СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА СКЛАДОВА СИСТЕМИ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.5Ключові слова:
соціальна робота, соціальна педагогіка, соціальний захист, соціально-педагогічний підхід, соціально-педагогічна модель, соціальна політикаАнотація
У статті розглянуто соціально-педагогічну складову соціальної роботи як пріоритетний вектор соціальної політики суспільства, як методологічну основу міжорганізаційної координації узгодженої діяльності всіх суб’єктів соціальної роботи з надання допомоги індивіду (групі) у соціальному просторі. Метою статті є аналіз розвитку сучасної соціальної роботи через її соціально-педагогічну складову, з’ясування сутності соціально-педагогічного підходу до системи соціального захисту населення. Розкрита соціально-педагогічна (функціональна) спрямованість соціальної роботи, яка дозволяє працювати з представниками соціально стабільних і проблемних соціальних груп, та реалізовувати освітньо-виховну й соціальну політику держави. Особлива увага звернена на те, що соціально-педагогічна модель соціальної роботи координується на наданні допомоги через інтегрований виховний вплив на процес соціалізації особистості або соціальної групи та реалізується соціальними ресурсами. Її можна визначити як модель практики соціальної роботи, яка орієнтована на допомогу індивіду або соціальній групі, що потрапили у складну життєву ситуацію, через систему соціальних інститутів. У публікації висвітлена спрямованість соціально-педагогічної складової сучасної соціальної роботи на підвищення якості життя населення та створення умов для повноцінного соціального функціонування та розвитку членів суспільства. Автор акцентує, що використання соціально-педагогічних технологій сприяє, з одного боку, професійному розвитку надавачів послуг – фахових соціальних працівників, з іншого – озброює їх новими інструментами впливу на клієнтів. Обґрунтована актуальна потреба в оновленні та осучасненні соціально-педагогічної роботи відповідно до трансформаційних процесів в українському соціумі, на засадах клієнтоцентризму, природовідповідності та духовності. Доведена перспективність вирішення актуальних соціальних проблем суспільства засобами соціально-педагогічної діяльності.
Посилання
Балахтар В.В. Педагогіка і психологія в соціальній роботі. Київ : Талком, 2017. 444 с.
Безпалько О.В. Соціальна педагогіка та соціальна робота в сучасному освітологічному просторі. Освітологічний дискурс, 2011. № 1. С. 103–111. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/osdys_2011_1_12 (дата звернення: 25.01.2022).
Енциклопедія для фахівців соціальної сфери / за заг. ред. І. Д. Звєревої. Київ; Сімферополь : Універсум, 2013. 536 с.
Жигайло Н.І. Соціальна педагогіка: навч. посібник. Львів : Новий Світ-2000, 2018. 255 с.
Інтегровані соціальні служби: теорія, практика, інновації: навч.-метод. комплекс / автор.-упоряд.: О. В. Безпалько, І. Д. Звєрєва, З. П. Кияниця, В. О. Кузьмінський та ін. / за заг. ред.: І. Д. Звєрєвої, Ж. В. Петрочко. Київ : Фенікс, 2007. 528 с.
Кабусь Н. Д. Соціально-педагогічний підхід до забезпечення сталого розвитку соціальних груп. Педагогіка та психологія. Харків, 2016. Вип. 54. С. 13–23.
Ковальчук Т.М., Теслюк В.І. Технології соціально-педагогічної діяльності: навчальний посібник. Київ : Ліра-К, 2018. 360 с.
Перспективи розвитку соціальної педагогіки в Україні: матеріали Круглого столу (24 травня 2018 року, Київ) / за ред. О. В. Чуйко. Київ : КНУ імені Тараса Шевченка, 2018. 118 с.
Петрочко Ж.В. Дитина в складних життєвих обставинах: соціально-педагогічне забезпечення прав: монографія. Рівне : Зень О.М., 2010. 367 с.
Потоцька Ю. Консультування. Соціально-педагогічний аспект. Київ : Шкільний світ, 2019. 112 с.
Рудкевич Н.І. Методика соціально-педагогічної роботи: навчально-методичний посібник. Львів : Растр-7, 2021. 324 с.
Семигіна Т. Сучасна соціальна робота. Київ: Академія праці, соціальних відносин і туризму, 2020. 275 с.
Технології соціальної роботи і соціальної допомоги в умовах трансформаційного періоду: навчально-методичний посібник / за заг. ред. А.О. Поляничко, А.В. Кирилюк. Суми : ФОП Цьома, 2020. 336 с.
Чернуха Н. Соціально-педагогічна робота в Україні: становлення, реалії, перспективи. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Соціальна робота, 2019. № 1 (5). С. 37–40.
Чуйко О.В. Професійно-орієнтовані практики в підготовці соціальних педагогів в Україні. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 11: Соціальна робота. Соціальна педагогіка, 2018. Вип. 24. Т. 2. С. 158–166.