SOCIO-PEDAGOGICAL COMPONENT OF THE SOCIAL PROTECTION SYSTEM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.5

Keywords:

social work, social pedagogy, social protection, socio-pedagogical approach, socio-pedagogical model, social policy

Abstract

The article considers the socio-pedagogical component of social work as a priority vector of social policy of society, as a methodological basis for inter-organizational coordination of coordinated activities of all subjects of social work to help individuals (groups) in the social space. The aim of the article is to analyze the development of modern social work through its socio-pedagogical component, to clarify the essence of the socio-pedagogical approach to the system of social protection. The socio-pedagogical (functional) orientation of social work is revealed, which allows to work with representatives of socially stable and problematic social groups, and to implement educational and social policy of the state. Particular attention is paid to the fact that the socio-pedagogical model of social work is coordinated on the provision of assistance through integrated educational impact on the socialization of the individual or social group and implemented by social resources. It can be defined as a model of social work practice that focuses on helping an individual or social group in a difficult life situation through a system of social institutions. The publication highlights the focus of the socio-pedagogical component of modern social work to improve the quality of life and create conditions for full social functioning and development of society. The author emphasizes that the use of socio-pedagogical technologies contributes, on the one hand, to the professional development of service providers – professional social workers, on the other – equips them with new tools to influence clients. The urgent need for renewal and modernization of socio-pedagogical work in accordance with the transformation processes in Ukrainian society, on the basis of customer-centrism, environmental friendliness and spirituality is substantiated. The prospects of solving current social problems of society by means of socio-pedagogical activities are proved.

References

Балахтар В.В. Педагогіка і психологія в соціальній роботі. Київ : Талком, 2017. 444 с.

Безпалько О.В. Соціальна педагогіка та соціальна робота в сучасному освітологічному просторі. Освітологічний дискурс, 2011. № 1. С. 103–111. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/osdys_2011_1_12 (дата звернення: 25.01.2022).

Енциклопедія для фахівців соціальної сфери / за заг. ред. І. Д. Звєревої. Київ; Сімферополь : Універсум, 2013. 536 с.

Жигайло Н.І. Соціальна педагогіка: навч. посібник. Львів : Новий Світ-2000, 2018. 255 с.

Інтегровані соціальні служби: теорія, практика, інновації: навч.-метод. комплекс / автор.-упоряд.: О. В. Безпалько, І. Д. Звєрєва, З. П. Кияниця, В. О. Кузьмінський та ін. / за заг. ред.: І. Д. Звєрєвої, Ж. В. Петрочко. Київ : Фенікс, 2007. 528 с.

Кабусь Н. Д. Соціально-педагогічний підхід до забезпечення сталого розвитку соціальних груп. Педагогіка та психологія. Харків, 2016. Вип. 54. С. 13–23.

Ковальчук Т.М., Теслюк В.І. Технології соціально-педагогічної діяльності: навчальний посібник. Київ : Ліра-К, 2018. 360 с.

Перспективи розвитку соціальної педагогіки в Україні: матеріали Круглого столу (24 травня 2018 року, Київ) / за ред. О. В. Чуйко. Київ : КНУ імені Тараса Шевченка, 2018. 118 с.

Петрочко Ж.В. Дитина в складних життєвих обставинах: соціально-педагогічне забезпечення прав: монографія. Рівне : Зень О.М., 2010. 367 с.

Потоцька Ю. Консультування. Соціально-педагогічний аспект. Київ : Шкільний світ, 2019. 112 с.

Рудкевич Н.І. Методика соціально-педагогічної роботи: навчально-методичний посібник. Львів : Растр-7, 2021. 324 с.

Семигіна Т. Сучасна соціальна робота. Київ: Академія праці, соціальних відносин і туризму, 2020. 275 с.

Технології соціальної роботи і соціальної допомоги в умовах трансформаційного періоду: навчально-методичний посібник / за заг. ред. А.О. Поляничко, А.В. Кирилюк. Суми : ФОП Цьома, 2020. 336 с.

Чернуха Н. Соціально-педагогічна робота в Україні: становлення, реалії, перспективи. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Соціальна робота, 2019. № 1 (5). С. 37–40.

Чуйко О.В. Професійно-орієнтовані практики в підготовці соціальних педагогів в Україні. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 11: Соціальна робота. Соціальна педагогіка, 2018. Вип. 24. Т. 2. С. 158–166.

Published

2022-05-06

How to Cite

ДУБІНІНА, Я. (2022). SOCIO-PEDAGOGICAL COMPONENT OF THE SOCIAL PROTECTION SYSTEM. Humanitas, (1), 29–35. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.5

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK