KEY DIRECTIONS OF SOCIAL SUPPORT FOR INTERNALLY DISPLACED PERSONS WITH DISABILITIES IN TERRITORIAL COMMUNITIES
DOI:
https://doi.org/10.32782/humanitas/2025.4.3Keywords:
civil society organizations, internally displaced persons, social support, territorial community, persons with disabilities, social services, digitalization, rural communityAbstract
The article analyzes the provision of social support for internally displaced persons (IDPs) with disabilities in territorial communities, with particular attention to the involvement of civil society organizations as key actors in this process. In the context of the full-scale war in Ukraine, the combination of displacement and disability creates unique challenges that require comprehensive approaches to social integration. The purpose of the study is to outline the main directions of support provided by civil society organizations and to examine their content, forms, methods, and interaction with other social policy stakeholders at the community level. The study generalizes current scholarly contributions and the practical experience of non-governmental organizations in supporting IDPs with disabilities. Six interrelated areas of support are identified: material and household assistance, psychosocial support, legal and advocacy services, educational and professional development, cultural and civic engagement, and digital inclusion. Each area is elaborated in terms of its content, specific forms and methods of work, and the range of actors involved in implementation. The analysis emphasizes that the integrated combination of these areas creates conditions for overcoming isolation, fostering a sense of safety and belonging, and promoting community cohesion. The practical significance of the study lies in the potential application of its conclusions to project activities of civil society organizations, the design of social integration programs for IDPs with disabilities, and the establishment of crosssectoral cooperation at the community level. Special emphasis is placed on digitalization as a tool for improving service accessibility in rural communities. The findings also have implications for shaping state policy on social support for vulnerable populations during the war and in the post-war recovery period. The experience of initiatives implemented, in particular by the East Europe Foundation, underscores the importance of combining social support with organizational capacity-building and digital solutions to strengthen community inclusiveness.
References
Актуальні питання соціальної роботи : навч. посіб. / О. Денисюк та ін. ; ред.: О. Епель, Т. Лях, І. Силантьєва. Ужгород : РІК-У, 2023. 420 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/47338/ (дата звернення: 27.07.2025).
Гунько С., Лях Т., Карпенко О. Публічний простір як інструмент розвитку соціальної згуртованості громади. Humanitas. 2023. № 2. С. 218–224. URL: https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.32 (дата звернення: 27.07.2025).
Дуля A., Лехолетова M. Аналіз діяльності державних та недержавних організацій щодо надання соціальних та медичних послуг ВПО, які живуть з ВІЛ в Україні. Social work and education. 2025. № 12 (1). С. 19–33. URL: https://doi.org/10.25128/2520-6230.25.1.2 (дата звернення: 27.07.2025).
Дуля A., Лехолетова M., Лях T. Особливості соціальної роботи з особами з інвалідністю внаслідок війни. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2024. № 98. С. 42–46. URL: https://doi.org/10.31392/udu-nc.series5.2024.98.08 (дата звернення: 27.07.2025).
Дуля А., Лютий В. Досвід представництва інтересів внутрішньо переміщених осіб недержавними організаціями. Humanitas. 2023. № 3. С. 15–22. URL: https://doi.org/10.32782/humanitas/2023.3.3 (дата звернення: 27.07.2025).
Карпенко О., Спіріна Т., Лехолетова М. Міждисциплінарна взаємодія у наданні соціальних послуг вразливим групам населення. Соціальна педагогіка: теорія та практика. 2025. № 1. С. 42–50. URL: https://doi.org/10.12958/1817-3764-2025-1-42-50 (дата звернення: 27.07.2025).
Лехолетова M., Лях T., Сапіга С. Соціально-педагогічна підтримка батьків дітей із особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання. Social work and social education. 2024. № 1(12). С. 89–96. URL: https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(12).2024.305129 (дата звернення: 27.07.2025).
Лехолетова М., Дуля А., Спіріна В. Інтеграція внутрішньо переміщених осіб у приймаючі громади. Соціальна робота та психологія: освіта і наука. 2025. № 1. С. 30–36. URL: https://doi.org/10.32782/3041-1351/2025-1-5 (дата звернення: 27.07.2025).
Спіріна Т., Котелевець А., Дуля А. Огляд досвіду проєктної діяльності неурядових організацій щодо соціальної підтримки внутрішньо переміщених осіб. Науковий журнал Хортицької національної академії. 2025. № 12 (1). С. 107–110. URL: https://doi.org/10.51706/2707-3076-2025-12-19 (дата звернення: 01.07.2025).
Шкуро В., Ворона О. Впровадження доступності та інклюзивності в процесі розвитку громад та територій України. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2023. № 1(52). С. 242–246. URL: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.242-246 (дата звернення: 27.07.2025).






