SOCIAL AND PEDAGOGICAL ACTIVITIES IN A MILITARY CONTEXT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.1.2

Keywords:

war, social and pedagogical activity, social pedagogue, children, student youth

Abstract

The article presents the actual content of the professional activity of a social pedagogue of an educational institution in protecting the rights of children and youth in wartime. Based on the analysis, systematization and synthesis of scientific and practical information on the areas of activity of a social pedagogue in an educational institution in the current conditions of countering the Russian invasion, the peculiarities of socio-pedagogical support for children and parents, it is established that the content of socio-pedagogical activity in wartime is determined by the specifics of social problems caused by the consequences of Russian aggression; special conditions for organizing the educational process in view of the need to comply with security conditions; expanding the range of vulnerable categories. Modern socio-pedagogical activities should be aimed at forming knowledge among students, parents and teachers about socio-political events and measures taken to resolve the situation; preparing to counteract the information war; working with vulnerable groups; assisting in establishing family ties; counteracting various manifestations of violence and abuse, helping to preserve family integrity and increasing the degree of readiness of families to solve problems and overcome difficulties. The possibilities of specialized online platforms in optimizing social and pedagogical activities, in particular, the “Consultation Center of the Ukrainian Parliament Commissioner for Human Rights” and the “Children of War” platform, are revealed. It is proved that the important responsibilities of a social pedagogue of an educational institution are social and socio-pedagogical support of students, information, educational, advisory and preventive work with participants in the educational process, analysis of social conditions for the development of students, and establishment of cooperation between organizations and institutions involved in solving social problems.

References

«Діти війни». URL: https://childrenofwar.gov.ua/information/

Григоренко І. О., Савельєва Н. М. Соціальна робота з внутрішньо переміщеними особами в сучасних умовах. Полтава : ПНПУ, 2017. 100 с.

Консультаційний центр Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини URL: https://childrenofwar.gov.ua/get-a-consultation .

Леонова В.І. Організація соціально-педагогічної роботи з дітьми молодшого шкільного віку від час воєнного стану. Інноваційна педагогіка. Випуск 61. Том 1. 2023. С. 198–201

Лях Т. Соціальна робота з постраждалими від воєнних дій: успішні практики співпраці державних і громадських організацій. Соціальна робота: реалії та перспективи : зб. наук. пр. Всеукр. наук.-практ. конф., присвяч. 110-річчю Полт. нац. пед. ун-та імені В. Г. Короленка, м. Полтава, 9–10 трав. 2024 р. / за заг. ред. Н. О. Сайко, В. І. Березан. Полтава, 2024. С. 48–51.

Пономарьова В.М. Специфіка соціально-педагогічної діяльності з дітьми у загальноосвітніх навчальних закладах в умовах військового часу. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. № 6 (354), 2022. С. 142–146.

Про затвердження Порядку надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів. Постанова КМ України № 268 від 5 квітня 2017 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/268- 2017-%D0%BF/sp:dark?dark=0#n59360extremebrowserURLShellOpenCommand

Психологічна служба у школах: вплив повномасштабної війни: аналітичний звіт за підсумками дослідження / О. Будзь, І. Когут, Т. Жерьобкіна, Ю. Назаренко; за ред. А. Аносової, О. Пєтушкової. Київ : Центр інноваційної освіти «Про.Світ», 2024. 93 с.

Соціально-педагогічна та психологічна допомога сім’ям з дітьми в період військового конфлікту : навчально-методичний посібник. К. : Агентство «Україна». 2015. 175 с.

Томчук М. І., Яцюк М. В. Соціально-психологічна підтримка дітей, які переживають батьківську втрату. Вінниця : КВНЗ «Вінницька академія неперервної освіти», 2016. 58 с.

Щорічна доповідь Уповноваженого Верховної ради з прав людини Дмитра Лубінця. URL: https://ombudsman.gov.ua/report-2022/dity-viiny

Published

2025-03-31

How to Cite

ALBUL І. (2025). SOCIAL AND PEDAGOGICAL ACTIVITIES IN A MILITARY CONTEXT. Humanitas, (1), 11–16. https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.1.2

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK