THE ROLE OF NON-FORMAL EDUCATION IN THE PREPARATION OF SUBJECTS OF SOCIAL SUPPORT FOR CHILDREN WITH AUTISM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.4.3

Keywords:

non-formal education, subjects of social support, children with autism, inclusive environment

Abstract

The article considers the role of non-formal education in the preparation of subjects of social support for children with autism. The concept of autism is disclosed and various definitions of non-formal education are considered. Identified subjects of social support for children with autism. The role of non-formal education in the preparation of subjects of social support for children with autism is outlined. Definitions are the informal education of subjects of social support for children with autism. Six key aspects of the role of non-formal education of subjects of social support for children with autism, which include: updating knowledge about the latest methods of diagnosis and therapy, developing practical skills and adaptability, necessary for effective work in individual and group conditions, exchange of experience and involvement in volunteer programs, social support subjects for a deeper understanding of the needs and characteristics of children with autism, access to the latest research and innovation in the field of autism, allowing you to apply a more affordable and flexible schedule compared to traditional education, promotes empathy and emotional resilience, promotes a support network among social support actors, which allows not only to exchange experiences, but also to receive advice and emotional support, etc.. Non-formal education is of particular importance in modern conditions, when the war in Ukraine poses new challenges to the subjects of social support for children with autism. Thanks to them, they can acquire the necessary knowledge and skills to effectively provide quality, comprehensive support and improve the lives of children with autism.

References

Анголенко В., Герасименко В., Печериця Н. Досвід реалізації неформальної освіти дорослих у сфері соціальної роботи. Ввічливість. Humanitas, 2021. 3. 3–9. DOI: https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.3

Дрозд Т. Взаємозв’язок формальної та неформальної освіти в контексті діяльності закладу вищої освіти. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Серія «Екологія. Публічне управління та адміністрування», 2023. № 4. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-5681-2023-4.11

Павлик Н. Теорія і практика організації неформальної освіти молоді : [Навчальний посібник] / Надія Павлик. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2017. 162 с.

Скорик Т., Вергунова В. Неформальна освіта як чинник професійного розвитку майбутніх учителів. Синергія формальної, неформальної та дуальної освіти майбутніх фахівців дошкільної та початкової освіти : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнародною участю (11–12 червня 2021 року, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка). Чернігів, 2021. С. 86–89.

Скрипник Т. Феноменологія аутизму: Монографія. К.: Видавництво «Фенікс», 2010. 320 с.

Published

2024-11-22

How to Cite

ЖУЛА, Н. (2024). THE ROLE OF NON-FORMAL EDUCATION IN THE PREPARATION OF SUBJECTS OF SOCIAL SUPPORT FOR CHILDREN WITH AUTISM. Humanitas, (4), 20–24. https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.4.3

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK