DIAGNOSTIC TOOLS FOR DETERMINING THE LEVEL OF FORMATION OF SOCIAL COMPETENCE OF YOUTH IN THE ACTIVITIES OF NON-GOVERNMENTAL ORGANIZATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.4.10

Keywords:

social competence, youth, non-governmental organizations, methods, diagnostic tools

Abstract

The article considers the problem of formation and diagnosis of social competence of youth in the activities of public organizations. The scientific approaches to the structural components and indicators of social competence are analyzed and the indicators of the formation of social competence of young people in the activities of public organizations are substantiated. Criteria of social competence are revealed: motivational-personal, cognitive-value, communicative, activity. The social competence which covers professional, educational, public, personal spheres of human life is presented. It was found that social competence is the most important for establishing social contacts, understanding the essence of interpersonal interaction. A set of diagnostic methods for determining the level of social competence of young people in the activities of public organizations is proposed. The expediency of the presented methods of studying the level of formation of social competence is substantiated. It was found that the methods will explore the skills of critical thinking, creativity, communication and personal potential, the level of management of their emotions, the need for communication, self-esteem, empathic skills, motivation to succeed, the ability to critically analyze information, persuasion techniques, distractions and more. A brief description of techniques such as: “Measurement of communicative and social competence” by KOSKOM V. M. Kunitsyna, “Adapted test of critical thinking” by L. Starki, questionnaire by Y.M. Orlov “Need for communication”, “Test of emotional intelligence EQ” by N. Hall, questionnaire by M. Scherer and G. Maddux “Scale of self-efficacy”, “Diagnosis of personal creativity” E. Tunic, questionnaire A. Rean “Motivation for success and fear of failure”, “Diagnosis of self-control in communication” by M. Snyder, “Diagnosis of the level of empathy” by I. Yusupovа.

References

“The Future of Jobs Report”. URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf (дата звернення: 20.10.2021).

Докторович М.О. Формування соціальної компетентності старшого підлітка з неповної сім’ї : автореф. дис. … кандидата пед. наук : 13.00.05. Київ. 2007. 20 с.

Карпук В. Структурні аспекти соціальної компетентності молоді. Соціальна робота: виклики сьогодення: зб. наук. пр. за матеріалами Х Міжн. наук.-практ. конф., м. Тернопіль, 13–14 травня 2021 р. Тернопіль, 2021. С. 215–219.

Луценко Е.Л. Aдаптация теста критического мышления. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія : Психологія. 2014. № 1110. С. 65–70. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhIPC_2014_1110_55_14

Методика дослідження особливостей психологічної готовності керівників освітніх організацій до діяльності в умовах змін / за наук. ред. О. І. Бондарчук. Київ : ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» НАПН України, 2014. 148 с.

Сидорук І., Лякішева А. Діагностичний інструментарій для визначення стану сформованості соціальної компетентності майбутніх соціальних працівників. Humanitas. 2021, 2. С. 51–57, doi: https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.2.8

Смагіна Т.М. Поняття та структура соціальної компетентності учнів як наукова проблема. Вісник Житомирського державного університету. Педагогічні науки. 2010. Вип. 50. С. 138–142.

Туник Е.Е. Модифицированные креативные тесты Вильямса. Санкт-Петербург : Речь, 2003. 96 с.

Фетискин Н.П. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. Москва : Психотерапия, 2009. 544 с.

Яцюк М. Емоційний інтелект особистості (на хвилі Нової української школи) : навч.-метод. посіб. Вінниця : Діло, 2019. 105 с.

Published

2021-11-25

How to Cite

ШТИК, В. (2021). DIAGNOSTIC TOOLS FOR DETERMINING THE LEVEL OF FORMATION OF SOCIAL COMPETENCE OF YOUTH IN THE ACTIVITIES OF NON-GOVERNMENTAL ORGANIZATIONS. Humanitas, (4), 64–69. https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.4.10

Issue

Section

SECTION 1 ACTUAL PROBLEMS OF SOCIAL WORK