B.S. (1995). Znanie i mirootnoshenie [Knowledge and attitude]. Filosofiya nauki. Vypusk 1: Problemy ratsional’nosti [Philosophy of science. Issue 1: Problems of rationality] / ed. by V.A. Smirnov. Moscow : IF RAN, pp. 163–184 [in Russian].