CHALLENGES OF CREATING AND DEVELOPING A SOCIAL SERVICE OF DAY CARE FOR CHILDREN WITH DISABILITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.5.10

Keywords:

child with disability, social service, day care, rehabilitation, territorial community, project activity.

Abstract

The article discusses the challenges in the creation and development of day care services for children with disabilities. This is driven not only by the necessity to improve social support and awereness of the rights of children with disabilities and their parents but also in the context of increased vulnerability due to the socio-political and economic situation in Ukraine under wartime conditions. In the article, we aim to identify and characterize the challenges and difficulties of creating and developing a social day care service for children with disabilities based on the analysis of domestic and foreign experience of social support for families with children with disabilities. Through the analysis of scientific publications, legislative documents, quantitative data, previous research findings, practical experience in service provision, and the results of a focus group survey of service providers, the article reveals and characterizes the current state of its implementation, as well as the challenges and difficulties faced by providers. It is established that the service encompasses a wide range of activities, including social rehabilitation, socio-labor adaptation, leisure organization, education, and aims to ensure the well-being of the recipients. Despite the high demand for the social day care service among its target recipients, there is an issue of limited availability due to a restricted number of institutions capable of providing such services. The research findings indicate that among the main factors contributing to this situation are the high cost of the service and the need for additional funding, inadequate exploration of service delivery possibilities for children with disabilities based on their individual needs and disability groups, lack of understanding of the service content by parents and community leadership, and insufficient qualified personnel. An analysis of the American experience in providing day care services for children with disabilities highlights its strengths and weaknesses, which should be considered when developing a domestic model for service delivery.

References

Байдарова О., Лаврент’єв Д. Використання інтернет-технологій для розвитку соціальних послуг у громаді для дітей з інвалідністю та їх сімей. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Соціальна робота. 2018. № 2(4). С. 7–12. https://doi.org/10.17721/2616-7786.2018/4-1/1

Балухтіна О. Теоретичні та практичні аспекти впровадження соціальної послуги «тимчасовий відпочинок» для батьків або осіб, які їх замінюють, що здійснюють догляд за дітьми з інвалідністю. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2022. Вип. 90. С. 14–19.

Виноградова О. Інтегровані соціальні послуги як напрям соціалізації дітей з інвалідністю в громаді. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2021. Вип. 79. Т. 1. С. 73–76. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2021.79.1.14

Обласний центр комплексної реабілітації для дітей та осіб з інвалідністю Святого Пантелеймона. 2023. URL: https://dobromylska-gromada.gov.ua/news/ 1645454422/

Про затвердження Державного стандарту соціальної послуги денного догляду дітей з інвалідністю. Наказ МСП від 05.04.2023 № 119-Н. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0898-23#Text

Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні. Закон України (зі змінами № 2980-IX від 20.03.2023) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2961-15#Text (дата звернення: 01.10.2023).

Про соціальні послуги. Закон України від 17.01.2019 р. № 2671-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2671-19#Text (дата звернення: 09.08.2023).

Типове положення про відділення денного догляду для дітей з інвалідністю. Наказ Міністерства соціальної політики від 09.10.2013 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z2057-13#Text

Хворова Г., Онуфрик М., Майорова Н. Центр (відділення) денного догляду для дітей з інвалідністю: нормативно-правове забезпечення, адміністрування, психолого-педагогічний супровід, підтримка компетентного батьківства: інформаційно-методичний посібник / Фонд соціального захисту інвалідів; Громадська організація «Родина». Київ, 2020. 56 с.

Хворова, Г. М., Котлова, Л. О., Котловий, С. А. Організаційно-педагогічні умови надання соціальної послуги денного догляду за дітьми з інвалідністю. Соціальна робота та соціальна освіта. 2022. №1 (8). С. 113–122.

Центр надання соціальних послуг Кам'янка-Бузької територіальної громади. 2023. URL: https://kbmr.gov.ua/komunalna-ustanova-teritorialnij-centr-socialnogo-obslugovuvannya-nadannya-socialnih-poslug-11-35-16-14-09-2018/

Центр надання соціальних послуг Козівської селищної ради. 2023. URL: https://kozova-rada.gov.ua/ku-centrnadannya-socialnih-poslug-kozivskoi-selischnoi-radi-08-35-25-22-01-2021/

Центр реабілітаційних та соціальних послуг «Джерело». 2023. URL: https://dzherelocentre.org.ua/dennyjdoglyad/

Як в Україні живуть сім’ї, які виховують дітей з порушеннями розвитку: результати Всеукраїнського опитування батьків та опікунів дітей з інвалідністю, 2023. URL: https://dzherelocentre.org.ua/blog/2023/10/02/yak-v

ukrayini-v-chas-vijny-zhyvut-sim-yi-yaki-vyhovuyut-ditej-z-trudnoshhamy-rozvytku/?fbclid=IwAR1wfTJ6rWGvvfJ

q3p_mT5ufX6oCXpLQOQypbXN2aLcD-6-qs2lB54IXnIQ (дата звернення: 02.11.2023).

Booth-LaForce, C., & Kelly, J. (2004). Childcare patterns and issues for families of preschool children with disabilities. Infants & Young Children, 17(1), 5-16.

Care. (2023). 6 options for special needs child care. Режим доступу (11.25.2023): https://www.care.com/c/specialneeds-child-care-options/

Child Care. (2023). Head Start and Early Head Start. Режим доступу (11.23.2023): https://childcare.gov/consumer-education/head-start-and-early-head-start

DeVore, S., & Bowers, B. (2006). Childcare for children with disabilities: Families search for specialized care and cooperative childcare partnerships. Infants & Young Children, 19(3), 203-212. P. 204.

Florida Department of Education Home. (2023). Prekindergarten Children with Disabilities. Режим доступу (11.26.2023): https://www.fldoe.org/core/fileparse.php/ 7687/ urlt/0068969-prek-disaball.pdf

Harbin, G. L., McWilliam, R. A., & Gallagher, J. J. (2000). Services for young children with disabilities and their families. Handbook of early childhood intervention, 2, 387-415.

Hebbeler, K., & Spiker, D. (2016). Supporting young children with disabilities. The future of children, 185-205.

Jeon, L., Kwon, K. A., & Choi, J. Y. (2018). Family child care providers' responsiveness toward children: The role of professional support and perceived stress. Children and Youth Services Review, 94, 500-510. P. 3.

Tétreault, S., Blais‐Michaud, S., Marier Deschênes, P., Beaupré, P., Gascon, H., Boucher, N., & Carrière, M. (2014). How to support families of children with disabilities? An exploratory study of social support services. Child & Family Social Work, 19(3), 272-281.

Wang, M., & Brown, R. (2014). Family quality of life: A framework for policy and social service provisions to support families of children with disabilities. In Family support and family caregiving across disabilities (pp. 162-185). Routledge.

Published

2024-01-31

How to Cite

ПЕТРОЧКО, Ж., СЛОЗАНСЬКА, Г., ГОРІШНА, Н., & СТОЛЯРИК, О. (2024). CHALLENGES OF CREATING AND DEVELOPING A SOCIAL SERVICE OF DAY CARE FOR CHILDREN WITH DISABILITIES. Humanitas, (5), 67–77. https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.5.10

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK