PREVENTION OF BULLYING IN TEENAGE ENVIRONMENT: SOCIAL AND PEDAGOGICAL ASPECT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.1.3

Keywords:

aggression, violence, teenagers, bullying, socio-pedagogical prevention of bullying.

Abstract

Our scientific investigations are conditioned by disappointing statistical data, which indicate an increase in the number of minors prone to delinquency, antisocial actions, and bullying, in particular. The article contains the work of a galaxy of domestic and foreign scientists, which interprets bullying as violent actions committed by one person against another. Based on the scientific work, we highlighted certain approaches to studying the phenomenon: dispositional, temporal, and contextual. The content of such types of bullying as slander, flaming, attacks, deception, happy-slapping, and cyber-harassment are revealed. The analysis of scientific literature regarding the described phenomenon allowed us to reveal the achievements of a number of European countries and to identify gaps and successes in the fight against bullying in the territory of Ukraine. The article emphasizes adolescent aggression as a prerequisite for violence against peers and emphasizes the need for preventive work. We have outlined the main principles of such activities, the observance of which will ensure high efficiency. It was noted in the training work that it contributes to the synthesis of educational and psychocorrective methods. The main rules of preventive work regarding bullying in the educational environment are depicted. The research highlights the purpose and content of primary, secondary, and tertiary prevention of bullying in the adolescent environment. All of them are designed to optimize the preventive function of education and identify potential victims and bullies for further intensive work through individual and group prevention programs. Recommendations were given to teachers regarding the prevention of bullying, which consists of systematically conducting classes on creating a safe classroom space and teaching children tolerance and respect for others. Teachers are recommended to increase their own level of competence by participating in trainings and programs and to intensify informational and educational work with parents regarding manifestations of bullying and ways of its localization.

References

Васильєва Н., Бондар К. Як захистити учнів від небезпеки? Кінолекторій профілактики правопорушень. Школа. 2018. № 6. С. 42–52.

Єфремова Г. Причини та наслідки шкільного булінгу. Педагогічна майстерня. 2018. № 1. С. 37–42.

Конвенція ООН «Про права дитини» від 20.11.1989. Ратифікована постановою ВР України 27.02.1991. URL: https://ips.ligazakon.net/document/MU89K01U?an=456428 (дата звернення: 15.01.2024).

Лесько Н. В. Адміністративно-правове забезпечення формування та реалізації державної політики у сфері захисту дітей від насильства та інших протиправних дій: дис. … д-ра юрид. наук : 12.00.07. Львів : НУ «Львівська політехніка», 2019. 489 с.

Москаленко В. В. Соціалізація особистості: монографія. К.: Фенікс, 2013. 540 с.

Плутницька К. Підходи до розуміння булінгу як форми шкільного насильства. Науковий вісник міжнародного гуманітарного університету. Серія «Юриспруденція». 2017. № 2. Т. 2. С. 78–80.

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькування): Закон України від 18.12.2018. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-19#Text (дата звернення: 10.01.2024).

Цюман Т. П., Бойчук Н. І. Кодекс безпечного освітнього середовища : метод. посіб. / за заг. ред. Цюман Т. П. 2018. С. 22.

Kowalski Robin M., Limber Susan P., Agatston Patricia W. Cyber bulling: bulling in the digital age. Oxford: Blackwell Publishing Ltd, 2008. P. 218.

Olweus D. Bullying at school: what we know and what we can do. Cambridge, MA: Blackwell. 1993. P. 215.

Published

2024-05-03

How to Cite

БРИНДІКОВ, Ю. (2024). PREVENTION OF BULLYING IN TEENAGE ENVIRONMENT: SOCIAL AND PEDAGOGICAL ASPECT. Humanitas, (1), 19–24. https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.1.3

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK