PEDAGOGICAL CONDITIONS OF FORMATION IN FUTURE SOCIAL WORKERS OF COMPETENCE TO WORK WITH FAMILIES IN DIFFICULT LIFE CIRCUMSTANCES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.3.12

Keywords:

pedagogical conditions, social support, difficult life circumstances, professional competence, competence

Abstract

The article highlights the problem of identifying pedagogical conditions that will ensure the effectiveness of training future social workers to work with children and families in the difficult life circumstances. The author aims to find out the pedagogical conditions for the formation of future social workers' competence to carry out professional activities with families in the difficult life circumstances. Within the competence approach, the competence of social workers with families in difficult life circumstances is singled out and characterized. It contains three components – cognitive (knowledge of the causes of the family in difficult life circumstances; the problems facing the family; methods and stages of social support of families in the difficult life circumstances; regulations in this area, etc. ), operational activity (possession of technology of social support of a family in the difficult life circumstances; ability to carry out their diagnostics; possession of nonverbal means of communication; ability to interpret normative-legal acts regulating activity on social support, etc.), motivational (positive motivation to the ongoing social support of families, the desire to improve professional skills for effective activities). In future social workers are revealed the criteria of formation of cognitive, operational-activity and motivational components of the above-mentioned competence. The process of forming the competence of social support of families in the difficult life circumstances will be most effective provided in such organizational and pedagogical conditions as: the organization of education based on the integration of academic disciplines; implementation of practical training and extracurricular activities of future social workers in the higher educational institutions on the basis of social partnership; use of active teaching methods in the educational process in order to prepare for the performance of professional functions in the social support of families in the difficult life circumstances.

References

Безпалько О. Соціальна педагогіка в схемах і таблицях : навчальний посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2003. 134 с.

Державний стандарт соціального супроводу сімей (осіб), які перебувають у складних життєвих обставинах. URL: https://xn--80aagahqwyibe8an.com/minsotspolitiki-ukrajin/nakaz-vid-31032016-318-pro-zatverdjennya-310472.html.

Галагузова М. Социальная педагогика. Москва : ВЛАДОС, 2001. 416 с.

Петрочко Ж. Діти у складних життєвих обставинах: соціально педагогічне забезпечення прав : монографія. Рівне : О. Зень, 2010. 368 с.

Пєша І. Соціальний супровід як форма комплексної соціальної допомоги. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2013. № 11(2). С. 193–199.

Постанова КМУ (2018) про «Порядок взаємодії органів державної влади, органів місцевого самоврядування, закладів та установ під час забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, у тому числі таких, що можуть загрожувати їх життю та здоров’ю». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2018-%D0%BF?lang=en.

Соціально-педагогічна робота з проблемними сім’ями : посібник / авт.-упоряд. А. Капська та ін. Тернопіль : Астон, 2010. 304 с.

Якимович О., Ільчишин Я. Вплив середовища вищого навчального закладу на професійне виховання майбутніх фахівців. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2016. Вип. 46. С. 350–354.

Published

2021-10-28

How to Cite

ТИМКІВ, Л. (2021). PEDAGOGICAL CONDITIONS OF FORMATION IN FUTURE SOCIAL WORKERS OF COMPETENCE TO WORK WITH FAMILIES IN DIFFICULT LIFE CIRCUMSTANCES. Humanitas, (3), 84–89. https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.3.12

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK