АНАЛІЗ ЕФЕКТИВНОСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ ДО ПРЕВЕНТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.18

Ключові слова:

формування готовності до превентивної діяльності, превентивна діяльність, педагогічні умови, соціальні працівники, особистісно-орієнтовані технології

Анотація

Формування готовності до превентивної діяльності майбутніх соціальних працівників, актуально в умовах інтеграції системи вищої освіти України в європейський простір. Превентивний підхід розвивається в цілісній моделі з передовим надбанням європейського та вітчизняного досвіду – як єдиній моделі захисту прав людини на здоров’я і соціальний розвиток. На основі праксеологічного, особистісного і діяльнісного підходів, а також взаємозв’язку і взаємозалежності теоретичної та практичної підготовки майбутніх соціальних працівників були розроблені педагогічні умови для ефективного формування готовності до превентивної діяльності майбутніх соціальних працівників. Метою статті є аналіз ефективності педагогічних умов, що забезпечують формування готовності до превентивної діяльності майбутніх соціальних працівників. Завдання цієї статті – вивчити рівні готовності до превентивної діяльності майбутніх соціальних працівників до та після впровадження педагогічних умов та проаналізувати їх ефективність за допомогою відповідних методів. Відповідно до окреслених завдань були обрані та використані такі методи: педагогічне спостереження, зіставлення, узагальнення, бесіда, анкетування, опитування; шкалування; методика «Ціннісні орієнтації» (М. Рокич), «Емоційна стабільність» (Г. Айзенк), «Спрямованість особистості» (Є. Рогов), «Здатність до емпатії» (І. Юсупов), методикиа В. Бобрової і Н. Кузьмина (в основу якої покладено принцип матричної обробки результатів і шкала Лайкерта – визначення коефіцієнта готовності до діяльності). Завдяки системному підходу до експериментальної частини дослідження було встановлено, що рівень сформованості готовності до превентивної діяльності майбутніх соціальних працівників покращився: питома частка студентів з низьким рівнем значно зменшилась, а з високим – зросла. Ефективність запропонованих педагогічних умов підтверджена за допомогою статистичних методів.

Посилання

Butler-Warke А., Bolger J. Fifty years of social work education: Analysis of motivations and outcomes. Journal of social work. 202). № 21 (5), Р. 1019–1040.

Council on Social Work Education. URL: https://www.cswe.org/Accreditation/Standards-and-Policies/2015-EPAS (дата звернення: 20.10.2021).

Hawkins J. D., Jenson J. M., Catalano R. F., Fraser M. W., Botvin G. J., Shapiro V., Stone S. Unleashing the power of prevention (Discussion paper). Institute of Medicine and National Research Council, Washington, DC. 2015 URL: https://nam.edu/perspectives-2015-unleashing-the-power-of-prevention/ (дата звернення: 20.10.2021).

Jeffrey M. J. Improving Behavioral Health in Young People: It Is Time for Social Work to Adopt Prevention. Research on Social Work Practice. 2020. Vol. 30. 7. P. 707–711. URL: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1049731519862860 (дата звернення: 20.10.2021)

McCave E., Rishel C. W. Prevention as an explicit part of the social work profession: a systematic investigation. Advances in Social Work. 2011. № 12 (2), 226–240.

Mueller A. S, Abrutyn S., Pescosolido B., Diefendorf S. The Social Roots of Suicide: Theorizing How the External Social World Matters to Suicide and Suicide Prevention. Frontiers in psychology. 2012. № 12. URL: https://doi.org/10.1111/hsc.13429 (дата звернення: 20.10.2021).

Rapoport L. The Concept of Prevention in Social Work. Social Work. 1961. № 6 (1), 3–12. URL: https: http://www.jstor.org/stable/23708392 (дата звернення: 20.10.2021).

Ruth J.R., Velasquez E., Marshall J.W., Ziperstein D. Shaping the Future of Prevention in Social Work an Analysis of the Professional Literature from 2000 through 2010. Social Work. 2015. № 60 (2). Р. 126–134. URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4888782/ (дата звернення: 20.10.2021).

Shapiro V. V., Bender K. A. Seven action steps to unleash the power of prevention. Journal of the Society for Social Work and Research. 2018. № 9. Р. 499–509. URL: https://www.journals.uchicago.edu/doi/10.1086/700395 (дата звернення: 20.10.2021).

Боброва В. Г., Кузьмин Н. Н. Формирование профессионально-педагогических умений у студентов педвузов. Воронеж : ВГПИ, 1981. С. 5–22.

Пилипенко О.І. Превентивна освіта в інтеграції класичних педагогічних підходів. Науково-теоретичний та інформаційний журнал АПН України. Педагогічна преса. 2004. № 1(42). 76 с.

Приходько В. М. Підготовка майбутніх педагогів до превентивного виховання дітей із неблагополучних сімей: авторефер. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти»; Запорізький держ. ун-т. Запоріжжя, 2004. 22 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-06

Як цитувати

СУРГОВА, С., & ФАЙЧУК, О. (2022). АНАЛІЗ ЕФЕКТИВНОСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ ДО ПРЕВЕНТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ. Ввічливість. Humanitas, (1), 122–130. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.18

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають